Часовете на опала, Юлия Дивизиева, изд. Факел
редактор Румен Леонидов, на корицата Сисилия Битерлен – керамика,
Симон Мартинес Алборн – рисунка, художник Ксения Анатолиевна,
коректор Анелия Иванова, предпечат Галя Герасимова, Печат Симолини 94
От новата книга на Юлия Дивизиева „Часовете на опала“ ще разберем кое е най-истинското време от денонощието. Настъпят ли вечер, когато слънцето още не се е скрило и отблясъците му осветят небето, облаците стават ту ефирно розови, ту гълъбови – прелестни са. Граничните състояния на деня и нощта. А има ли граница, има и спирка. Дали времето спира, или ти спираш, не е ясно. Но спираш и се вглеждаш в себе си, в света. Опаловите часове са заредени с алюзии на действителността. Те внушават по заобиколен начин това, което става с героите в книгата, с живота им, в паралел със съдбите им. Четеш едно нещо, а си представяш друго. Като в мъгла, когато пред очите ти се изправя страховитото с размити очертания. Доближиш ли го обаче, се оказва, че е съвсем друго и не толкова страшно.
Тъкмо затова са опаловите часове, за да дадат възможност на осезанието да проникне по-дълбоко от зрението. Когато можем да се избавим от тайните и страховете
СРЕЩАТА
Флориана и Йова се намериха на едно от найнеобичайните места – черквата на Централните софийски гробища. И двете бяха в черно, носеха свещи и цветя. В светлото петно пред вратата на храма те се изправиха една до друга. Стъписани
от дъжда, кръстосаха погледи. Скръбта за миг се отдръпна от лицата им, оставила място на изненадата. Първите мисли, минали през главите им, бяха: „Колко е съсипана!“, „Колко е красива в скръбта си!“, но не ги изрекоха, а се
попитаха почти едновременно:
– За кого сте тук?
– За последния ми съпруг, бог да го прости! – рече Йова.
– Аз съм за Петър, мир на праха му.
– Какъв ви е Петър?
– Моят последен мъж – отвърна Флориана и с присъщото си чувство за хумор попита: – Много ли мъже сте имали?
– Четирима законни и още няколко – отвърна ѝ съвсем делово Йова.
– Е, аз имах двама по документи, другите няма да ги броим, мястото не е подходящо. Само мъжете броят завоевания, ние броим влюбвания.
Мога много да разказвам за моите.
***
Следващата събота пак се видяха на същото място. Побъбриха и сe уговориха за кафе през седмицата. Броят на часовете, които започнаха да прекарват заедно, се увеличаваше след всяка среща. Времето за приказки все не им стигаше. Имаха любимо кафене и винаги, когато можеха, се отбиваха в него. Ходеха на кино и театър, на изложби. Бяха свободни, с пораснали деца.
Гостуваха и в домовете си. Флориана готвеше вкусно и често канеше приятелката си на вечеря.
Срещите им спряха преди две години, когато състоянието на Йова рязко се влоши. Тя се застоя вкъщи, не ѝ достигаше въздух. Така започнаха дългите им телефонни разговори – от ден в ден, от година на година.
***
ФЛОРИАНА
– Нямам спомен за друго освен за кутия с пъстри копчета – започна да разказва Флора. – Малки и големи – черни, зелени, бели, червени, прозрачни. Жълти, сини, грапави, гладки, тържествени и обикновени. Седефени – великолепни, бисерни – царствени и едни съвсем никакви – метални. Тях слагах настрана от останалите, не ги харесвах. Често разпилявах копчетата и това никак не се харесваше на баба. Заканваше се, че ще ги наниже и тогава няма да мога да ги пробирам. Повтаряше ми непрекъснато да не ги слагам в устата си.
Опитвала съм ги тайничко с език, но не бяха вкусни и се отказах. Още не говорех и не можех да ѝ обясня защо отделям едните от другите, сега вече знам – избирах красивите. Толкова труд ми струваше това. Върховете на пръстите ми пулсираха от усилието да ги открия сред останалите.
– От малка си естет, скъпа! – вметна Йова.
– Естет, проговорил късно, след навършване на четвъртата си година.
Никой не е знаел какво ми има. Можех да кажа всичко, но като че ли тапа беше заседнала в гърлото ми, която спираше всеки мой напън за произвеждане на звук. Затова само слушах и попивах. Нещо не беше наред с мен, а не разбираха какво е и защо е. Ровичках из копчетата и си мълчах. Усетеше ли баба, че не подрънкват, надничаше в стаята, където ми беше постлала родопско одеяло на пода. И щом видеше, че играя, продължаваше да си гледа работата.
Тя все шеташе. Сновеше между кухнята и дневната, а останеше ли ѝ минутка свободна, отваряше голямата кожена чанта и вадеше отвътре листове хартия, наричаше ги бумагите.
Тази чанта беше с много отделения и с две излъскани от употреба закопчалки. И дядо все пишеше. Така ги помня – поделили тежкото орехово бюро, върху което имаше купчини с тетрадки, списания, вестници и книги. Там не пипах. Не можех и да ги стигна, а когато вече можех, ми забраниха. Имах моите си книжки и ги разлиствах с часове. Като ходеше на пазар, баба се връщаше освен с продукти и с книжка за мен. Какво ли не направиха, милите ми, за да проговоря, но не би. И на доктори ме водиха, и професор, дето разбира от тези работи, идва вкъщи… без резултат.
– Ще трябва да се примирим, Никола, детето е нямо. Чува, но с говора няма да се оправи – рече баба и забоде отново поглед в листовете пред себе си.
Дядо изпъшка:
– Недей, Кино, не я заричай. Погледни я каква красавица е! Ще проговори, ще видиш.
– Успокояваш ме ти, но сам не си убеден в думите си.
Като станах на четири години, трябваше да тръгна на детска градина, но къде ти, не бях за там. И баба започна да ме води на работата си. Тя беше секретар на читалището. По цял ден имаше хора при нея. Танцьори, хористи, малки и големи. Ходех подире ѝ, често се губех сред рафтовете в библиотеката или в някоя стая за репетиции. Кой ли не ме е гледал – чистачката, библиотекарката, музикантите, децата от танцовата трупа. Всички ми се радваха.
А че съм била красиво дете, се е видяло още от пелените ми. На три месеца майка ми ме завела на конкурс за най-красиво бебе. И съм го спечелила, аз, пеленачето! От този конкурс трябва да е тръгнало началото на моето летоброене, а не от деня нараждането ми – разказваше в тефонната слушалка Флора.
– Ама как ги нижеш, скъпа – позволи си да я прекъсне Йова отсреща.
ЙОВА