16 февруари 2019 г. Това е платно на Паоло Веронезе (Павел Венецианец) Уж било тайната вечеря, ма май не било, щото го обвинили в ерес, а именно: Религиозния трибунал на Инквизицията го обвинил, че е напълнил картината с „клоуни, пияници, ГЕРМАНЦИ, джуджета и подобни вулгарности“.

😉Весел ден!

  • Ivan Stambolov

    Не знаех, че Венеция е другото име на Верона 😃 Ivelin Lyubenov

    Винаги много правилно отбелязвате 😉

    Десислава Янева

    Събота е време за теософия, така ли?! 😉

    Ivelin Lyubenov

    Прозрачен ли съм?

    Десислава Янева

    Видно е, че не си прозрачен за буквалистите.

    Николай Сисоев

    Веронезе е трябвало да промени името на картината от „Тайната вечеря“ на „Пиршеството в къщата на Леви“, след което е бил оставен на мира от Инквизицията, пред която е трябвало да дава обяснения. И това име повече отговаря на картината, защото знаем, че тайната вечеря е била тайна, а не в присъствието на такова множество.

    Luk 5:27 След това Исус като излезе, видя един бирник, на име Левий, седящ в бирничеството, и рече му: Върви след Мене.

    Luk 5:28 Той остави всичко, стана и тръгна след Него.

    Luk 5:29 А Левий Му направи голямо угощение в къщата си; и имаше голямо множество бирници и други, които седяха на трапезата с тях.

    Luk 5:30 А фарисеите и техните книжници роптаеха против учениците Му, казвайки: Защо ядете и пиете с бирниците и грешниците?

    Luk 5:31 Исус в отговор им рече: Здравите нямат нужда от лекар, а болните.

    Luk 5:32 Не съм дошъл да призова праведните, но грешните на покаяние.

    По време на инквизицията, така наречените шутове са казвали открито истини, това е бил единствения начин да остане човек жив с тази маска тогава. Така че картината на Веронезе е правдива. Пък и неслучайно и цвят е именуван на него, точно цвят – символ …


    Христос в къщата на Леви (Тайната вечеря)

    Платното е направено за трапезарията на базиликата Сан Джовани е Паоло, за да замени по-ранната творба на Тициан, изгорена при пожара през 1571 г. Това е последното платно на тема „пиршества“, което прави Веронезе за венециански манастири. Разкошното празненство е рамкирано от големите арки на портик. На фона на изящна архитектура, фигурите от двете страни на Христос пряко си взаимодействат и по поза и по жест. Всички персонажи са облечени в пищни дрехи, които не се различават от театралните венециански облекла. Отново композицията е изключително сложна, фигурите запълват изцяло пространството долу, а арките и сградите, които се виждат навън служат и за фон и за дълбочина. Може да се каже, че личи влияние от Пиеро дела Франческа, заради цветовете, формите и очарователното богато въображение, което влага Веронезе в декорацията. Художникът обаче избягва елементите на свръхестественото. Симетрията на композицията напомня Леонардо да Винчи и Рафаел, празничното настроение – Тициан. Въпреки влиянието на тези художници от Високия ренесанс, тук липсва концепцията за хуманизма, която е в неговата основа.

    Паоло Веронезе дава настоящото име на картината едва след като е бил призован от религиозния трибунал на Инквизицията по обвинение, че е напълнил картината с „клоуни, пияници, германци, джуджета и подобни вулгарности“. Тъй като сюжетът прилича или е бил този от Тайната вечеря, трибуналът обвинява Веронезе в непочитане свещения характер на темата. Не се знае какъв е бил предварителният замисъл на художника – дали това е Вечерята в къщата на Симон или наистина Тайната вечеря. В крайна сметка той се съгласява на името Христос в къщата на Левий, което му позволява да остави греховните епизоди на мястото им.

    Няма налично описание на снимката.