Как нашият МОЗЪК еволюира, за да станем ХОРА
Гени, околна среда, вируси, приони, хормони, микробиоми,
социален живот и техните взаимодействия
Аз съм късметлия и любознателен човек. Моето непрекъснато медицинско любопитство и повече от 50 години изследване и лечение на пациенти с неврологични, генетични заболявания и нарушения на съня ме мотивираха да напиша тази книга.
През 1981 г. защитих докторска дисертация на тема „Откриване на носителство при Дюшен и Бекер мускулни дистрофии“ под ръководството на проф. д-р Елена Цветанова. Малко след това ми предложиха длъжността асистент в моята Алма Матер, Клиниката по неврология, София.
През 1992 г. д‑р Александър Тодоров от Тускалуза, Алабама, ме покани да се присъединя към клиниката му по неврология. След като взех всичките си медицински изпити в САЩ, на 45 годишна възраст бях приет за четиригодишна престижна неврологична програма в Тексаския здравен научен център в Сан Антонио (UTHSCSA) под ръководството на проф. д‑р Дейвид Шърман.
По-късно знанията ми бяха обогатени по време на моето специализиране по ЕЕГ и медицина на съня в Отделението по неврофизиология на UTHSCSA под ръководството на
д‑р Сабо, д‑р Мейес, д‑р Томас, д‑р Кавазос, д‑р Ингмъндсън и д‑р Джаксън.
През декември 2001 г., по покана на д‑р Питър Тарбокс, д‑р Робърт и д‑р Линел Лоури, се присъединих към частната им практика – в Клиниката по неврология и неврофизиология, в Сан Антонио. Същата година ме поканиха и за медицински директор на центъра по съня в „Аламо“, където д‑р Пол Ингмундсън, клиничният директор на този център, стана първият ми учител в тънкостите на медицината на съня.
През следващите 18 години години имах възможността да изследвам, диагностицирам и лекувам много пациенти с различни неврологични заболявания и нарушения на съня.
В същото време издържах националните изпити на САЩ за сертифициране по неврология, клинична неврофизиология и медицина на съня. През 2012 г. започнах собствена практика в градчето Булверде, близо до Сан Антонио.
СЪДЪРЖАНИЕ
Благодарности и кратко представяне / 6
Въведение / 12
Глава 1 Историята на нашата планета /18
Глава 2 Генетични промени, оформящи човешкия мозък /29
-
Общ преглед на ролята на генетичните промени за растежа и еволюцията на човешкия мозък / 29
-
Индивидуални генни ефекти върху
растежа и еволюцията на човешкия мозък / 36
Глава 3 Околната среда и нейната роля в растежа и еволюцията на човешкия мозък / 54
-
Епигенетика / 55
-
Ролята на съня при растежа и еволюцията на човешкия мозък / 62
-
Ролята на селското стопанство и
опитомяването на животните за човешката цивилизация и развитие / 65 -
Сложният въпрос за човешката полова идентичност и нашия мозък / 67
-
Вирусите и тяхната роля
в еволюцията на човека / 70 -
Еволюционната симбиоза или как живеем заедно / 77
-
Ролята на климата при растежа и
еволюцията на човешкия мозък / 80
Глава 4 Ролята на транскрипционните фактори, прионите, невропептидите
и глията при растежа и еволюцията
на човешкия мозък / 84
-
Транскрипционни фактори / 84
-
Прионите в биологията на мозъка / 85
-
PACAP и VIP в растежа и функционирането на човешкия мозък / 92
-
Решаващото значение на фронталните и префронталните дялове в човешката еволюция / 98
Глиални клетки и тяхната роля при растежа и еволюцията на човешкия мозък / 101
-
Аполипопротеини (APOE4, APOE3 и APOE2) и тяхната роля при растежа и развитието на човешкия мозък / 116
-
Хранителни вещества: фокус върху ролята на омега-3 мастните киселини при растежа на човешкия мозък / 117
Глава 5… Ролята на микробиома при растежа
и еволюцията на човешкия мозък / 120
Глава 6 Ролята на социалния живот и генетично-културните взаимодействия / 138
-
Общи бележки / 138
-
Ролята на мастната ни тъкан / 142
-
Как физическата активност въздейства върху мозъка и неговото развитие / 144
-
Ролята на езика и другите човешки
комуникации / 147 -
Влиянието на социалното поведение и културата / 151
-
Ролята на духовността и религията в еволюцията на човешките общества / 156
-
Ролята на сексуалното поведение и дълголетието за развитието на човешкия мозък / 168
-
Ролята на иновациите и науката за развитието на човешкия мозък и обществото / 169
-
Взаимодействието на социални и културни с генетични фактори / 171
-
Можем да бъдем най-добрите помагачи и най-злите врагове / 182
-
„Никога не спираме да учим, защото животът никога не спира да ни обучава“ – Кирил Коршиков / 185