Църквата на Йоан в планините е католическа църква в Ейн Керем, принадлежаща на францисканския орден. Църквата отбелязва родното място на „Йоан Кръстител“, който е ключова фигура в християнската традиция. Комплексът включва голям двор, украсен с керамични плочки, върху който се намира молитвата „Бенедиктус“ на различни езици (долу), както и голяма църква на кръстоносците; Мъжки манастир; къща за гости; и археологически находки от различни периоди.

Традиция

Йоан Кръстител се смята за роднина на Исус и негов вестител в Деня на изкуплението (подобно на пророк Илия, който ще възвести идването на еврейския Месия, сина на Давид). Евангелието от Лука в Новия завет започва с историята за чудотворното родителство и раждане на Йоан от много възрастни родители: „В дните на Ирод, царя на Юдея, имаше един свещеник на име Захария, от дивизия на Авия. Той имаше жена от дъщерите на Аарон, чието име беше Елисавета. И двамата бяха праведни пред Бога, като ходеха непорочно във всичките заповеди и наредби Господи. И те нямаха дете, защото Елизабет беше безплодна и двамата бяха в раждаема възраст Днес той служеше като свещеник пред Бога по своя ред… И ето, ангелът Господен му се яви… И ангелът му каза: Не бой се, Захария, защото твоята молитва е чута и твоята жена Елисей ще ти роди син, и ти ще го наречеш Йоан… И много от синовете на Израил ще се обърнат към Господа, техния Бог… И Захария каза на ангела: Как да узная това нещо, Защото аз съм стар и жена ми е в напреднала възраст. И ангелът отговори и му каза… И ето, ти ще бъдеш ням и няма да можеш да говориш до деня, когато това нещо ще се изпълни, защото не повярва… И стана така, че жена му Елисей стана и се скри пет месеца и каза: Така ми постъпи Господ в дните, когато ме повика да събера Аз съм презрян от синовете човешки. (Глава 1, 5-25).

Входната порта на църквата Свети Йоан в планината

Снимка: Рон Пелед

В деня на обрязването на Йоан думата се връща към Захария и той започва благодарствена молитва, наречена „Benedictus“, която, както споменахме, е изписана на стените на църковния двор. Йоан Кръстител е описан като странен човек, който ядеше скакалци и мед и призоваваше евреите около него да бъдат кръстени и пречистени, в подготовка за Великия съден ден. Краят му предизвиква гнева на Ирод Антипа (внук на Ирод Велики), който го обезглавява.

история

Църквата на кръстоносците, която все още се използва днес, е построена на върха на хълм, където през елинистическия период е стоял храм на богинята Венера. Находки от този период, включително фрагменти от статуи, са открити при археологически разкопки, проведени на мястото в началото на 40-те години на миналия век, и се съхраняват в музея Рокфелер.

Сградата на църквата в Ейн Керем

Снимка: Рон Пелед

По време на периода на Втория храм, той е служил като еврейско селище, както се вижда от баня за пречистване, която е идентифицирана през 2004 г. под пода на двора. Изглежда, че по това време селяните са се занимавали със селскостопанска работа, като производство на вино и масло, въз основа на многобройните преси за вино и преси от този период, които са открити в целия Ейн Керем и дори в двора на църквата. През византийския период на мястото е построена голяма църква, а до нея има два молитвени параклиса, украсени с подова мозайка. Те също са открити под настилката на двора. В долната част на пода на църковното фоайе се вижда фрагмент от мозайка с надпис на гръцки в памет на „Божиите мъченици“. Този надпис е украсен с растения и две крилати животни.

Изглежда, че свещеният християнски комплекс на това място е бил разрушен през ранното Средновековие, може би след персийското нашествие през 614 г. сл. н. е. или може би по време на арабското завоевание през 640 г. Едва тогава, всъщност, традициите започват да се оформят, свързвайки Джон и семейството му с мястото. Село Ейн Керем става християнски център, тясно свързан с фамилията Йоханан, едва през периода на кръстоносците. По това време е построена голямата църква на мястото на разрушената византийска, чиито останки са включени в новата църква.

Гробницата – родното място на Йоан Кръстител в Ейн Керем

Снимка: Рон Пелед

Започвайки от 14-ти век, християнски поклонници съобщават, че църквата е изоставена, а по-късно се съобщава, че е превърната в конюшни от местни мюсюлмани. През 1621 г. францисканците получават собственост върху църквата, но тя продължава да се използва като конюшня до 1679 г. и едва тогава християнската собственост става факт. Испанското кралско семейство изпрати голяма сума пари за обновяване на църквата и признаците на това обновяване са видими и днес.

Какво виждате в района?

Повечето от картините, олтарите и свещените предмети в църквата на Йоан са дарени от испанското кралско семейство. По-ранните произведения са от този период и са направени от известни испански художници. Повечето от картините и скулптурите са посветени на Джон и хората, свързани с живота му. На южната стена, например, над вратата на ризницата, виси картина, изобразяваща обезглавяването на Йоан. Това вероятно е картина на Франсиско Рибалта, ученик от 17-ти век на Джузепе Рибера. На северната стена виси картина на Йоан Детето в пустинята, нарисувана от Хуан Валдес Леал, един от учениците на художника Мурильо в Севилското училище през 17 век.

Йоан в планината с квартал Ейн Керем на заден план

Снимка: Рон Пелед

Под тази картина има триптих (картина от три панела), дарена от руски поклонници. Надписът е на староруски и се чете много трудно. Витражите в купола на църквата изобразяват най-забележителните събития от живота на Йоан: Благовещението на Захария, Йоан, който проповядва и кръщава в пустинята, обезглавяването му и др. В централната апсида на църквата са изложени статуи на Елизабет и Йоан. На дясната стена виси картина на Йоханан, приписвана на Ривера или на някой от неговите ученици.

Отсреща има картина, изобразяваща явяването на ангела на Захария. През 1879 г., на 200-годишнината от постоянното присъствие на францисканците на мястото, от двете страни на апсидата са поставени статуи на Франциск и Клара. Те са направени от Доминик от Палермо и са дарени от „Верните на Светата земя“ в Палермо, Италия.

Криптата на църквата на Йоан се намира в лявата апсида и е пещерата, където според християнската традиция Йоан е роден. Около вътрешната арка е изписана молитвата „Benedictus“ на Захария в завета на неговия син. В дъното на криптата стои олтар, а под него диск отбелязва родното място на Йоан. Олтарът е построен през 19 век, както и картината над него, изобразяваща неговото обрязване.

Препратки към Писанията: Лука 1:5-25, 57-79

Предишна статияИван Методиев:Поетите са единствените богове
Следваща статияИВАЙЛО ДИЧЕВ: Вместо хороскоп НА КОНСТАНТИН ПАВЛОВ