16 февруари 2019 г. Това е платно на Паоло Веронезе (Павел Венецианец) Уж било тайната вечеря, ма май не било, щото го обвинили в ерес, а именно: Религиозния трибунал на Инквизицията го обвинил, че е напълнил картината с „клоуни, пияници, ГЕРМАНЦИ, джуджета и подобни вулгарности“.

😉Весел ден!

  • Ivan Stambolov

    Не знаех, че Венеция е другото име на Верона 😃 Ivelin Lyubenov

    Винаги много правилно отбелязвате 😉

    Десислава Янева

    Събота е време за теософия, така ли?! 😉

    Ivelin Lyubenov

    Прозрачен ли съм?

    Десислава Янева

    Видно е, че не си прозрачен за буквалистите.

    Николай Сисоев

    Веронезе е трябвало да промени името на картината от „Тайната вечеря“ на „Пиршеството в къщата на Леви“, след което е бил оставен на мира от Инквизицията, пред която е трябвало да дава обяснения. И това име повече отговаря на картината, защото знаем, че тайната вечеря е била тайна, а не в присъствието на такова множество.

    Luk 5:27 След това Исус като излезе, видя един бирник, на име Левий, седящ в бирничеството, и рече му: Върви след Мене.

    Luk 5:28 Той остави всичко, стана и тръгна след Него.

    Luk 5:29 А Левий Му направи голямо угощение в къщата си; и имаше голямо множество бирници и други, които седяха на трапезата с тях.

    Luk 5:30 А фарисеите и техните книжници роптаеха против учениците Му, казвайки: Защо ядете и пиете с бирниците и грешниците?

    Luk 5:31 Исус в отговор им рече: Здравите нямат нужда от лекар, а болните.

    Luk 5:32 Не съм дошъл да призова праведните, но грешните на покаяние.

    По време на инквизицията, така наречените шутове са казвали открито истини, това е бил единствения начин да остане човек жив с тази маска тогава. Така че картината на Веронезе е правдива. Пък и неслучайно и цвят е именуван на него, точно цвят – символ …


    Христос в къщата на Леви (Тайната вечеря)

    Платното е направено за трапезарията на базиликата Сан Джовани е Паоло, за да замени по-ранната творба на Тициан, изгорена при пожара през 1571 г. Това е последното платно на тема „пиршества“, което прави Веронезе за венециански манастири. Разкошното празненство е рамкирано от големите арки на портик. На фона на изящна архитектура, фигурите от двете страни на Христос пряко си взаимодействат и по поза и по жест. Всички персонажи са облечени в пищни дрехи, които не се различават от театралните венециански облекла. Отново композицията е изключително сложна, фигурите запълват изцяло пространството долу, а арките и сградите, които се виждат навън служат и за фон и за дълбочина. Може да се каже, че личи влияние от Пиеро дела Франческа, заради цветовете, формите и очарователното богато въображение, което влага Веронезе в декорацията. Художникът обаче избягва елементите на свръхестественото. Симетрията на композицията напомня Леонардо да Винчи и Рафаел, празничното настроение – Тициан. Въпреки влиянието на тези художници от Високия ренесанс, тук липсва концепцията за хуманизма, която е в неговата основа.

    Паоло Веронезе дава настоящото име на картината едва след като е бил призован от религиозния трибунал на Инквизицията по обвинение, че е напълнил картината с „клоуни, пияници, германци, джуджета и подобни вулгарности“. Тъй като сюжетът прилича или е бил този от Тайната вечеря, трибуналът обвинява Веронезе в непочитане свещения характер на темата. Не се знае какъв е бил предварителният замисъл на художника – дали това е Вечерята в къщата на Симон или наистина Тайната вечеря. В крайна сметка той се съгласява на името Христос в къщата на Левий, което му позволява да остави греховните епизоди на мястото им.

    Няма налично описание на снимката.

Предишна статияСказание за Св. Йоан Рилски, проф. Лизбет Любенова
Следваща статияИзлезе „БИОГРАФИЯ НА МЪРТВИЯ ВЕК“