Предговор към „Чуто, видяно и преживяно“
Уважаемият читател държи в ръцете си едно удивително писателско свидетелство за българските страдания и духовни стремежи от първата половина на ХХ век. Богатият архив на писателя Георги Томалевски (1897 – 1988) продължава да ни дава своите дарове. Отдавна се знаеше, че там, сред все още непубликуваните романи и есеистични книги, стои и чака своето време за представяне пред обществото и голям мемоарен опус. И наследниците са имали всички основания за своите колебания: „Дошло ли е времето?“. Защото повествованието „Чуто, видяно и преживяно“ на стария писател съдържа потресаващи страници, свидетелстващи за десетилетието на полудяването на България, за социалните разделения и противопоставяния от годините след ужасяващата всесветска война, за безумните братоубийства в средите на българските националреволюционери от македонските краища, които разтърсват всеки, опитал се да осмисли злощастните събития. Но същевременно епическият разказ е уравновесен от лириката на срещите в Планината, на увлеченията по тайните на разтварящата се безкрайна Вселена, от всеотдайността на съпружеската любов, от щастливата възможност да общуваш със своя Учител.
Трудно определим е и самият жанр на повествованието. Да, на места това наистина са мемоари. Но в цели раздели по-скоро говори блестящият есеист, а в някои глави очевидно сме в полетата на белетристичната обобщаваща измислица. Но независимо от стиловите, тематичните и жанровите обрати ние никъде не губим доверието си в истинността на разказваното. Защото това е истина, по-висока от често виждания и усещан хаос на грубия делник, от безвремието на живот без Просветление.
Нека обаче, преди да разтворим страниците с този пулсиращ така могъщо живот, си припомним някои биографични факти от битието на самия писател…
За личността на писателя и мемоариста
През всичките десетилетия от втората половина на своя деветдесетгодишен живот Георги Томалевски е – наред с по-рано отишлите си Трифон Кунев и Константин Петканов, заедно с Константин Константинов, Атанас Далчев и Владимир Полянов – един от най-високите писателски примери за морална извисеност и нравствен стоицизъм на творци от по-старите поколения. Той преживява целия комунистически период от историята на България (без последната му година), без да направи какъвто и да е компромис със съвестта си и писателското си достойнство, без каквито и да е фалшиви самокритики и идеологически „приобщавания“.
Роден е на 4/16 септември 1897 г. в славния град Крушово, в къщата, където е обявено няколко години по-късно Илинденско-Преображенското въстание. (Днес тази възстановена къща е музей на Крушовската република – без да е отбелязано, че това е домът на рода Томалевски.) В рода мъжете са най-често майстори строители и бащата пренася тази традиция в София след преселението, след краха на въстанието. От шестте деца на фамилията двамата по-големи братя – Наум и Димитър, стават видни дейци на ВМРО. Георги отрано проявява своите художествени дарби. Но той учи не филология или живопис, а в желанието си да проникне в тайните за устройството на Вселената завършва „Физика, астрономия, метеорология“ в Софийския университет. (И наред с писателството тези специалности той практикува през целия си живот – и като учител, и като създател на прекрасни учебници с илюстрации от Илия Бешков, и като есеист или автор на научнопопулярни книги.)
Срещата през 1922 г. с Учителя Петър Дънов – Беинса Дуно, е съдбовна; той остава негов убеден последовател до последните си дни; пише творби в различни жанрове, където Учителя е централен образ. Томалевски е един от основателите и дългогодишен редактор на култовото за Бялото братство списание „Житно зърно“. Дебютната му книга от 1926 г. е с изразителното название „По свещената пътека: отломки от часове на размисъл“. В негови книги като например „Душата на Македония“ (с няколко издания) и „Огнена земя“ (1928) темата за съдбата на българите от югозападните ни предели се сплита с мотиви от учението на езотеричното християнство.
Георги Томалевски е един от големите български майстори на есето. Неговите есеистични текстове са събрани в десетки книги, като най-обемна от тях е „Слънце сред буря“ (1946). И въпреки религиозната му отдаденост темите на тази есеистика са извънредно разнообразни, от най-абстрактните – като символиката на числата и формите до профанните от театъра на всекидневната масова култура. За всеобемния тематичен диапазон на есето той казва: „Есе може да се направи от лекото докосване на водното конче до огледалната повърхност на езеро, от дъждовните капки, от едно обществено бедствие или от една усмивка. Тема за есе може да бъде любовта, архитектурата, една извадена от земята антична статуя, един първокласен симфоничен концерт или печално отронените звукове на една стара латерна, която с гъгнещ глас изплаква на улицата вече банално известната и тъжна мелодия на умиращата Виолета от „Травиата“. / Есето е дръзновение на мисълта и на словото, което ни отвежда до причините на нещата, където всичко е просто и велико в своята простота“. Общественото устройство е мислено тук вън от формите на всякакъв тоталитаризъм – през целия си живот Томалевски е категоричен антифашист, но това „народната власт“ трудно му „признава“, защото неговият антифашизъм е от европейски тип, лишен е от „класовата ярост“ на сталинизма. (Непосредствено след деветосептемврийския преврат писателят прекарва дори няколко месеца в затвора с абсолютно нелепи обвинения, докато се установи тяхната неоснователност.)
В годините на властването на социалистическия реализъм Георги Томалевски е представен (това му е разрешено!) най-вече като автор на исторически романи, повести и разкази – „Майстор Стоян Везенков“, „Воденските майстори“, „Крушовската република“, „Мраморната чешма“ и др. Някои от тези книги се преиздават, добиват популярност редом с Талевите.
Литературната памет е съхранила сведения за етични жестове на писателя към негови братя и сестри по съдба – например акциите в защита (включително и посмъртно) на отстранената от литературното поле Яна Язова. Името му неизменно присъства в разнородни, макар и редки протестни писателски граждански актове.
И ето ни сега, най-после, сред неговите легендарни мемоари. Виждаме, че тази толкова силна творба е някак нестройна, дори и хаотична като постройка, като композиция. Наистина често се менят стиловете на отделните части. Твърде различен е ритъмът на повествованието в съответните глави. В пространни пасажи аз-повествованието доминира, другаде разказът се води обективистично. Настроенията, интонациите често са полярни между две-три страници. И все пак книгата звучи единно, защото авторовата личност с нейната етика, с ценностните нагласи, с духовните стремежи навсякъде е обединителният, интегралният знак. А от това фрагментаризирано повествование можем да реконструираме няколко основни тематични линии…
Мемоарният „роман на възпитанието“ на Томалевски
Реконструираният роман на възпитанието, или образователен роман (на немски: bildungsroman) на Томалевски се разпростира върху целия огромен масив на повествованието. И това наистина не са само конкретните ранни години на учение. Защото издигнатата самосъзнателна личност се възпитава и самообразова, изгражда и доизгражда през целия си живот.
Първите две части – „Едно дете“ и „От Илинденския пожар до Балканската война“, повествуват за тревожно, но и щастливо детство и юношество, за благородно-патриархалната атмосфера в семейство Томалевски – със същинската патер фамилиас фигура на бащата строител, за получените уроци от нравствеността, от пословичната честност на старите майстори от македонските предели. Малък фрагмент: „Нашата къща на „Веслец“, а по-късно къщата на моя брат Наум си останаха като храмове на нашенския живот. Там се пресели патриархалната традиция на крушовската ни къща. Атмосферата беше наситена с оня дух, който владееше и там – в планинското градче. И говорът на майка ми, и обстановката, и шарените черги до времето, до което те можеха да изтраят, и картините по стените, и ударите на стария стенен вот“. Разказва ни се картинно не само за ярките индивидуалности на учителите от различните софийски училища (за всеки от тях са ни дадени пространни ярки психологически портрети, описани са в разнородните им практики от общуването с учениците), но и за училището на всекидневния живот, за атмосферата на пъстрата софийска улица „Веслец“, за махалата и момчетата, когато в стълкновения и в наблюдения на кръчмите и бардаците се изковават мъжките характери. Ето: „На „Веслец“ човек се учи на храброст, на доблест, на вярно приятелство, но и на лоши навици. Нашата компания се събира на ъгъла или по-надолу на едно пусто място и пуши цигари. Сдружаваме се по двамина, намираме, макар и нелеко, по десет стотинки и с двайсетте стотинки си купуваме пакетче тютюн, цигарени книжки и кибрит. […] Тогава си разказваме най-чудновати неща. Никога няма да забравя тия разговори“.
Проследяваме вълнуващите сюжети на опитите за национално обединение, където братът Наум е една от водещите фигури за техния роден регион, където той дори става за известно време кмет на мечтания и меланхолно съзерцаван в непрестанно припомняни родови хроники град Крушово. А занапред са студентските години и приобщаването чрез словото на простонародни групови учители към първичните курсове в Бялото братство.
Не е възможно например да се забравят строгите ритуали на педантичния чудак и енциклопедично-вещ университетски професор по астрономия Марин Бъчваров, който, за да предостави за ползване дори и на отличните си и любими студенти един свръхважен старинен атлас, прибягва към различни тактики на отлагането, докато просто стане невъзможно да не отговори вече на учтивата настойчивост на любознателния момък.
Пак по страниците на частта „Студентски години“ четем за приятелската и колегиална интимност от сформираното около идеята за „Житно зърно“ младежко братство, за колегиалната взаимност на тези студенти от различни дисциплини, за това как един друг се импулсират да мислят за същностните неща, да имат високи цели. Разказва ни се също за ентусиазма, с който студентите правят преводите на езотерични книги, увличат се по една съвсем оригинална духовна музика, от устройството на безкрайното „тръпнещо звездно небе“. Тези пасажи са прекрасен колективен портрет на третото следосвобожденско интелигентско поведение, разказват за неговия силен идеализъм, за мощната му способност да гради нова градска култура. Знаем, че за съжаление, силни групи от това поколение бяха жертвани в дните от финалната фаза на Втората световна война при нарочно артилерийски неосигурените атаки на хълмовете на запад от Тимок, че на мнозинството от това идеално поколение бе отнета възможността за истинна социална, общокултурна и политическа активност. И това се отнася до голяма степен и за самия Георги Томалевски.
Във всички тези сюжети, а и в сюжетите на възхитата от жената, както и на постигането на единствената и окончателна любов на живота, Георги Томалевски се учи и на другата, още по-голяма любов – на християнска любов към ближния, на любов и плътска, и духовна.
Гигантското безумие на войната. Берлинските страници
Георги Томалевски ясно показва как в съзнанието на българите Първата световна война някак „естествено“ се прелива в общ сюжет от Балканската насам. Но това е и една илюзия, защото самото разгръщане на тази трета за българите война като световна чувствително променя картината. Трудно е в цялата грандиозна бъркотия да отстояваш изглеждащата вече като нещо локално и не толкова убедително национална обединителна кауза. Поне така е на финала: крахът с наложения диктат от страна на победителите води до „разцепването“ на българската национална общност.
Войната винаги е грандиозно събитие, което променя радикално и литературното поле, поражда нови стилови, тематични и жанрови насоки. Започналото да излиза в началото на 1920 г. най-авторитетно литературно списание „Златорог“ се занимава последователно в продължение на две-три години с една горчива и трагическа равносметка на новите теми и творби, които войната е предизвикала. Естествено, тук се утвърждава статусът на Йордан Йовков като новия голям класик на българската литература.
На този фон Георги Томалевски със страниците, посветени на последните месеци на Първата световна война, има своето уникално място като летописец на грандиозните събития. След като разказва за първите месеци на мобилизацията си, той ни дава едни от най-силните въобще страници в книгата си: за пребиваването си като командирован към българското военно представителство младши войник, ползващ отлично немския език, в самия център на източника на военната агресия, в Берлин. Това наистина се оказва изключително оригинална, странична, неспецифична гледна точка и Томалевски ни рисува картина, която е крайно неочаквана, непозната. На първо място, той описва ежедневието си в безсмисленото стълкновение с един полковник, който се оказва въплъщение на казионната военщина в нейния най-агресивен и глупав вид. Но по-важното е представянето на изгладняващия, опустяващ огромен град, срещите с неговите усамотяващи жени, с осиротяващите деца. Това са наистина уникални сцени от така радикално променения градски живот.
И други видни български интелектуалци са имали проблематичния шанс да посетят Берлин и германския тил в последните години на всесветската опустошителна война и да пишат подробно за това. На първо място, това са големият литературен критик и политик Димо Кьорчев с неговата книга „Зад фронта (в Австро-Унгария и Германия)“, 1916 г., и с редица негови очерци и геополитически студии, както и консервативният голям политически мислител и журналист проф. Никола Милев с неговия голям очерк „Осем месеца в чужбина. Мисли и впечатления“ от сп. „Слънце“, 1921 г. Можем да прибавим тук и по-ранната книга „Германия. Пътни бележки и впечатления“ (1914) на К. Д. Списаревски и Спас Икономов и една също уникална книга, публикувана десетилетия по-късно: „Шестте ми срещи с кайзер Вилхелм II“, 1993 г., на Лука Малеев. В някои от тези съчинения звучат мотивите на една мрачна „одинова“, „вотанска“ утопия за Германия като истинската, нова, възродена и силна, излъчваща енергии Европа – стояща срещу „изродените“ Великобритания и Франция. Но независимо от това дали изразяват официозни проправителствени позиции, или попадането му в тези драматични месеци в Берлин и възможността след години да свидетелства го прави толкова важен повествовател. А всички тези споменати съчинения изискват една сегашна, обобщаваща интерпретация, където и мемоарите на Томалевски ще стоят открояващо се. Ще се обособи и фигурата на политическия писател (Димо Кьорчев, проф. Никола Милев) – една роля от литературното поле, която така успешно реализират и Симеон Радев, и Димитър Маринов. С някои свои пасажи в мемоарите си Георги Томалевски се присъединява пълноценно към тях.
В януарската книжка на сп. „Златорог“ от 1940 г. големият поет Никола Фурнаджиев е отпечатал свой цикъл от четири стихотворения с общото название „1 септември“ (думата е за 1939 г.) – отново с една уникална гледна точка. Представен ни е настръхналият Берлин в момента на набъбващата агресия, в мига преди разразяването на новата грандиозна престъпна агресия:
Мълчи Берлин. Минават часовете.
Висят безмълвно мощни знамена.
Сред тишина, под тежък мрак в небето,
светът днес влиза в кървава война.
И още: „Зад нас остава в мрак дълбок Берлин. / Невероятна, мрачна панорама“…
Българската литература продължава да се вълнува от мрачната загадка с набиращата мощ географска точка като източник на безсмислената могъща агресия.
Трагическите сюжети на полудялата България
Мнозинството професионални историци с профил политическа и общосоциална история не обичат да говорят за гражданската война в България. Но през 20-те години очевидно има една жестока и съвсем не „студена“ перманентна и някак „латентна“ гражданска война. Българската нация е политически трагически разцепена – при това „класовото“ и съсловно противопоставяне, задълбочило се и в годините на „оранжевия“ земеделски режим, е пределно ожесточено.
За месеците от 1923 г. Георги Томалевски ни дава пространни разкази за ужасите след метежа от септември, при които загиват идеализирани люде с идеални социални цели (също типово дадени ни), също с белетристични похвати, чиито политически възгледи повествователят не споделя, но им дарява своето съчувствие и обич. Някак се забравя за техните терористични акции и за другите извършени насилия над мирни селяни.
И най-жестоките страници от тази „книга“: близо една трета от нея разказва за братоубийствената война на овладелите ЦК на ВМРО „ванчемихайловисти“ срещу така наречените „протогеровисти“, при която загиват по-големият брат на Георги – Наум Томалевски, задграничен представител на организацията, един висш пост, заеман преди това в началото на века от Яворов, както и извънредно талантливият литературен критик, публицист и изследовател на Възраждането Васил Пундев. Това е най-полемичният дял в книгата, прицелен върху едва ли не митологизираната фигура на Иван Михайлов, обрисуван тук в най-черни краски. Георги Томалевски разказва тази история като подмяна на идеалните цели на националреволюционното движение, на идеите на Гоце Делчев и Даме Груев, като разруха на организационните структури и корумпиране на узурпиралите властта фигури. Настоява се, че политиката на терор на стоящата в конспирация в свободна България организация, която изпраща отделни терористи извън страната (но и прилага този терор и в самата нея), променя радикално възгледа за работата „вътре“ в поробена Македония за революционизирането на цялото тамошно население, за идеите на самата „Вътрешна организация“, създадена, за да изгражда една революционна „държава в държавата“. Тези гениални идеи на Левски и Гоце продължават да имат актуалност и при новите условия вече на сръбски и гръцки терор над българското население в Македония – колкото и да е трудно да се осъществяват в ситуацията след Първата световна война.
Трябва да прочетем днес спокойно свидетелствата на стария писател, а не веднага да му лепваме и сега, със стара дата, прозвището „протогеровист“, да възклицаваме: ето, още един протогеровист! Страниците на този свръхетичен повествовател, за които става дума, трябва да бъдат една благородна провокация към всички нас, да се върнем към тази стара, мрачна история, да прочетем отново всички свидетелства от епохата и от по-късно време, да видим истината без пристрастието на наистина безсмислено враждувалите.
Историята за подлото убийство на водача на ВМРО – истинския наследник на Гоце Делчев Тодор Александров, продължава да крие много тайни. Продължава да не е съвсем ясна и ролята на генерал Александър Протогеров в това отвратително събитие, разбило крехкото единство в Организацията. И това е така въпреки стотиците написани текстове около конфликта. Написаните преди десетилетия от Георги Томалевски страници днес отварят отново стари рани. Но трябва да ги чуем внимателно, защото са наистина жестоко-емоционален мемоарен разказ на съвсем пряк свидетел на близкото общение на брат му Наум с амбициозния нов деец Иван Михайлов, на лични авторови беседи с конспиратора, при които той натрупва постепенно впечатления за загадъчната му личност (обрисувана тук и с ярки битови черти, включително и с навици и всекидневни слабости), за грижите, дори на майката, в рода при посещенията на този гост, който ще предизвика гибелта на любимия син. (Тя поема на ръце простреляното от насрещния прозорец пред дома им свое чадо.) Самият Георги Томалевски не ни разказва тук тази история – разбрал, че е също в списъка за отстрелване, той през 1931 г. емигрира в Париж, където остава до 1933 г.
Наистина звучи като антична трагедия разказът за жертвоготовността през 1928 г. на Наум Томалевски, Георги Баждаров (също задграничен представител), а и на Васил Пундев, които са предупредени, че ще бъдат убити, но стоят в центъра на София като на показ, без да предприемат мерки за опазването на живота си. Трудно намираме днес аргументи, че е трябвало да бъдат „наказани“ (кой дава това право!) просто защото имат основателни съмнения във виновността на Протогеров.
От една страна, като свидетелства, стоят огромните по обем спомени на самия Иван Михайлов, най-вече главата „Виновниците по убийството на Тодор Александров“, подкрепени с още редица мнения за събитията. Още през 1924 г. темата за груповската виновност е поставена с анонимно издадената книга: „Заговорът против Тодор Александров. По данни на Вътрешната македонска революционна организация“. (Тук подробно се разнищва историята с напълно основателно отказания подпис под така наречения, изготвен по комунистическо внушение, „Майски манифест“.) Разбира се, след това се трупат още десетки и десетки аргументи, доказателства, интерпретации.
Но от друга страна, е издадената още през 1929 г., писана в смъртна опасност, документална книга: „След злодеянието. Шест месеца от убийството на Александър Протогеров. Материали и бележки от В. Пундев“. Прекрасният литературен изследовател е сложил името си на титула и това до голяма степен коства живота му. Стоят и главите „Пред зейналата пропаст“, „Разцеплението през 1929 г.“ и „Ескалация на междуособицата през 1930 г.“ в спомените на оцелелия от терора друг задграничен представител – Кирил Пърличев. Тук оценката за всичките тези „спорни“ и убити личности е съвсем друга. През 2012 г. големият архивист и историограф Цочо Билярски прибави нови документи в защита с книгата „Александър Протогеров – генералът войвода“, като преди това през 2010 г. бе сторил същото с големия том „Тайните на ВМРО. Легенди и сензационни разкрития за нейните водачи“. (Пазя в архива си един „Протогеров лист. Възпоменателно издание на Охридското благотворително братство „Св. Климент“. Брой единствен“ от 7 юлий 1930 г., издаден по случай годишнина от смъртта, с апел на проф. Густав Вайганд да спрат братоубийствата, с множество посветени на националреволюционера стихотворения, с надгробната реч на Наум Белев (също убит впоследствие), с траурни очерци за други жертви, със статията на Васил Пундев „Тодор и Протогеров“. Тук е и бр. 66 на „Литературен глас“ от 1930 г., издаден „В памет на Васил Пундев“, с текстове на Владимир Василев, Асен Златаров, Людмил Стоянов, Д. Б. Митов, Йордан Бадев, Сирак Скитник, Йордан Стубел, Димитър Шишманов, Константин Константинов, Боян Дановски и много други, с посмъртна скица на Дечко Узунов. Притежавам и един, кой знае как попаднал, изготвен през оная епоха машинописен текст на неподписан апел с обръщение „Доблестни български граждани“ по повод убийството на Протогеров, с подробна биографическа справка за Генерала, с категорично осъждане на Ванче Михайлов.)
И така, спомените на Георги Томалевски наистина ни предизвикват отново да прочетем и осмислим всичко това…
Планината, Учителя, Братството
Планината, високото пространство, Рила около Седемте езера и Витоша са за Бялото братство посочени от Учителя сакрални топоси. Георги Томалевски казва своите думи за Планината като място, където имаш възможност да постигнеш личното си просветление, откъдето можеш да преобразуваш внезапно и радикално живота си, да се отървеш от душевните си терзания. При това – не чрез лекомислена забрава, а защото започваш да мислиш и чувстваш на по-високо равнище на битието.
Планината се явява в мемоарите на Томалевски няколко пъти и винаги е място за щастливо преображение. Тук, в тези разкази, Томалевски е много повече белетрист, отколкото мемоарист. При първата среща с непознати в Планината това е Вестителят – една символическа фигура, носител на все още нефокусираното Послание. Второто явяване е отново среща в Планината – вече с посветен брат, който ще му даде книга за „потайната религиозна философия на Индия“. Следват нарочно наивистично направени страници за ученичеството в подготвителната школа на Бай Дончо. И ето, вече новият ученик е готов за срещата с Учителя:
„Влязох аз в този слънчев двор, защото в живота има предопределени и неизбежни неща. Те идват така логично и настойчиво, че на човек дори не му идва наум да се запита: защо постъпих така, а не иначе? Всичко става по един предвечен план. Убедих се от много неща в живота си, че е така и никой не може да промени съдбата, освен любовта, но тъй като ние още не познаваме напълно Христовата любов, нашият живот е още в ръцете на съдбата. Това, че влязох тогава в слънчевия двор, за мене беше благодатен дар – вън от съдбата, вън от заслугите. Това прилича на случая, когато един богат човек, както вървял по пътя, съзрял едно малко детенце, лицето на което му харесало. Той се усмихнал, бръкнал в джоба си и вместо петаче му дал една жълтица“.
Няма да отнемам на читателя удоволствието от описанието на тези идеални срещи на Учителя с неговия Ученик. Всеки сам трябва да определи и отношението си към учението на Бялото братство, и към неговите духовни практики. Това са възможности за интимно, пределно личностно общение.
Интересното е, че тук, в това огромно и толкова многотемно повествование, където авторът е посветил на Бялото братство и неговия Учител две цели глави и множество пасажи, Георги Томалевски не разказва за своите лични срещи, разговори с Учителя Дънов. Знаем от реалната биография на писателя, че веднага след първата среща в 1922 г. той става близък негов последовател, участва във великотърновските братски събори. В книгата приобщаването обаче е разказано по-скоро като приближаване до Братството с малки стъпки. Наистина, няма да чуем разказите за съвсем конкретното лично общуване с Учителя. Няма да ни бъде разказано например и как двамата обсъждат подарените от Томалевски авторски книги. (На премиерата на издадената наскоро есеистична книга на писателя – извадена от архивите – слушах развълнуваното свидетелство на възрастен брат, че при един такъв дарствен акт Учителя поставил на челото си разтворената книга и казал: „Георги, написал си много хубава книга!“.) Или ето за това, което е запечатано на една известна снимка: как двамата са при култовия камък в планината, който Учителя клати с един пръст… Скромността пази писателя от интимничене; за него е важно да ни предаде обобщения смисъл на Посланието и да ни покаже етиката на общение в Братството.
Недописани мемоари, но осмислен и завършен прекрасен живот
В последните си дялове мемоарите на Георги Томалевски стават крайно несистемни. Очевидно много сюжети остават неразказани, много важни фигури от живота му остават непортретувани. Нямаме и тематика, характерна за литературните мемоари – литературните общности, списания, начини на публикуване и обсъждане. (В края на обемния ръкопис са отбелязани датите и мястото на завършването на различните части: „11.12.1939 – Княжево; 31.7.1941 – София; 2.3.1951 – София; 24.11.1952 – София; 4.5.1960 – София“. Малко вероятно е писателят да е мислил непрестанно за публикуването им и да е правил опити в това отношение.) Но и в тези фрагментарни, очевидно незавършени части той непрестанно се връща към идеите и личността на Учителя. Двете финални глави – дванайсетата „Отново в Бялото братство“ и тринайсетата „Една язва върху европейския континент“, търсят своите обобщения именно предимно във връзка с посланието на Учителя Беинса Дуно. Звучат в последната глава финалните акорди за един отиващ си живот на предвоенна епоха – за хитлеристката агресия (Томалевски, немският възпитаник, казва с болка: „Благодарях на Бога, че не съм германец“), за бомбардировките над София, за деветосептемврийския преврат. И за „внезапното заминаване на Божествения пратеник“ (по думите на Томалевски). А самият финал е абсолютен апотеоз в духа на братското отношение към природата и Планината.
В своето очерково свидетелство „Защо Георги Томалевски не дописа своите мемоари?“ дъщерята на писателя Румена Томалевска обяснява защо „ръкописът завършва със събитията през 1944 година“, защо „въпреки че повече от 40 години след 9 септември активно пише и публикува книги, той не се връща към мемоарите си“. Обяснението на дъщерята е категорично: „Има само един отговор – огромно разочарование!“.
Томалевска разказва за всичките разочарования, които баща є преживява във времената на властването на комунистическата идеология. Подобно на Константин Константинов, който ни остави като свое посмъртно послание дневника си с жестоко осъждане на строя, Георги Томалевски никога не прие като нормални установените и в културата, и в цялостния обществен живот взаимоотношения между хората и институциите. Но и не политизира пределно мемоарите си чрез директно и подробно изразяване на това несъгласие.
Цялостното съчинение наистина е твърде далече от традиционното каноническо мемоарно повествование. Самият автор казва в своите встъпителни думи: „Написаното тук не желая да изглежда само като мемоар или разказ, защото това е светът, видян през окото на един есеист. На едни места, където случаят го изисква, написаното може да изглежда като повест, на други – като философска размисъл, на трето – като есе“. Някои от персонажите са измислени, а не реални лица; те представят по-скоро типажи, обобщават; събитията също са обобщени. И това е по-скоро характерно за фикционалната проза, а не за фактологическата мемоаристика. Самото личностно авторово битие не е представено последователно, ден по ден, година по година, а чрез свръхакценти върху предимно травматични или героически събития. Именно на фона на големите събития се явяват епизодите на просветление, на приобщаването към Бялото братство, на получаване на духовното послание от самия Учител. Това са разгръщащите се като цялото истинско човешко време мигове на щастие, радост и любов…
28 октомври 2019, София
Проф. МИХАИЛ НЕДЕЛЧЕВ