д-р Иван Николов, директор на сп. България – Македония
Катарзисът, т.е. очистването от натрапваните с десетилетия външни внушения, безчивства и извращения постоянно се отлага в Скопие. И това има своите логични обяснения – зорко бдящите представители на „дълбоката държава“. Така в интервю за българска медия неотдавна Любчо Георгиевси -бивш премиер – нарече здраво вкоренените и днес в държавния организъм на РС Македония възпитаници на службите за сигурност на бивша Югославия
Това е и трагедията на младата република.
Всеки опит за ревизия на налаганите с безцеремонно насилие представи за националната принадлежност, историческите традиции и самоличността на великаните на Възраждането и революционната борба среща яростната съпротива на законспирираните във всички етажи на политическия и интелектуалния живот представители на „дълбоката държава“ . Затова свидетелства и самият Любчо Георгиевски. В автобиографичната си книга „Тоа сум jac“ той пише дословно:
“Ние не сакаме да дискутираме отворено за проблемите и се додека не дискутираме за проблемите, очигледно не само што нема да ги решаваме туку уште повеке ке ги влошуваме… Да си признаеме дека нашите интелектуалци од 18,19 и почетокот на 20 век пишувале на бугарски
jазик и на бугарско писмо. И во што е тука проблемот? Коjа книга да jа отворите од това време – вие го гледате тоа…“
Какво означава тази констатация? Означава, че върху съзнанието на обикновения гражданин на младата държава системно и целенасочено се извършват специални „хирургически операции“, които трябва да го доведат до състояние на амнезия по отношение на неговото потекло и народностна принадлежност.
За постигането на тази цел там се работи по три основни направления.
1.Фалшифициране на документалната фактология, на личностите и творбите на възрожденците и революционерите.
2.Системно внушаване на омраза към България.
3.Сатанизиране на всеки, който проявява някаква форма на симпатия към България.
Фалшифициране на документалната фактология
Това е любимият прийом на историците, изпълняващи поръчките на политиците-титовисти. Каквато книга да вземете – историческо изследване, документален сборник или публицистика, ще ви се натрапи един и същи подход, една и съща констатация, едни и същи изводи :“Тоа покажува, дека ние не сме бугари, а посебен народ…“ Няма научна конференция, “кръгла маса“ или симпозиум, където независимо колко и какви доклади се прочитат, да не присъства задължителното заключение – че македонците са „посебен народ“. Това разбира се, е национална комплексираност, защото независимо от образованието, политическите пристрастия, научната йерархия и специалност самовнушението за самобитността на македонския народ звучи повече като опит за инжектиране на изкуствено самочувствие.
Историци и интелектуалци като вече покойните академици Блаже Конески, Харалампие Поленакович, Димитър Митрев, Блаже Ристовски, Гане Тодоровски, Иван Катарджиев и всички техни последователи слугуват на една и съща мантра, на един и същи постулат –„посебността“ на македонскиот народ. И в името на тази мантра те преиначават или премълчават оригиналните документи, заглавия на книги и авторови твърдения. Примерите и от близкото, и от по-далечното минало са в изобилие. Ето един от тях.
На 16 декември 1999 г. в Скопие е организирана кръгла маса на тема „Стандартизацията на македонския език спрямо съответните процеси в другите славянски езици“. Всички доклади са в критичен тон спрямо София. Нещо като задължителна „анатема“. Например проф. Атанас Вангелов изтъква: “Да се напада македонският език така, както го прави софийската научна или популярна лингвистика, това значи да се напада и отрича македонската нация…“ Професор Людмил Спасов обаче търси софийските агенти в Скопие. Той твърди:“…ония македонци, които днес се застъпват за въвеждането на тъмния вокал ( „Ъ“ – б.а“ ) в македонския стандартен език, не се застъпват за неговата архаизация, а за приближаването му към съвременния български език…“
Това не е ли страх Божи от каквато и да е близост с България, с нейната култура и език?! Какъв ли идеологически валяк е минал през мозъците на подобни учени, за да се пазят дори и от собствената си сянка?!…
На същата кръгла маса е и рекордьорът по преиначаване и премълчаване на истината академик Гане Тодоровски. Той е посветил своя доклад на двама колоси – Трайко Китанчев и Христо Матов. Като изтъква, че приносите, с които „Китанчев завинаги ще остане в историята на нашия език и нашата култура“ той цитира заглавието на научната му студия „За ударението върху думите в ресенския говор на западномакедонското наречие“. И докато академикът вярно цитира заглавието на труда, тактично пропуска началото на самия труд, а това начало не се вписва в македонистичната истерия, защото започва така:
“Западномакедонското наречие е едно от най-оригиналните наречия на българския език. На това наречие говори една голяма част от българския народ…“ И по нататък:“…Независимо от това в него са се запазили от старобългарския език толкова хубави, чисто български думи и форми…“
Така говори Трайко Китанчев, и неговите думи не се нуждаят нито от превода на Гане, нито от извратените му не от научна, а от морална гледна точка тълкувания.
Маститият академик не спира дотук. Той взема отношение и по труда на Христо Матов, като премълчава заглавието, споменавайки само, че то е сходно с това на Китанчев. Но има и разлика, която съвсем не се нрави на Гане, защото то звучи така:“ Акцентовката (ударението ) на един обсег западнобългарски говори“. Сиреч на Матов, както и на Китанчев, и през ум не им е минавало, че принадлежат на някаква македонска нация и че пишат и говорят на някакъв македонски език…
И още един пример.
В края на октомври 1999 г. е организирана научната сесия, посветена на 75 години от убийството на Арсений Йовков.
За непосветените ще кажем, че той е един предан деец на освободителното движение на Македония, талантлив поет и публицист, всестранно надарена личност. Редактор е на органа на Илинденската организация в България в. “Илинден“, преименуван по-късно във в.“20 юли „. Поради недостатъчна осведоменост, наивност и известна доза честолюбиви амбиции Арсений Йовков попада в кръга на опозицията срещу Тодор Александров, като побързва да публикува т.н .Майски манифест и дава тласък на онези сили, които заработиха срещу каузата на ВМРО и нейния железен водач.
Научната сесия, посветена на Арсений Йовков е била по инициатива на Дружеството за наука, култура и изкуство „Братя Миладинови“ в с. Луково, Р Македония. Темата е „Арсений Йовков – живот и дело“. Изнесени са 14 доклади, в които известни и по-малко известни учени от Р Македония, наред с някои нови подробности от живота на Арсений Йовков, остават заплетени в кълчищата на инерцията – въпреки документално-фактологическите доказателства – да се приписват на дейци на освободителните борби в Македония национално съзнание и език, каквито те никога не са притежавали. На този фон е изопачено цялото му журналистическо и художествено творчество , написано на литературен български език и защитаващо българската национална същност на македонското население.
Докладите на Кръсте Янковски „Журналистът Арсений Йовков“, на д-р Зоран Тодоровски „Нови моменти около убийството на Арсений Йовков“, на д-р Димитър Пандев „Правописната практика на комитските писма и правописните възгледи на Арсений Йовков“ са поставени върху най-баналните клишета на сърбокомунистическата лъженаука за Македония.
Със свои доклади са участвали и академик Гане Тодоровски, д-р Науме Радичевски, д-р Васил Тоциновски, д-р Цане Здравковски и др. Изнесеното и от тях затвърдява впечатлението, че робската дресираност и след разпадането на Югославия продължава да отчуждава учените в Македония от истината и автентичния смисъл на фактите.
Няма да спорим с тружениците на заблудите, невежеството и лъжата, ще им припомним само, че има една статия на Арсений Йовков, поместена във в.“20 юли“ на 14 април 1924 г.-, няколко месеца преди убийството му. Тя е озаглавена „Българи в Македония“. В нея в 18 точки авторът доказва българския характер на Македония. Ще цитираме някои от тези доказателства.
1.Още с явяването на славянската писменост и славянската книжнина при св. Климент Охридски, македонските славяни имат физиономията на българи. Не знам дали и тогава някоя българска екзархия или някоя комитска чета не е направила св Климент българин, ала всички послешни жития на св.Климент и всички писания за него от охридските архиепископи го третират като български пастир на българското население.
…
-
В българското възраждане Македония взе такова деятелно участие…Преди да съществува екзархия, македонските славяни свързват всичките свои духовни борби с ония на българите от Мизия и Тракия и избират за средище Цариград, макар и да имаше тогава сръбска държава до портите на Македония.
…
-
Ако обичат сърбите, нека да идат в скопската стара църква „Св.Спас“. Там под иконостаса на художествената дебърска резба ще прочетат надписа на резбаря: “Първи майстор Филипов от Гари и Макарий от Галичник, бугари дебрани от Маларека 1824 г.“ Нека запомнят сърбите – 1824 г., т.е. преди 100 години.
-
Сърбинът Вук Караджич няколкото събрани от Македония народни песни нарича ги „Бугарски народне песме“. Босненският сърбин Стефан Веркович сам в 1860 г. издаде в Белград сборник „Песме македонских бугара“.