Проф. Никола Г. Алтънков

Протести, антиправителствени демонстрации, призиви за оставки на Борисов и Гешев, нестихващи лични нападки между президент и министър-председателп – това е дневният ред на обществото през последните два месеца. Каточели!

Но действително важният, а за ГЕРБ и Бойко Борисов даже екзистенциален проблем е те да проведат следващите парламентарни избори. Прави се всичко, даже подмяна на конституцията, за да не се допусне служебно правителство. Защо ли?

Ако всичко е наред: с избирателен закон (който се изменя и в момента по вкуса на ГЕРБ), с установени институции: Информационно обслужване, ГРАО, НИС, ЦИК, РИК и ОИК, които провеждат, броят и оповестяват резултатите от гласуването, какво значение би имало кой ще е министър-председател по време на изборите. На всичко отгоре има два прекрасни закона прокарани от ГЕРБ. Единият задължава всички българи непременно да гласуват, а другият им забранява да си продават гласовете.

Но изглежда че има значение. И работата вече става много съмнителна. Възможно ли е всички избори досега да са били лъжливи и неточни. Ако е така е много лошо. А ако не е така защо това упорство кой да прави избори. Сигурно има нещо. Ето какво е:

Изборната процедура в България – 30 години наред – е опорочена и на нея не може да се разчита да доведе до ясно и недвусмислено изразяване на волята на избирателите.

Благодарение на инертността на обществото, порочната практика от комунистическото минало и настойчивостта с която последователни управляващи прокарват една и съща процедура, целяща да изврати волята на избирателите през последните тридесет години (1990-2020) остава в действие максимата на Йосиф Висарионович Джугашвили Сталин : „Аз съм също за свободни избори, ако аз мога да броя гласовете”.

Създадена е и се поддържа ревниво – независимо от партията, която управлява България – система за избори, която има за цел за доведе до предварително уговорени резултати. Накратко:

а) Провеждането на изборите е в ръцете на държавата. Държавата не са избирателите, тя се управлява от правителство, което е излъчено от Народното събрание, което е съставено от партията, или коалицията с най-много депутати. То твърди че е получило доверието на гласоподавателите и представлява волята на народа. И преди всеки избор гласува нов избирателен закон и избира своя ЦИК. Сегашният ѝ състав е 20 души, от които 12 са участвали в предишни комисии, а трима вкл. секретарката са от 2011 г. (мандатът им е 5 годишен). Бюджетът на ЦИК за 2020 г. е 5,373,000 лева.

Повтаряме: провеждането на изборите е в ръцете на държавата –парламента – партиите – управляващата партия или коалиция. ЦИК, РИК и ОИК са държавни органи. Това са много важни органи и в техното ръководство няма случайни лица. Председател на ЦИК стана министър председател, а заместник-председател стана министър на вътрешните работи и след това председател на Народното събрание.

ПОМНЕТЕ: ДЪРЖАВАТА ТОВА Е ПРАВИТЕЛСТВОТО.

ПРАВИТЕЛСТВОТО СЕ ИЗЛЪЧВА ОТ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.

НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ОЛИЦЕТВОРЯВА ВОЛЯТА НА НАРОДА!

Така ни казват и ние вярваме ли, вярваме!

б) Гласовете се броят също от държавата, в тоя случай държавната фирма „Информационно обслужване”, която държи всички необходими и не толкова необходими сведения за всеки български гражданин. Тази фирма е провеждала всички избори от 1990 година до днешни дни. Един единствен път тя великодушно „отстъпи” това право на друга фирма („Деметра”), която обърка резултатите, забави ги и предизвика намесата на…”Информационно обслужване”, което оправи бъркотията макар и със забавяне. В последствие стана известно, че „Деметра” е била дъщерна фирма на „Информационно обслужване”. Eдин и същи човек управлява или е свързан с „Информационно обслужване” от първите избори през юни 1990 до сега, като директор, председател, заместник председател и в момента е пак председател на фирмата.

Информационно обслужване” редовно печели търговете за всички избори и редовно отказва да сподели софтуера за броене на гласовете с други фирми под предлог за спазване на търговска тайна и „страх от опорочаване на изборните резултати(!?)” и то след като получава повече от един милион лева от държавата за всеки проведен избор. Тези средства би трябвало да включват и софтуера. „Информационно обслужване” не дава и дума да стане за промяна на начина по който се броят гласовете и затова не съществува електронно, дистанционно, нито даже машинно гласуване въпреки вече приети закони.

в) Списъците на гласоподавателите чрез ГРАО се държат от „Информационно обслужване” и съдържат повече от един милион „мъртви души” с които се разполага при нужда. Извинението е, че това са сведения от ГРАО, които включвали и българите зад граница. Абсурдът е пълен: на последните парламентарни избори през 2017 година бяха отпечатани 7,581,341 бюлетини, а избирателните списъци съдържаха 6,838,235 гласоподаватели. И, разбира се, отчетените гласували са били 3,682,151.

Но според НСИ (Националния статистически институт) приблизително толкова е бил броят на ВСИЧКИ българи (виж по-долу), включително тези които нямат право да гласуват (под запрещение и други), както и лицата под 18 годишна възраст.

За предстоящите избори – предсрочни или редовни, проведени от Борисов или от Радев – ГРАО ще отчете отново надути цифри. А до по-акуратни и точни сведения хич не е мъчно да се достигне. Аз го сторих за 5 минути. НСИ показва населението на страната към 31 декември 2019 г. 6,951,482 души. Ако се намалят с 1,190,064 (лицата под 18 г. възраст) ще останат 5,761,418, число, което е много по-точно.

При повторение на числата на гласувалите в изборите от 2017 г. (3,682,151) процентът на гласувалите ще бъде вече 63.9%, а не 54.07% колкото бяха отчетени в 2017 г. Разликата е почти 10%!

При наличието на повече от един милион гласоподаватели, за които предварително се знае, че няма да гласуват, съществуват пребогати възможности да се манипулират изборните резултати според желанието на тези, които ги манипулират.

Затова имаше резултати („смешни”, „печални”) както през 1991 г. с две коалиции, които „получиха” около 3.90% и останаха без парламентарно представителство, или през 2001 година когато на листата на Царя бяха отредени точно 120 мандата, за да бъде задължен Н.В да управлява в коалиция. Беше опорочен и резултатът от референдума предизвикан от Слави Трифонов през 2017 г. заради манипулиран „недостиг” от 50% плюс един глас от избирателите по списък. Изобилстват случаи на разлики между оповестените секции: прибавяни са нови, несъществуващи, или са изхвърляни действителни секции. На последните общински избори в София следизборно бяха прибавени около 100,000 несъществуващи гласове.

г) Преди няколко години бе гласуван и приет закон, с който гласуването става задължително, а с друг уникален и много смешен закон се забрани купуването и продаването на гласове. Нито един от тези закони не се спазва, а купуването на гласове вече е легитимирано и се превърна във важен и постоянен фактор при всички избори.

д) Прави се всичко възможно да се предотврати гласуването на българи намиращи се извън Родината, а те наброяват вероятно доста повече от един милион души. Равноправното им участие в избори – парламентарни, местни и европейски – вероятно би се оказало решително за изборните резултати. Тук правителствената агитация против вота от чужбина се съсредоточава върху нашите сънародници намиращи се в Турция, а се знае, че техния брой е малък в сравнение с общия брой на българите зад граница.През 2017 година гласувалите в чужбина са малко над 108 хиляди души, от които по малко от 30,000 са гласувалите в Турция.

За илюстрация на абсолютната неадекватност на съществуващата в момента изборна процедура поместваме резюме на резултатите от последните парламентарни избори. Забележете ненормално големият брой на непризнатите бюлетини – почти 400,000! Около 33 МАНДАТА, или повече от мандатите на Обединени патриоти (27) или на ДПС (26)!

Официално съобщени резултати от изборите от 26 март 2017 г.:

Брой на бюлетините 7,581,341

Гласоподаватели  6,810,341

Брой на избирателите според избирателните списъци 6,838,235

Вписани допълнително 166,213

Брой на намерените бюлетини в избирателните кутии 3,682,493

Брой на гласувалите до 20 часа 3,682,151    54.07%

Общ брой на действителните гласове  3,513,419

Брой на действителните гласове за партии и коалиции 3,425,632

Празни, сбъркани                                              124,414

„Не подкрепям никого”                                      87,850

Недействителни                                        169,009

Други недействителни 1468+442+533          2,443

Сгрешени                                                      8,274

Общо непризнати бюлетини                391,990

Или 10.64% от намерените бюлетини в избирателните кутии 3,682,493

Или 11.16% от общия брой на действителните гласове 3,513,419

ГЕРБ          1,147,292              33.54%  (31.16%)          95 мандата

БСП             955,490             27.93%  (25.95%)          80

ОбедПатр     318,513               9.31%  (8.65%)            27

ДПС             315,976               9.24%  (8.58%)            26

ВОЛЯ          145,637               4.26%  (3.95%)            12

2,882,908              78% от 3,682,493  или  42% от 6,838,235

Следващите предложения имат за цел да изправят повечето от забелязаните недостъци и извращения в изборния процес и да създадат що годе нормални условия за изразяване на волята на народа в изборния процес.

Те са няколко: въвежда се предварително регистриране за участие в избори, разтурят се ЦИК, РИК и ОИК, изхвърля се „Информационно обслужване” и се въвежда електронно гласуване или по пощата.

При формулирането на предложенията е взето предвид очаквано нежелание от страна на сегашното Народно събрание да въведе предложенията в сила. Със съставянето на евентуално служебно правителство предложенията могат да бъдат въведени служебно, или с уговорка за оформянето им по законен път от новоизбраното Народно събрание. А с въвеждането на машинно гласуване отпада и последното възражение относно елиминирането на ЦИК, РИК и ОИК.

Предварително може да се заяви с голяма доза сигурност, че нови избори проведени при запазване на сегашните правила ще изкривят отново изборните резултати и ще се пропусне уникална възможност за внасяне на ред, честност и яснота в изборния процес.

Изброените предложения са сonditio sine qua non за провеждането на свободни и честни избори.

ПРЕДЛОЖЕНИЯ

  1. Предварително регистриране за участие в избори – парламентарни, президентски и общински. Регистрирането (по местоживеене) започва веднага след обявяване на насрочената дата за избори и приключва 10 дни преди датата на изборите. Изключения не се допускат, нито допълнителни вписвания в изборния ден или в 10-дневния период преди изборите.

Лицата намиращи се извън страната по време на изборите могат да се регистрират за участие по електронен път или чрез изявено желание по пощенски път. Предварителното регистриране приключващо 10 дни преди деня на избора остава в сила. Регистриращите се посочват и адрес в България (по местожителство или по лична карта). За целта при ГРАО се образува специална служба, която ще се занимава с гласуващите зад граница. Тя и ще насочва/прехвърля подадените гласове по указано местожителство в страната от избирателя.

Регистрирането както и участието в избори не е задължително, но който не се е регистрирал не ще може да гласува.

Участието в избора ще се удостоверява с лична карта и специална избирателна карта, която ще бъде издадена на избирателя при регистрирането му. В тази карта ще бъдат вписани основните данни на избирателя както и неговият адрес така че той ще бъде задължен да гласува по местожителство, освен ако не гласува по пощата или по електронен път, в които случаи връзката му с България ще бъде ГРАО службата указана по-горе.

За намиращите се зад граница избирателната карта може да бъде виртуална като за целта ГРАО ще снабди регистриралият се избирател с личен код известен само нему.

Избирателната карта ще важи за два избора: предстоящият и следващият. По този начин избирателят може да пропусне един избор но не и два. Пропусналият два избора трябва да се регистрира отново. В избирателната карта по желание на избирателя може да бъде вписано и партийното му предпочитание, което ще му даде възможност да участва в предварителни партийни избори на избраната от него партия.

Въвежда се система на електронно участие в изборите за всички регистрирани гласоподаватели – намиращи се в страната или в чужбина в изборния ден. Те могат да гласуват и по пощата като определящата дата за регистриране и участие е пощенското клеймо, което се вписва и в избирателната им карта.

  1. За участие в изборите се допускат всички политически партии, които са надлежно регистрирани за участие поне 30 дни преди изборния ден. За целта партиите представят на фирмата избрана да съобщава изборните резултати служебна бележка от съда в който са регистрирани в срок от 30 дни преди изборите. Изключения не се допускат.

  1. Разтурят се ЦИК, РИК и ОИК. Преброяването на гласовете се възлага на секционни избирателни комисии, които могат да включват участници от всички политически партии регистрирани за участие в предстоящите избори. Комисиите се образуват от местните общини в населените места където има поне 50 регистрирани избиратели. При липса на поне 50 регистрирани избиратели бюлетините се подават, броят, обработват и резултатите се съобщават от местната община, кметство или наместничество. Там където липсват доставени машини за гласуване се гласува ръчно. Всички регистрирали се избиратели имат право да гласуват по електронен или пощенски път вместо да се явяват лично по местожителство.

След приключване на изборния ден, преброяване на подадените гласове и съставяне на протокол подписан от членовете на избирателната комисия, резултатът се съобщава по електронен път на фирмата избрана да обобщи и съобщи резултатите от изборния ден в страната по възможност веднага, но не по-късно от 6 часа след приключване на избирателния ден. Протоколите се съхраняват в ГРАО до следващите избори след което се предават на Държавна агенция „Архиви”.

  1. Обявява се търг за избор на фирма, която ще се занимава с броене, обобщаване и оповестяване на изборните резултати. Държавната фирма Информационно обслужване” няма право да участва по какъвто и да е начин, способ или форма в изборния процес поради естеството на работа и задачи на фирмата. Нито фирми в които има участие. Тя ще бъде задължена да достави на избраната фирма за провеждане на изборите всичката необходима информация.

Фирмата на която ще бъде възложено обобщаването на изборните резултати е задължена и трябва да е в състояние да сподели своята компютърна програма с други фирми, които биха се регистрирали за проверка на изборните резултати в срок от 40 дни преди датата на изборите, но не по късно от 10 дни преди изборния ден.

Резултатите от изборите се обявяват след получаването на сведенията от местните избирателни секции и специалната служба при ГРАО, но не по-късно от 24 часа след приключване на изборния ден.

Разбира се, че горните предложения подлежат на промени, допълване (или изхвърляне) и всякакъв вид подобрения с едничката цел да постигнем това което всички искаме:

Свободни и честни избори!

Никола Г. Алтънков                                               7 август 2020 година