Алберт Шпеер е главният архитект на Хитлер и министър на въоръжението на нацистка Германия в разгара на Втората световна война. Той пише своите мемоари от 1946 до 1966 г., докато изтърпява в затвора своята присъда за военни престъпления, издадена от Нюрнбергския трибунал. Публикувани са през 1969 г. на немски език, а година по-късно излизат и на английски. Мемоарите на Шпеер предлагат едно от най-подробните и проникновени описания на живота в близкото обкръжение на Хитлер, на възхода и падението на Третия райх, както и на самия фюрер.
„Третият райх отвътре“ e свидетелски поглед към най-висшите етажи на нацистката власт и завладяващ разказ за вътрешните механизми на Райха от един от неговите главни функционери. Шпеер представя любопитни детайли от отношенията и борбите за власт между високопоставените фигури в партията и като участник при вземането на ключови решения по време на войната разкрива някои от предпоставките, довели до военния крах на нацистка Германия.
Книгата вероятно е сред най-важните лични немски свидетелства за войната, както и един от най-ценните текстове, писани някога за явлението Хитлер. Тя запознава читателя с живота в нацистка Германия, представен на няколко нива: обкръжението на Хитлер, идеологията на националсоциализма, сферата на военната промишленост и вътрешния свят на Алберт Шпеер. Убедено препоръчвам тази книга.
Джон Толанд, автор на „Адолф Хитлер. Пълната биография“ и „Изгряващото слънце. Упадък и падение на Японската империя, 1936–1945“ (награда „Пулицър“)
Портретите, които Шпеер прави на нацистките лидери, на постоянните интриги и съперничества в обкръжението на Хитлер, както и на самия фюрер, на неговата необуздана енергия, постоянни приумици и смени на настроението, са силни и завладяващи.
Къркъс ривю
,
Алберт Шпеер
Пишейки тези мемоари, внезапно проумях една поразителна истина: до 1944 г. много рядко – всъщност никога –намирах време да помисля за себе си, за това какво правя и как живея. Днес, гледайки назад във времето, имам чувството, че тогава буквално нещо ме бе връхлетяло, беше ме откъснало от здравата почва и ме бе направило подвластен на множество чужди сили.
Шпеер предоставя голямо изобилие от факти, които читателят не би могъл да открие другаде, задълбочен анализ и проникновен поглед не само върху детайли от отношенията и борбите за власт между високопоставените фигури в партията, но и от личния им живот.
За избора на филми Хитлер се съветваше с Гьобелс. Най-често гледахме онези, които по същото време се прожектираха в кината на Берлин. Хитлер предпочиташе леки и забавни филми, в които ставаше дума за любов и за живота във висшето общество. С нетърпение чакаше да му доставят всички филми с Емил Янингс и Хайнц Рюман, Хенри Портън, Лил Дагоувър, Олга Чехова, Зара Леандър или Жени Юго. Вариететните сцени с изобилие от голи женски крака също му доставяха огромно удоволствие. Често гледахме чуждестранни филми, включително такива, които не бяха показвани на германските зрители. Рядко се прожектираха филми за спорт и алпинизъм, а за животни или пътешествия – никога. Хитлер беше равнодушен към комедиите, за разлика от мене, тъй като по онова време много харесвах филмите с Бъстър Кийтън и Чарли Чаплин. Германската филмова индустрия не произвеждаше достатъчно филми, за да можем да изпълним дневната си квота от два филма на вечер.
Адолф Хитлер и Алберт Шпеер
Като главен архитект на Третия райх по това време Шпеер подробно обяснява големия интерес на Хитлер към архитектурата и изграждането на монументални сгради в големите немски градове, които да свидетелстват за величието на Третия райх подобно на античните строежи, напомнящи за възхода на Римската империя.
Държеше чертежите да се преработват по няколко пъти и дори по време на строителството настояваше за промени в някои детайли…
Хитлер обичаше да повтаря, че целта на неговото строителството е да се предаде на потомците духът на неговото време. „За великите исторически епохи ни напомня преди всичко тяхната монументална архитектура – философстваше той. – Какво ни е останало от римските императори? Какво щеше да свидетелства за тяхното съществуване, ако не бяха оцелели построените от тях здания? От време на време всички нации неизбежно преминават през периоди на слабост – твърдеше той, – но и по време на най-големия упадък тяхната архитектура беше свидетел на отминалата слава. Естествено, новото национално съзнание не може да се пробуди само чрез архитектурата. Но когато след продължителен период на инертност отново се възражда чувството за национално величие, тези паметници са най-впечатляващото доказателство за приемствеността със славното минало. Ето, Мусолини например може да посочи сградите на Римската империя като символ на героичния дух на Рим и да запали своята нация с идеята за съвременна империя. Нашите архитектурни творби също трябва да говорят на съзнанието на хората за една бъдеща Германия, която започва от днес.“ Докато излагаше аргументите си, Хитлер не пропускаше да подчертае колко е важно качеството на строителството, за да бъдат архитектурните паметници вечни.
Не по-малко внимание в своите спомени министърът на въоръжението на нацистка Германия отделя и на геополитическите аспекти в историята на Третия райх. Мнението на Хитлер за съюзническа Италия не е тайна. Според Шпеер обстоятелствата, а не вярата в правотата на съюзника, принуждават фюрера да вземе страната на Мусолини:
След злополучната му визита в Италия през юни 1934 г. Хитлер беше престанал да вярва на италианците и на тяхната политика, но все още хранеше известни илюзии по отношение на Мусолини. Сега съмненията му се бяха засилили. Много добре си спомняше един пункт от политическия завет на Хинденбург: Германия никога повече да не влиза в съюз с Италия. По настояване на Англия Обществото на народите беше наложило на Италия икономически санкции. Беше настъпило време, разсъждаваше Хитлер, да се вземе решение на коя страна да застане – на страната на англичаните или на страната на италианците. Трябва да мислим в дългосрочна перспектива, казваше той. Имал готовност да стане гарант за целостта на колониите на английската империя, но само срещу едно глобално споразумение – това беше неговата любима идея, която оттук насетне често щеше да повтаря на глас. Но обстоятелствата не му оставиха избор. Хитлер застана на страната на Мусолини. Въпреки общото в идеологиите и напредъка в личните им отношения за него това решение не беше лесно. След това дни наред мрачно повтаряше, че е бил принуден да предприеме тази стъпка. Още повече се успокои, когато след няколко седмици стана ясно, че санкциите, които най-после бяха гласувани, не бяха особено строги. От това Хитлер заключи, че нито Англия, нито Франция са склонни да рискуват и се стараят да избегнат всяка евентуална заплаха. Неговите собствени действия, които впоследствие бяха оценени като безразсъдни, бяха продиктувани точно от тези съображения.
Западните правителства се оказаха, както коментираше той, слаби и нерешителни.