Из „КНИЖНИ ЧЕТВЪРТЪЦИ С ГЕОРГИ ЦАНКОВ
/за стихосбирката „Натрупване на незнание“/

…Понякога е ужасно трудно да напишеш едно изречение. Като че ли това е най-важният въпрос, сякаш си на въжето и трябва да се спасиш. А спасение няма.“ Преходът от политическия памфлет до поетичната изповед изглежда извънредно труден, но не и когато става дума за лириката на Сашо Серафимов. Почти връстници сме, с три години е по-млад от мене ( роден е през 1953 ), а поетичната му книга „Старците умират в края на града“ от 2013 г. получи номинация за наградата на името на „Христо Фотев“ и приза „Дамян Дамянов“. Сред силните му изповеди непременно трябва да не забравяме „Дума свободна“, „Дарителят на сънища“, „Синият поглед на дървото“, „Потъване на светлината“. Какви заглавия само! В паметта ми звучи финалът на „Потъване на светлината“: „А моята песен е като въжето на обесения. / Ще ме пренесе отвъд.“ В един „разнебитен свят – непотребен и омразен“, той следва изгубилия илюзиите си правдотърсач и го нарича „символ на цивилизацията“. Неотделим е от родния си Добрич, посвещава безкрайни часове на прекрасното списание „Антимовски хан“, но намира време и да сподели с нас прозренията си за съвременността и за изкуството. Новата му поетична книга „Натрупване на незнание“, представена от „Жанет 45“ с чудесното оформление на художника Христо Гочев, е за мене събитие, тъй като аз се потапям във вселената на мъдростта и на красотата, без да се измъчвам с решаването на интелектуални ребуси. Напълно споделям веруюто на Серафимов: „Стихотворението е тъжен свят от весели случки. То си има огледало за обратно време, а в очите кораб, с който плава надалеч. Все някой ще влезе в него, за да пие жива вода и да превъоръжи вътрешната си нация.“ Да се убия, не бих могъл да изразя по-понятно емоциите и тревогите, които ме връхлитат. Благодарение на поета, „прегръдката на любимите неща“ става по-здрава, осъзнавам, че „неизвестното е навсякъде – не се знае кога ще се прекъсне нишката“. Затова трябва да се пазя от „бръщолевенията“: „Вярвай във всяко нещо, / вярвай с любов / и то ще ти отвърне, /когато застанеш на прага.“ А ако трябва да подиря някакво обобщение за необходимото „натрупване на незнание“, то е следното: „Какво е Родината море – история, покъщнина, птиците, които ми дадоха песен, мракът, който ме научи да открия светлината или срещата на две случайни силни чувства.“ Книгата на Сашо Серафимов може да се чете от началото към края и обратно, неговите ритмувани и свободни размисли са богатство, което „кротко капе в реката на живота“ – а толкова много реки напоследък пресъхнаха…“

Ще ме объркат границите някой ден, така ще ме объркат! Няма да знам в България ли съм или някъде другаде. Тъжен свят. Където и да погледнеш  – Европа, Азия, Америка и Африка са нахлули у нас. Носят товари от човешки болки, премесени с правила, с дрехи и хора „втора ръка“, с обърнати лодки и обратно време. Все едно си застанал на гара, откъдето излитат самолети, тръгват автобуси и влакове, потеглят кораби и конски каруци трополят…

А не стига това, ами и от оня свят се трупат стари познати от близки и далечни небеса. Шепнат: „Защо ни забравяш? Накъде си тръгнал? Без нас никъде няма да стигнеш!“. Те поне само в смутната ми душа прелитат – но и тя е някаква гара. Отместват години, разтварят страници от живота ми и четат на глас. Душата ми тръгва в една посока, тялото върви в друга. Пътувам разделен. Кой кого изпреварва и къде спира? Няма граници. Нито тук, нито отвъд.

И залезите, и утрините, и сънищата ми са без граници – ту самотни, ту препълнени с хора, ту прелеят като река, на която бреговете са от едната страна. И животът преминава през други пролуки. А може би нашият живот е една от тях.

РЪЦЕТЕ НИ ВСЕ ПРОТЕГНАТИ

„…И Бог нарече светлината ден,

а тъмнината нарече нощ“

„Битие“

На границата живея,

не знам

от коя страна е доброто, от коя – злото.

На границата на човека и нечовешкото в мене.

Хората понякога са кораби за далечно плаване

и триумфално минават през множеството,

а понякога са котви. Забити в себе си.

Ако бяхме зверове

щяхме да убиваме, колкото да се нахраним.

А ние сечем от земното кълбо цели резени,

зъбим се един на друг,

забиваме шпаги където няма противник,

хвърляме вина където няма кой да ни отговори.

Не можем един ден и една нощ да сътворим,

чакаме друг, броейки до седем, да свърши тази работа,

но ръцете ни все протегнати.

х х х

Началото на толкова неща е свързано със края на други.

ЗВЕЗДИ  В НАЙ-МРАЧНАТА НОЩ

Другото е различно,

то няма предпазни колани,

не е знаменитост, не притежава къща,

не се оплаква.

Ако плува, то непременно ще изплува в съня ти,

ако лети, ще чуваш маха на крилата му,

ако е синьо, по него ще има звезди и в най-мрачната нощ.

Другото, не си ти, не съм аз, то е онова,

което проговаря вместо нас, когато

сме изгубили всички думи.

ШЕПА ПЯСЪК

                                           На Ели и Стелиян

С поезията се боря,

с нейните красиви паметници,

които тя създава по човешкия ни път.

Защото само ранимото се спира покрай тях

и все притуря думичка или сълза.

Понякога и аз съм скитник,

нарамил всичките си времена, вървя,

безделнича край чуждите дворове, край чуждите злини.

Помитам падналите листи от дървото на живота

и сядам някъде на завет

да поговоря със тревите.

Охлюва и той пълзи край мен

да подчертае срещата с мълчанието.

А в равнината вятърът, пастир невидим,

подгонил облачното стадо, свири древната си песен.

Тъжно се оглеждам сред улиците шумни,

сред колите бързащи и хората многоетажни.

Страшна ми е тази гледка,

в която думите са шепа пясък, хвърлен във очите

и светлината все не стига бързината на живота.

ДИОГЕН

Затворен в къщата.

Обикалям от леглото до телевизора,

от телевизора до шкафа,

от шкафа до стената с картата на света.

После по река Нил

спирам пред Хеопсовата пирамида

като дете пред Бога.

. . .

Чета пиктографското писмо на шумерите по водата,

прехвърлям Хималаите с третото си око.

Атлантида е моята Итака.

  • Обуй си чехлите – вика жена ми, –

и продължава да забърква ежедневието в кухнята.

А то мирише хубаво.

Разнася се гръм и телевизорът влиза в хола.

Изпочупва древността, трошат се хилядолетия –

изстрели в гръб, окървавени държави.

Люлея се като мишена.

Съседът с бутилка в ръка ме вика да търсим човека.

Нямам фенер.

ВЯРНОСТ

– Надушвам човек –

лаеше кучето в двора.

– Никой няма – отвърнах му. – Дори нямаме двор.

Но то носеше двора и своя лай в него,

носеше настръхналата си козина

и пазеше нашия спомен.

Човекът бе наблизо.

Х х х

Стихотворението е тъжен свят от весели случки. То си има огледало за обратно време, а в очите кораб, с който плава надалеч. Все някой ще влезе в него, за да пие жива вода и да  превъоръжи вътрешната си нация.

ТРЕВОГА

Колкото и да се повтаряме,

светът не се върти около нас.

Макар да тече като река

и да се давя в нея,

аз също съм шептял живота си на момиче

и то ме е шептяло.

Но винаги избухват свади –

с жената, с която лягаш,

с приятеля, който те е отминал,

с града, който върви към изоставяне.

Безпомощният зове боговете.

Силният им благодари.

Когато ти е лесно –

планините се прескачат като поляни.

Когато ти е трудно –

през поляната вървиш като през планина.

Докато готвеше вечерята

жена ми припяваше една песен.

Тя не умееше да пее,

но песента ми харесваше.

Животът понякога и от едно готвене

се посреща като празник.

И само малка мушица

пълзи по екрана на тревогата.

ПАНТА РЕЙ

Свободата избухна като пладнешки разбойник,

овърша площадите,

напълни с възпламенени думи контейнерите за боклук

и се скри в паметта ни тилилейска.

Години вече се носят пушеци

и мирише на изгоряло време.

Х х х

Видимият образ на времето е пясъкът.

ПРЕПАРАТ

Стихотворенията винаги се появяват внезапно. Настаняват се където им падне. Понякога са толкова настоятелни, че не те оставят да си изпиеш кафето, друг път подскачат като скакалци и не успяваш да ги уловиш. Превръщат стаята ми в поляна. Подскачат по нея, пеят си песните за последно, сякаш някой ги е осъдил.

Прави са хората като казват, че поезията е празна работа, защото тя точно там в празното се ражда. И тръгвам да търся препарат за унищожаване на стихотворения. Но изляза ли на улицата, те мигом се разпадат на откъслечни думи и звукове, на реплики и писъци. И тогава разбирам, че навсякъде е поръсено с такъв препарат.

ОБИЧАМ ГИ ХОРАТА:

розите да ти откъснат,

кучето да ти натровят,

боклуците пред вратата ти да си оставят

и все с добри намерения –

да заприличаш на тях.

х х х

Понякога трябва да се правиш на скала, ако не искаш да те хвърлят срещу другите.

ХУДОЖНИЦИ

И като гледам какво има около мен, си казвам: Тази работа не е съвсем чиста, някой върви по пътя ми и дорисува пейзажа бездарно и грозно. Поне да беше прочел малко книжки, да беше хапнал малко култура, та да ми замаже очите, но няма такова нещо. Рисува дървета и работни места, магистрали, чували с банкноти, стоки на безценица, висок стандарт. И кой ги рисува – нямам понятие, но как ги рисува си личи. Този човек не е ли ходил на курс по рисуване, не е ли бил в училище, там поне безплатно щяха да го научат как се държи молива, кредата, четката. Този човек няма дарба за пет пари.

И други се оплакват, че някой им дорисува пейзажа. Тогава се замислям. Художникът не е сам, повече хора ще са и то все „даровити”, т. е. от една партия, но от коя. Има толкова партии и все различни в любимото ми отечество. А рисунките еднакви, досущ, като две капки вода. Като гледам  петната останали по земята – ще са скъпи боичките им, не се изтриват лесно.

x x x

Иска ти се да живееш дълго, а не ти се живее днес.

АЗ И ТЯ

Много неща си заминаха от мен.

Ей тъй – минават и заминават.

Като започнеш от махалата с кучето Агбард,

лудият Боне-бонбоне,

прескочикобила, чилика,

снимката на първото момиче,

заради, което си разбих главата в един стълб…

Сватбата ми остана в един ресторант

с музиканти, роднини, с Менделсон

и радостта на баща ми,

с вратовръзката и бавния танц.

Заминаха и децата.

Разпиляха се като шушулки от боб

и вятърът все тъй разрежда хората.

Седя и времето ме отнася с невидим влак,

а на прозореца сме аз и Тя.

Предишна статияГЕОРГИ АТАНАСОВ, из новата стихосбирка „ОТВЪД ПЪТЯ“
Следваща статияКНИЖЕН ЧЕТВЪРТЪК С ГЕОРГИ ЦАНКОВ, 4 МАРТ 2021