ЯЗОВЕЦ

След дълго ровене в офертите, попаднах на нещо подходящо в село с невъзможно за запомняне име. Къщичката, в интерес на истината, наподобяваше рисунка на сънено дете, но пък заявената цена беше точно за буден спестовен възрастен. Веднага набрах посочения телефонен номер – никакъв отговор. Така оставаше за контакт само странен адрес – „Края на селото“, без да е посочено, къде е началото.

Когато след изтощително лутане най-после се добрах до края на въпросното село, установих, че надпис – „продава се – фигурира само на една портичка върху закован с габърчета картон. „Офертата“ беше без главна буква с категорично изрисувани кавички в началото на думата, които липсваха в края й. От близък поглед къщичката наистина изглеждаше като построена от безпаричен възрастен. Впрочем, всичките барачки наоколо бяха като дело на един и същи строител, решен да си отмъсти социално на спретнатия вилен квартал с широка улица, която изтъня почти до пътека, преди да ме изстреля във вилното гето.

Набрах номера, но явно собственикът на се обажда откъдето и да му звъниш. Извиках тъпото „Ало“ и безличното „Ей…“

– Сигурно пак не си е платил телефона – се чу зад гърба ми.

Обърнах се – висок, леко прегърбен човек с неприветлив поглед, сякаш му бях попречил да си върви по тясната уличка. Той с досада добави:

-– И не викай оттука, защото няма да те чуе.

– Къщата е на пет метра…

– На шест, но няма да те чуе.

– Глух ли е?

– Не. Но не е в нея.

– А къде е.

– Влез в дворчето, мини край къщата и ще видиш. Няма какво да ти обяснявам.

Без да каже дума повече, той пое по уличката, а аз инстинктиво залепих очи в гърба му. Не се обърна. Признавам си, че не съм особено интересен, но пренебрежението му ми се стори малко прекалено.

Вратичката на имота се отвори като че ли сама. Отминах къщата и пред очите ми се появи втори двор с втора къщичка, Между двата двора бе опъната с бодлива тел ограда. Нямаше в нея вратичка. Попадал съм на всякакви идиотии, но бих път дотук единствено, за да си купя ефтино жилище за пенсионерско доизживяване. И отдавна вече бях достигнал до персоналната житейска мъдрост – да не търся смисъл, ако не съм го видял веднага. Но абсурдът някой да си прави ограда между самия себе си тук не беше единствен. До каменния зид на страничната ограда бе долепено някакво строително изобретение, което, без съмнение, нямаше понятие за собствения си смисъл. Излят правоъгълен бетон, съоръжен с покривче на беседка. Точно по средата на плочата стоеше продълговата маса с пейки от двете страни. Бодливата тел на вътрешната ограда бе прикрепена още по-точно за средата на масата и видимо й отстъпваше нататък функциите си за граница на имотите. Половината бетонна плоча бе разположена в мястото, което исках да придобия, а какво искаше да прави с другата половина собственикът, бе трудно за разгадаване.

Привлече погледа ми една странна дупка в основата на беседката. Около нея бяха пръснати парчета бетон. По тях имаше следи от нокти. Яко животно се е завряло тука. Подвих колене и почти пъхнах глава в дупката – дълбока и дълга, губеше се в тъмното.

– Сядай на твойта пейка. Няма го през деня.

Явно в това село заговаряха човека в гръб или легнал. Собственикът бе успял да се приближи и да седне на другата пейка тихо като невестулка. Кльощав мъж с брада, стригана като с овощарска ножица. С бутилка в едната ръка и защипани с пръстите на другата бирени чаши. Прозрачната течност надали беше вода. Надигнах се.

– Кой да го няма? Друг клиент ли?

– Не. Язовеца.

Задържах с мъка порива да си тръгна веднага. Докато сядах, той вече бе сипал питие. Три пръста от дъното като измерени с шублер в бирените чаши.

– „Язовец“ прякор ли е?

– Не. Животно. Под закрила. Слушай сега. Да ти кажа направо. Заеш ли как съм кръстил това тука, където ще седнеш. Казва се „Пияло“. Построих го, като реших да продам половината място след алкохолна проба, за да си избера свестен съсед. Но се навъртяха само тъпи недорасляци, простаци с претенции. Обаче сега тука вече ги чака контролно-пропускателен пункт. Идва ли кандидат – минава на проверка на пиялото.

– Добре де, а ако ракиеният тест те подведе. Ако се окаже прикрит тиквеник.

– На това „Пияло“ може да си пият и скарани хора. всеки си е в собствения имот. Просто няма да си говорят. Хайде, наздраве!

Той чукна чашата ми и проследи как отпивам.

– До тука си добре.

– Не съм на изпит. Но ти си зле. Започва се с висока цена, за да я сваляш, ако има пазърлък, а ти тепърва ще се мъчиш да вдигаш сумата!

– Не разбра, какво ти казвам. Цената няма значение. Паралия човек ще плати ли за дупка на язовец. И при такива съседи от селото. Язовецът, дето досега даже не ми се е показал, е по-общителен от тия темерути. Докопали са се преди години по някакво постановление до парцелчета по триста метра. И моите два наследствени декъра ще им извадят очите.

– Щом ми писа висока бележка, единият декар не е ли вече мой?

– Трябва да се разбереш с язовеца. Входа на имота му е от твоята половина…

– Ама коридорът му е дълъг. Нали видях. Според мен спалнята му е в твоя имот. Ти се разбери с него.

Той се засмя, но ме погледна особено. Стисна за гърлото шишето и каза:

– Добре тръгна приказката. Тая ракия е за стандартните клиенти. Ще взема по подходяща!

И той с бавна крачка се отправи към къщичката си. Видях как приклекна на ниската врата. Значи това беше първата къща, строена от родители, негова беше тази зад гърба ми.

Човек се замисля преди покупка. Но аз внезапно си помислих за друго. От къде накъде ме харесва тоя човек. Защо така го приемам и аз. И какво търся тука, а той какво чака. И за какъв дявол ни са пространтва за нова биография. Знаех какво виждам в момента – двама зрели мъже, които крият в себе си болка от изгорял, изчезнал в нищото живот. И никога няма да го споменат, никога няма да си го споделят, защото нов живот не се гради от разнищени спомени. Не се гради с тъжни приказки. С мълчание също. Нито аз ще му кажа, защо съм сам, нито той ще сподели, че от тука няма при кой да отиде. Инстинктът ми диктуваше, че истината е такава. Истина имаше, смисъл – не!

Той дойде с нова бутилка. И с нови чаши. Ракиени. Отломки от стар родителски сервиз.

Наля и отпи пръв, без да се чукне с мене. Аз изпих моята на екс.

– Е, – каза той. – Последно, язовецът на кой е?

– Мой не е! – сухо отвърнах аз – Излизам от сделката.

– Хрумна ми, че така ще стане, но това не пречи да пием още по едно за довиждане. На Пияло сме!

Изпрати ме до вратата на неосъществената покупка. Изчака ме да се отдалеча и каза високо.

– Язовеца не е нито на мен, нито на тебе. Ние сме на язовеца…

След зеления тунел на пътеката, на широката улица, нащърбено щръкнаха високите огради. Зад тях нямаше начин да има язовци. Не се виждаха и хора.

Спрях. Останах дълго време така. Замислен, дали да не се върна.

Главата на императора

Яркото слънце нажежаваше камъка на античния град. Развалините трепереха в горещия въздух на Пелопонес. Могъщите колони лежаха, разчупени на огромни късове и по изгорялата трева между тях като насекоми пълзяха обкичени с камери и фотоапарати туристи. Бях се спрял в сянката на един дъб. Дървото бе вековен старец и все пак бе ясно, че е поникнало тук много след като човешкият живот е напуснал това място. Растенията са по верни от хората.

Към мене се приближи нисък слаб мъж и посочи колоните.

– Паднали са от земетресение. Човешка ръка не може да разчупи до един толкова големи блокове.

Английският звучеше в устата му като сиртаки. Един гид на свободна практика.

– Кога е станало земетресението?

– Господине, няма писмена следа. Историята не се интересува от напуснатите градове.

– Вярно е – отвърнах аз неохотно, защото не мечтаех за излишен разговор в ленива протяжна жега.

Той обаче беше опитен и продължи като в едно изречение:

– Ако попаднете на назначените тука гидовете, те ще ви засипят с приказки, че градът е опустял след земетресението. Защото е най-лесно да се повтаря едно и също. А хората са го напуснали по съвсем друга причина. Много преди земетресението да го срине.

– И гидовете не знаят това?

– Те знаят само каквото пише в туристическия пътеводител. Единствено аз мога да ви кажа каква е била истината.

Стана любопитно. Очевидно ми предлагаха евтина услуга – трогателна лъжа срещу малко пари вместо досадни заучени фрази по скъпа тарифа.

– И колко ще ми струва истината? – попитах аз.

– Една бира – усмихна се той – Горещо е.

– Можем да я изпием веднага.

– Не, господине. След услугата. Аз съм професионалист.

И професионалистът, ниският слаб мъж с лице, лъхащо на бирена жажда, ми направи знак да го последвам.

Заведе ме при една квадратна руина, подобна на недовършен нулев цикъл за днешна еднофамилна къща. Единствената сред огромните блокове, градена с дялани камъни.

– Тук е било ателието на гениалния скулптор. Ще видите отсреща произведенията му. Всичко започва от него… Когато римляните превземат града без сражение, тъй като е бил слаб да се защищава, нареждат на скулптора да направи статуя на императора в човешки ръст. За колко време я е изваял няма данни. Но не вярвам да се е бавил…

Докато разказваше, той се насочи с полюшваща се походка покрай срутените колони към продълговатата сграда на музея. На видно място пред него имаше няколко статуи. Той спря при първата и я посочи:

Ето я.

И ме погледна под око, наслаждавайки се на изумлението ми. Статуята беше без глава. Там, където трябваше да има шия, между изкусно издяланите в мрамора доспехи имаше само една дупка.

– Това нещо е погубило този град.

– Кой варварин е махнал главата и е издълбал тая дупка?

– Самият скулптор. Когато прави първата статуя, още на следващия ден някой счупва носа на императора. Ако сте забелязали, това е любимо занимание не само на варварите… и редовият гражданин си отмъщава с такива дребни закачки към властта. Скулптурът е бил принуден да направи нова статуя. Но въпреки стражата, носът отново бива счупен… И накрая на твореца му идва идея – да издълбае в готовото тяло дупка, а отделно да подготви няколко глави и в случай на ново счупване на носа, да заменя бързо главата. Но когато императорът научава за това нещо, се разгневява. Като всеки император, той е подозирал заговор във всичко. Помислил си е, че градът предвкусва скорошното му падане от власт и се готви незабавно да сложи главата на следващия император. Защото никой император не би се отказал от тялото, създадено от нашия скулптор. Прекрасно, стройно и високо, докато императорът е бил смачкан, дебел и кривокрак. Но в злобата си е бил изобретателен. Знаел е, че ако срине града, прахът на историята ще го покрие заедно със забвението. И решава да остави града непокътнат вместо паметник. Издава заповед цялото му население веднага да го напусне. Така огромните сгради и колонади остават като негов личен монумент, много по-внушителен, отколкото паметникът му без глава…до земетресението, разбира се, което не се консултира с императори.

Той замълча. А аз наблюдавах великолепното тяло, оживяло само във въображението на твореца…

– Господине – каза усмихнат моят внезапен гид – Мисля, че е време за бира.

И докато отпивахме първите глътки на дървените пейки на барчето, той каза:

– Още като ви видях, бях сигурен, че ще тръгнете с мен.

– Кой е императорът? А скулпторът? Имената им няма как да не са известни…

Той се засмя от сърце:

– Ако знаех и това, щях да бъда най-малкото прочут историк, а нямаше да съчинявам истории…

Бирата беше студена и навременна.

В паметтта искреше лишеният от гражданите си камък на разтрошените колони и лишеният от човешка глава камък на статуята. И времето, което заливаше всичко като бирена пяна.

– Вие сте най-добрият гид, който съм имал.

– А вие, май, единственият ми клиент – той посочи групата туристи, които се надяваха да отнесат древния град с апаратите и камерите заедно с речетативите на гида – Светът, както виждате, предпочита да заложи на скъпата научна скука.

Предишна статия„Баща до поискване“, разказ от Теодора Панайотова
Следваща статия“Писахме да се знае”*