
Росица Чернокожева
Най-лесно е да се каже, че това е книга за емиграцията и проследяване живота на поколения емигранти. Но няма да е съвсем вярно. Да, проблемът за емиграцията като исторически и съвременен феномен е основен мотив в романа на Людмила Калоянова. Но в него могат да се открият и много други теми, които не са свързани непременно с феномена „емиграция“.
Това е роман, който говори на сърцето ни за родството, за детството като фундамент в житейските ни случвания, както и за чувството на непринадлежност в един глобален свят; същевременно това е книга, в която става въпрос за културен експанзионизъм и артефакти, за изчезнала преди много години от малко градче на Черно море икона, известна като „Черната Богородица“, за нови културно-икономически модели и за съвременното арт пространство като двигател и консуматор на културата.
„Американски триптих“ е един много издържан като фабула роман, който се родее с образци като книги на Дан Браун и Умберто Еко. Тук има лек криминален привкус за пътя на артефакти през вековете и съвременното чувство за това да си гражданин на света.
Местата, където се развива действието – Ню Йорк, Париж, София, българското крайморско градче наречено Калдъръмения град, Агатопол, наричан „Белият град“, не са само географски топоси или декор и мизансцен на действието, а са една много умело вплетена атмосфера в случващото се и чувствата на героите. Места, където се акумулират аромати, звуци, цветове, екзотика и стандарт.
Людмила Калоянова тръгва по съдбовната „нишка на Ариадна“ на младия журналист Крис, чийто шеф в известен медиен гигант в Америка го изпраща в България на „нещо средно между културно пилигримство и интелектуален шпионаж“. Крис ще превърне намирането на изчезналата „Черна Богородица“ в основна мисия на своя престой в „старата родина“.
Калоянова майсторски вплита в нишката на повествованието различни епохи, събития, герои. Пътят на протагониста минава през Софийското му детство, през приятелствата в Париж, през потомствените емигрантски родства с Гърция, за да изведе фабулата до съвремието. А в емоционалната тъкан на романа се открояват изконните човешки дефицити за родина, род, обич, приятелство, човечност. Все неща, които човекът, като индивид, на каквато и географска ширина да се намира, търси като основни ценности в живота си.
Затова и най-важното в този „триптих“ е чувството за хуманност и топлота, които помагат на авторката да създаде една много човешка книга. Книга в която има такива съкровени диалози, като например този между двамата братовчеди-юноши, стъпили за първи път на американска земя, които никой не посреща със стандартното „Добре дошли в Америка!“:
-
Това е първият и последен път, когато ще ме видиш да емигрирам! – пошегувал се Петър, който бил с по-здрави нерви.
-
Почакай, брато, най-доброто тепърва предстои! – не му останал длъжен Теодор и двамата се засмели, сигурно на участта си.