Ако се „разровим“ в изказаното от Димитър Казаков
приживе пред изкуствоведи, журналисти, а и пред обикновени хора, бихме си създали представа за един образ на човек странен, често неприятен, арогантен, присмехулник, че даже и луд, а и какво ли не още. От художественото му наследство, разпръснато в много галерии по света и у нас, обществени и частни колекции, та дори и до тази на японския император Хирохито, се оформя представата за един творец, дълбоко свързан с древната земя, с легендите и преданията, които слизат вертикално
надолу в изминалите векове, че даже и хилядолетия. Творец, свързан с идилията повече на селския и по-малко на градския бит, със земята, но и с космоса с цялата му необхватност, неразгадаемост и необяснимост.
От всичкото това различни хора са подбирали и формирали отделни представи, много представи и образи с голямо разнообразие от черти, привидно всичките непредубедени и по тази причина всичките неверни и всичките непълни. Накрая остават, естествено, много повече въпроси отколкото отговори, защото те, отговорите, се отнасят най-често само до отделни черти и ситуации, съпътствващи и оформящи живота на човека Казаков конкретно.
И след всичкото това остава въпросът: този Казаков луд ли е, или неуравновесен, педантичен ли е, или безпорядъчен, мистичен или мечтателен, романтичен или стъпил здраво на земята прагматик, обикновен простак,
грубиян или стоящ над нещата и физическия човек мъдрец? Колко много образи, а кой от тях е верният?
С текста, който ви предлагам, драги читателю, едва ли ще успея да отговоря на всичките тези въпроси, а и не това е целта ми. По-скоро с този разказ искам да споделя кратките ми, но изключително интересни срещи с Димитър Казаков, както и да ви покажа моята представа на лекар и колекционер за този гениален художник.
До 1988 година, за мой срам, не го познавах, нито него, нито творчеството му. В галерия „Райко Алексиев“ есента на същата година влязох случайно. Там бяха подредени двадесетина големи живописни платна 120/120 см на художник, чието име ми беше непознато. Гледах ги направо като хипнотизиран, не можех да откъсна поглед.
Стоях в галерията повече от час. На другия ден отидох пак. На третия и всеки следващ пак и пак, вече придружен от петгодишния ми син Димитър (нямаше кой да го гледа следобед). Той, разбира се, се отегчаваше бързо и започваше да тича в кръг из залата. Понеже това се повтаряше многократно, на 5-тия или 6-тия ден към мен се приближи един възрастен човек и ми каза: „Другарю (тогава това беше обръщението, даже към непознати), от няколко дни ви наблюдавам, идвате всеки ден с това дете, защо не го заведете в парка, то очевидно има нужда да тича?
Мога ли да помогна с нещо.“ Малко сконфузен пред тази очевидно вярна констатация, касаеща сина ми, смотолевено отговорих: „Много ми харесват изложените картини, искам да се запозная с художника.“ „О, той днес няма да дойде. Ще е тука вдругиден към 17.00 ч. Елате да ви представя.“
Уговорката спазена, след два дни бях в галерията, имаше доста хора. Възрастният господин беше там, разбира се. Поздравихме се и той ме поведе към дъното на салона, към двама разговарящи мъже. Не можех да преценя
кой от двамата е художникът, когато господинът се обърна към единия и каза: „Митко, искам да ти представя д-р Александров. Той много харесва картините ти и иска да се запознае с тебе.“ На което Казаков троснато отговори:
„Какво от това, че ги харесва? Мен всички ме харесват.“ След което, очевидно видял реакцията ми на смущение, продължи, говорейки ми на ти: „Е, кажи сега какво ти харесва ето в тази работа?“, като се спряхме пред едно от платната.
Въпреки че са минали оттогава толкова много години, аз все още си спомням точно нарисуваното. Мисля, че тази творба е някъде в държавните галерии, защото съм виждал репродукцията ѝ отпечатана някъде.
Картината представляваше стая в селска къща, където на миндерлък
бе седнала една „хубавица“ със запасана хурка с къделя и преде с вретено. В стаята се виждаше селският бит, с огнище, лавици с подредени на тях бакърени и глинени съдове, под с постлана шарена черга. През прозореца можеше да се забележи селски двор с крави, птици, разпрегната каруца, а през полуоткрехната врата надничаше с дяволит поглед селски мераклия с мустаци.
Картината излъчваше освен битова реминисценция, но и което
е по-важно закачлива атмосфера, загатваща последващо развитие на ситуацията. Момата се „кипреше“ двусмислено уж не забелязва мъжа пред открехнатата врата, но беше очевидно, че това ѝ харесва.
Драги читателю, получи се това, което никак не исках, да обяснявам с думи нарисуваното в една картина. Осъзнавам, че това е нередно, защото вече става литература.
Може би по-подходящо би било да ви покажа репродукция на картината. Но кажете как да го направя? Не притежавам творбата и репродукцирайки я, е съвсем очевидно, че ще нагазя дълбоко в Закона за авторските права и
интелектуалната собственост, което не желая да правя.
Освен това, не забравям, че Реноар бе казал – „Изкуството на живота започва, където думите свършват.“ И така, ако една картина може да се обясни с думи, това вече не е картина. Това приемам за относително вярно, но все пак
някои неща трябва да се кажат, защото по израза на Гьоте „Човекът вижда това, което знае“, това между другото само.
Та, на всичките тези обяснения за картината Казаков отговори: „Абе интересно го обясняваш, но аз не съм искал да кажа това, което ти ми разправяш тука. Аз не рисувам с кората на мозъка си, рисувам с подкорието. Започвам и не зная какво ще се получи накрая. Ръката ми го прави по внушение отгоре. Но твоето разяснение е интересно. А я ми кажи ти защо си всъщност тука?“ Малко смутен от директния въпрос, запелтечих: „Бих искал евентуално при възможност да си купя нещо“, на което Казаков, очевидно раздразнен, почти извика: „Какъв си ти, бе? Откъде имаш пари, за да купуваш? Това са много скъпи картини.“ Още по смутен от директния въпрос, отвърнах: „Аз съм лекар, излезе ми една застраховка.“
„
Я се разкарай от тука, на мен мизерни пари на доктор на ми трябват. Освен това нито една от тези картини не се продава. Аз след седмица ще ги изнеса във Виена. Там ще ги продавам за долари, искам да си купя кола.“
В гърдите ми се бореха две чувства, от една страна, унижение и обида от арогантното поведение на този човек, не зачитащ ничие достойство, съвсем очевидно, а от друга, непреодолимото желание да успея да притежавам
някоя от тези картини. Никому не бях позволявал, а и не бих позволил да разговаря така с мен. Но мисълта да имам в колекцията си една такава картина беше завладяваща и тя ме накара с примирителен тон, загърбил обидата, да кажа: „Е, да, но все пак може от други ваши подобни работи да можете да ми продадете нещо.“ „Добре, добре, обади ми се на този телефон, когато е лошо времето“ – каза художникът, като ми даде листче с написан телефонен номер.
Напускайки галерията, бях като смазан. Не можех да си простя поведението си. Трябваше да се обърна с гръб и да си тръгна веднага, а не да стоя като захласнат пред този очевидно примитивен, арогантен и зле възпитан
човек. Естествено, разказах всичко на съпругата си, но някаква особена реакция нямаше.