16 февруари 2019 г. Това е платно на Паоло Веронезе (Павел Венецианец) Уж било тайната вечеря, ма май не било, щото го обвинили в ерес, а именно: Религиозния трибунал на Инквизицията го обвинил, че е напълнил картината с „клоуни, пияници, ГЕРМАНЦИ, джуджета и подобни вулгарности“.
Весел ден!
-
Не знаех, че Венеция е другото име на Верона Ivelin Lyubenov
Винаги много правилно отбелязвате
Събота е време за теософия, така ли?!
Прозрачен ли съм?
Десислава Янева
Видно е, че не си прозрачен за буквалистите.
Веронезе е трябвало да промени името на картината от „Тайната вечеря“ на „Пиршеството в къщата на Леви“, след което е бил оставен на мира от Инквизицията, пред която е трябвало да дава обяснения. И това име повече отговаря на картината, защото знаем, че тайната вечеря е била тайна, а не в присъствието на такова множество.
Luk 5:27 След това Исус като излезе, видя един бирник, на име Левий, седящ в бирничеството, и рече му: Върви след Мене.
Luk 5:28 Той остави всичко, стана и тръгна след Него.
Luk 5:29 А Левий Му направи голямо угощение в къщата си; и имаше голямо множество бирници и други, които седяха на трапезата с тях.
Luk 5:30 А фарисеите и техните книжници роптаеха против учениците Му, казвайки: Защо ядете и пиете с бирниците и грешниците?
Luk 5:31 Исус в отговор им рече: Здравите нямат нужда от лекар, а болните.
Luk 5:32 Не съм дошъл да призова праведните, но грешните на покаяние.
Aма той защо си пилял енергията да рисува неща, които е ясно, че дразнят властта/църквата/инквизицията
Ами и той като нас е обичал да дразни втвърдените умове. Сигурно знаеш, че той е и първият, който не ползва контрастите, за да покаже светлина, тъмнина и отенъци.
Бля/бля/бля, дразненето завършва с клада. наистин али си мислиш, че хората си нямат друга мисия в живота, освен да дразнят инквизицията? Дали е първият с контрастите… никой в нищо не е пръв, само ние имаме нужда да правим квалификации и да сортираме по рафтчета и чекмедженца. И така, защо Веронезе си рискува главата?
Според мен го прави, за да бъде забелязан. Но ме съмнява, че се е стремял към внимание за личността си, а за изкуството си. Скандализирането на обществото променя неговото мислене. И ти го правиш.
Тцъ. Друга е калимерата. Търсиш паралел с днешното ни мислене.
Може би не калимерата е друга, а твоето разбиране за калимерата Не си мисли, че хората са били много по-различни в предишни времена. Егото, идеята за прогрес и начините за неговото осъществяване и възпиране винаги са били едни и същи – едните с рогата напред, а другите с вилата на врата.
По време на инквизицията, така наречените шутове са казвали открито истини, това е бил единствения начин да остане човек жив с тази маска тогава. Така че картината на Веронезе е правдива. Пък и неслучайно и цвят е именуван на него, точно цвят – символ …
Христос в къщата на Леви (Тайната вечеря)
Платното е направено за трапезарията на базиликата Сан Джовани е Паоло, за да замени по-ранната творба на Тициан, изгорена при пожара през 1571 г. Това е последното платно на тема „пиршества“, което прави Веронезе за венециански манастири. Разкошното празненство е рамкирано от големите арки на портик. На фона на изящна архитектура, фигурите от двете страни на Христос пряко си взаимодействат и по поза и по жест. Всички персонажи са облечени в пищни дрехи, които не се различават от театралните венециански облекла. Отново композицията е изключително сложна, фигурите запълват изцяло пространството долу, а арките и сградите, които се виждат навън служат и за фон и за дълбочина. Може да се каже, че личи влияние от Пиеро дела Франческа, заради цветовете, формите и очарователното богато въображение, което влага Веронезе в декорацията. Художникът обаче избягва елементите на свръхестественото. Симетрията на композицията напомня Леонардо да Винчи и Рафаел, празничното настроение – Тициан. Въпреки влиянието на тези художници от Високия ренесанс, тук липсва концепцията за хуманизма, която е в неговата основа.
Паоло Веронезе дава настоящото име на картината едва след като е бил призован от религиозния трибунал на Инквизицията по обвинение, че е напълнил картината с „клоуни, пияници, германци, джуджета и подобни вулгарности“. Тъй като сюжетът прилича или е бил този от Тайната вечеря, трибуналът обвинява Веронезе в непочитане свещения характер на темата. Не се знае какъв е бил предварителният замисъл на художника – дали това е Вечерята в къщата на Симон или наистина Тайната вечеря. В крайна сметка той се съгласява на името Христос в къщата на Левий, което му позволява да остави греховните епизоди на мястото им.