ГЕОРГИ ЛОЗАНОВ
Изложбата „Homo sapiens – възпоменания“ в галерия „Райко Алексиев“ ми даде повод на откриването ѝ да кажа: „В поредица от работи, които не без терминологична ирония бихме могли да определим като гигантски инсталации, Павел Койчев деконструира антиномията концептуално-пластично, като извежда пластически чисти концепти“. Това изречение съм написал преди четвърт век и оттогава не спирам да го повтарям, защото и Койчев не спира да ражда все нови и нови концепти, с които участва във философските дебати на днешния ден. Те отвеждат изкуството му отвъд собствените му граници и в тази игра на „чужд терен“ то от изобразително се превръща в концептуално, или просто в съвременно изкуство без „първични жанрови белези“. Особеното е, че това ни най-малко не му пречи да си остане класическа скулптура, която, натоварена с концептуални задачи, се оказва „философия в материал“. Централната ѝ тема е Създателят. И поведението на човека спрямо него. Творбите на изкуството са част („прашинка“) от Творението по думите на Койчев и „единствената причина то да съществува, е да се опитва да разбере Създателя“, за което на първо място се изисква смирение.
Дебатите, които привличат Павел Койчев през годините, подобно на матрьошки, се побират един в друг, като най-големият е за трансхуманизма, подложил на трансформация човешката представа за човека. И инсталацията „Homo sapiens – възпоменания“ веднага бе разпозната като целенасочена намеса в този дебат, все по-разгорещен заради настъплението на изкуствения интелект, въпреки че трансхуманизмът не присъства никъде в нейната образност. За професионалните наблюдатели обаче нямаше съмнение, че посланието ѝ е: „Койчев срещу изкуствения интелект и как човек се самоотрича“ (e-vestnik). И че – в съизмеримостта между мащабите на мисленето и на таланта на скулптора – „Изложбата „Homo sapiens – възпоменания“ е едно от събитията на този културен сезон“ („Капитал“), което ни напомня какъв е „Шансът да живеем във времето на Павел Койчев“ („Въпреки“).
Последната засега инсталация на философстващия скулптор пряко насочва към въпроса, който не му дава мира: имаме ли право чрез технологиите да преодоляваме ограниченията, наложени ни от природата и по природа, като естествения интелект, естествената храна, половата предопределеност, планетарната принадлежност, физическата тленност… И ако успеем да ги преодолеем, ще останем ли верни на Създателя си или пак посягаме към забранения плод и строим нова Вавилонска кула, безразлични към библейските уроци. Веднага искам да кажа, че това са мои интерпретации на „Homo sapiens – възпоменания“, за да предпазя Павел Койчев от религиозните пуритани, склонни да приемат прочитите на работите му за замисъл на автора им.
С изкуството си той не спира да защитава човека от изкушението да бъде като Създателя си, което започва от първородния грях, предпоставка за последващи грехове. В „Битие“ (трета глава) е казано:
„3. Само за плодовете на дървото, що е посред рая, рече Бог: не яжте от тях и не се докосвайте до тях, за да не умрете.
-
Тогава змията рече на жената: не, няма да умрете;
-
но Бог знае, че в деня, в който вкусите от тях, ще ви се отворят очите, и ще бъдете като боговете, знаещи добро и зло“.
Когато човекът (мъжът, подтикнат от жената, подтикната от змията) се отказва да приеме подчинението на Създателя си за разбиращо се от само себе си добро, се нагърбва („като боговете“) сам да знае кое е добро и кое зло, да избира между тях. Тревожната интуиция на Койчев е, че Създателят, за да направи човека свободен, не го е лишил от нито един избор, включително и на самоунищожение. Не отхвърля волята му, а го оставя да понесе последствията ѝ. Защото обратно на твърдението на змията, грехът не му отворя очите, а го изправя пред риска да се обърква и да плаща цената на объркаността си. Според една от етимологичните версии, името на града Вавилон идва от глагола „обърквам“ на иврит и тъкмо там човекът решава да строи кула, с която да стигне до Създателя, да се изравни с него. В „Битие“ (единадесета глава) е казано:
„5. Тогава Господ слезе да види града и кулата що градяха синовете човешки.
-
И рече Господ: ето, един народ, и всички имат един език, а на, какво са почнали да правят; и няма да се откажат от онова, що са намислили да правят;
-
нека слезем и смесим там езиците им, тъй, че един да не разбира езика на другиго“.