Какво си, смърт?
Самотно същество,
двойствено число,
без род, без Библия, без знамe?
Отдавна знаеш, че се знаем…

Неканен спътник си, а търсиш
в крайпътния ни дом
подслон…
От клона на изсъхналата круша
чернееш в мрака…

Но кой да се смили над теб?
Кой къшей хляб
със теб да сподели,
щом само сънем връщаш
отнетото ни безвъзвратно…

Броиш ни дните и нощите насъщни.
А искаш милостиня, братко…

VII

Ела ми в събота на гости,
отворена е портата за теб,
не я залоствам,
бъди поканена на този ден,
ела и приседни, вечеряй с мен
по време на Великите ми пости…
Маслини има… Трихлебие… И вино….
Останалото ти си донеси.

Простено да ти е. И ти прости.

 

VIII

Когато си жена, ела,
нощувай в празната ми стая,
додето пазя те отвън,
ти вместо мен кандилото духни,
кажи: „Добрите – още по-добри,
а лошите – по-малко лоши“,

до три пъти за тях се прекръсти.

И поспи…
Поспи.
Поспи.

IX

А щом пропеят третите петли,
на прага спри да се помолим
за здравето на бъдещите дни…
Раздай от твоя сън на всички
птички,
събудени от твоя дъх студен…

И ако топлина не ти достига,
вземи, каквото е останало, от мен. 

X

Защо за мъртвите се молим? 
Грешникът умира като грешник…
Искам милост само за болните,
защото са роби телесни…

И всичко им виси на косъм…
От теб ли дните им зависят?
Предай на всички и на моя Господ,
че никого не бива да отписват. 

Та те са също поднебесни…
Зидари са –
без зид –
и са увиснали като отвеси,   
като обесени,
с език
изплезен, безглаголни…

Милост за всички болни!
Милост за всички болни.

XI

Блажени са не нищите,
а висшите.

И ти си пратена от тях –
калта без дух разпада се на прах. 

XII

Блазе на насъщните
същности.

 

Блазе на благите, които са
солта на земята.
Блазе на солта, която се топи в устата
и се услажда като мед.

 

Блазе на всяка смърт,
която не съществува
извън безсмъртието. 

XIII

Когато някога се случиш мъж,
и гол се спуснеш като дъжд,
у себе си ме приеми, какъвто искам –
нали съм твой човек, и някак близки сме.

Предай ми пръчката на Кучеглавия.

Реката е над нас, виси като заглавие.

От бряг до бряг да бродя из дълбокото.

На рамо да пренасям рибооките…

И тези, напуснали телцата си деца.

Но кой бере душите на цветя!

Кой ги води и ги изпровожда,

очаква ли ги някой там?

Какво ли им говори? Как се обяснява

какво е смърт на сепнато дете,

което, без да знае – спира да расте

и гледа как се вайка отвъд реката

и как косите си скубе

смалената му майка…

 

Дете, което понякога на теб прилича,

което тича, тича, тича, тича

сред радостни пчели и мравчици засмени,

събира то по земните великденски поляни

 венец от цъфнали цветя…

 

Христос возкресе. С него не успя.

XIV

Ела, разкрий лицето си сред нас,

Ти, образ Божий в съдния ни час,

Ела, свали си черния покров,

Ела, любов, осъдена на безлюбов.

XV

Сред живите е твоят ад и рай.

Потаен мъж си ти, самотен дух, без тайна…

Но щом животът има край,

и черната ти участ, знам, не е безкрайна.

За мъртвите си бяла, сестрицe милосърдна…

Ела, душичко, ела да те прегърна.

Сиротна скитница и ангелче свенливо,

рожбо на живота, рожба –

вечно жива…                                     

Предишна статияЕвангелският разказ за Богородица. Благовестие и непорочно зачатие.
Следваща статияКраят на света се отлага