Бях 12 годишен. В двора ни на село влязоха пет човека. Единият, най-впечатляващият, беше облечен със зеленикав гумиран гащеризон, имаше маска на лицето и ръчна лозарска пръскачка на гърба, другият беше добре облечен, с чиновническа чанта, а останалите трима бяха с дървени сопи. (Тук отварям скоба, за да поясна, че тези сопи съвсем не бяха някакви недодялани тояги, те са много специална направа, аз знам точно технологията на изработването им, завършваха с едно уширение в единия край, нещо като топуз и имаха смисъла, значението и респекта на днешните бухалки. И даже с тях навремето по селата се играеше една игра, наричаше се „свиня“, в начина и правилата на която се съдържаха елементи на голф, бейзбол и хокей на трева. Играта беше груба, примитивна и обикновено завършване със сбиване и тежки наранявания. Затварям скобата.)
Дотегна ми да ми натякват колко подъл бил моя народ и колко нравствено извисен бил турския поробител.
Доколкото си спомням, законът за реституцията се отнасяше само до имоти, отнети след Девети септември 1944 година при кампанията по ликвидиране на частната собственост, и то само онези, чието предназначение не е променено. Освен това законът не се отнасяше за имоти, отнети заради задължения към държавата, неплатени данъци, продадени и подарени на държавата или просто изоставени, в резултат на което одържавени. Тоя закон бе обърнат с хастара навън, само и само да се угоди на всеки негодник, който по някакъв начин се е добрал до властта. Накрая шарлатаните от турската етническа партия намазаха филията. Аз лично имам Владало, издадено от Източно румелийската власт, с подписи и печати за закупени 37 уврата в чертите на град Пловдив, закупени от прадядо ми Петко Апостолов 4 месеца преди Съединението между Княжеството и Източна Румелия. За моя документ ми казаха, че има само стойността на семейна реликва и нищо повече.
Моето влизане в поезията беше като влизане в непозната кръчма. Имах пари за една ракия, малко цигари в кутията, бях небръснат, с омачкани дрехи и обувки, нелъскани от години.
Недостигът на морал и липсата на ценностна система не са приоритети на простия човек. Нещо повече, този недостиг и тази липса не са негови характерни белези, защото на него природата му е дала едни други компенсаторни качества. Наричат се скрупули (задръжки).
Навремето отглеждах прасета. Две свине-майки. До толкова позволяваше тогава властта да се отглеждат на частно. Няма да ви баламосвам, че съм ги гледал от любов към животните или от някакъв гастрономически порив към свинското със зеле, макар че наистина обичам това класическо българско меню.
Едното от най… не едно от, а най-хубавото стихотворение в българската поезия на тема „Дон Кихот“ е написано от поета Христо Фотев. В снобските литературни среди, а и не само в тях, навремето се подмяташе, че Фотев е написал стихотворението, без да е чел романа на Сервантес. Така недоброжелатели и завистници се целеха подло в оскъдното формално образование на поета.
…Но в името свещено на Испания
Кой въздуха със викове люлее?
– Защо плачеш, Санчо?
Георги Рупчев
Слънцето се е стопило – и изтича, и пече,
Делникът се рони бавно от горещите ъгли,
А женица с черна кърпа покрай черквата мете
Дремят в пивницата старци, а по улицата – ти
Залежала се е бедна, болна пладнешка нега
Ето моста и реката – камъкът дими от пек,
Е, опитай, помоли го – може би ще каже как
Пощальонът с колелото се кандилка в облак прах
И ги гледаш, после тръгваш – все едно е накъде,
И пече непоносимо, срещу слънцето жумиш…
__________
Вернер Хайзенберг
Вход
Добре дошли! Влезте в профила си
Забравена парола? Помощ
Защита на личните данни
Възстановяване на парола
Възстановете паролата си
Временна парола ще Ви бъде изпратена