роман,
първо издание, 2020 г.
меки корици, 132 страници
издателство „Потайниче“
Разтворени във времето
Миролюб Влахов – Миролич
След изненадата, ръкописът на Василен Васевски, вече превърнал се в книга, побърза да запокити – небрежно и някак предизвикателно – впечатленията ми от текста в поне половин дузина неочаквани посоки. Както и към много въпроси, обединени от основния: какво всъщност държах в ръцете си?
Това истински роман ли бе? Исторически или на съвременна тематика? А може би футуристичен! Мемоари или камерен дневник? Семейна сага ли бе направил опит да представи автора или личната си биография? Или пък родово изследване, реализирано през призмата на времето и разстоянията и осъществено чрез палитрата на болките и търсенията на емигранта, който не само оцелява в досадното и безпощадно ежедневие, интегрирайки се в напълно нова, макар и дълго бленувана социална и културна среда? С навлизането в работата по ръкописа отговорът на въпроса за формата и конструкцията на повествованието започна да губи значението си.
В „Корени“ авторът се връща столетие назад във времето и това не е само търсене на корена. Не е просто орисията на предците. Това са и техните мисли и вълнения и саможертвата им в името на националната кауза за обединение на българите от всички балкански територии – на което е посветена предимно първата част. Макар и достатъчно добре осветлени исторически, епизодите интерпретират преди всичко личните съдби и изживявания на предците, при това от няколко ракурса – на бащата, на майката, на детето, на бойния другар… Похват, който Васевски използва и в трите части, оставайки верен на аз повествованието и все пак поддържайки внимателно и последователно една основна разказваческа позиция. “Бях ту детето, израснало между четирите стени на старата къща, ту младежът, идвал по-късно тук, за да търси изгубената хармония на детството, ту мъжът на средна възраст, завърнал се на гости от чужбина. Съзнанието ми преливаше от образи и чувства.“ – уточнява той в края на втората част.
Основният разказвач, алтер егото на автора, се идентифицира преди всичко с твореца – художникът, писателят, изследвачът на миналото и на собственото си израстване. Той търси отговори, но намирайки ги – достатъчно ясно или не, сполучливо или не съвсем, – не се оставя да бъде заклещен в капана на обикновените, но всъщност вечни въпроси за смисъла живота, изкуството, любовта. Именно в тези страници – предимно във втората част – попадаме и на откъси, които на моменти са чиста (каквото и да значи това) белетристика – сюжетна, образна, въздействаща. Но и на мемоарни сцени или естетико-философски етюди посветени на рисуването и писането, на себеизразяването чрез багра и слово. Естествено, макар и не натрапливо доминиращо, Василен ни отвежда към смисъла и загадките на любовта. Към образа на жената, чиято обобщаваща еманация художникът реализира в портрети, които са винаги с притворени очи – какъвто е и портретът на Хедър, жената идентифицирана като най-важна в живота на основния персонаж. Лично на мен би ми се искало тук да има и по-детайлно развитие, но пък явно авторовия усет е подсказал, че все пак това може да навреди на друга една от основните линии – родовата памет и съдбата на поколенията. „Реката е времето, което ни носи като есенни листа – безпомощни пред силата ѝ, без право на избор и възможност за промяна… A битието ни е онзи къс отрязък време, с който листото разполага, докато е на повърхността.“ – споделя разказвачът от повествованието.
Вероятно би могло да се очаква в третата част да има повече вплътненост или поне тя да е изнесена по-осезаемо и извън представеното там – служебните ангажименти и открития още столетие (условно казано) по-късно на правнука на твореца от началото на нашия век. Изкушаващо ми се струва евентуалното развитие на линията на любовта, която в тази част е само загатната. Или на по-детайлното осмисляне от философско мирогледна точка на историческите аспекти, както и на тези относно изкуството, отношението между половете, съдбата на света, включително и овладяването на извънземното пространство. Но не бих определил това като слабост или пропуск на повествованието. Защото Василен Васевски и тук остава верен на търсенията си и на темата – корените на личността, на рода и тяхното оцеляване и развитие през вековете.
„С времето разбрах, че тайната е да пътуваш, но да не пристигаш.“ – заключава в края на романа авторът. След като малко преди това е споделил:
„Разтварям се полека, а мислите ми гаснат като светулки. Бавно ставам едно с водата на живота…“
Несъмнено „Корени“ е стъпка напред в израстването на Васевски като творец, в частност като белетрист – нова и различна, специфична и лична. Когато ръкописът бе готов и трябваше да го чета още веднъж няколко пъти се улових, че съм спрял да следя редакторски текста. Бях потънал в мислите на разказвача, преживявах споделеното, вълнувах се, чувствах се във времето, което течеше в момента.
Бях се разтворил в историята…
Надявам се всеки, които разтвори тази книга да изживее същото.
Миролюб Влахов – Миролич