„… така, както Георг Хених в книгата на Вики Пасков прави последната си цигулка – като цигулка за Бога. Отидох в Камен бряг през лятото, седнах под една джанка и два месеца писах стихове – тази книга е резултатът от това писане“.
Това е част от имейла, който получих с покана да кажа няколко думи тази вечер за книгата на Едвин Сугарев „Тезей в лабиринта“ и асоциацията ми веднага беше със Сидхарта, който стои под смокинята 49 дни и медитира, за да намери истината за пробуждането на човека, за освобождаването му от страданието. В стихосбирката джанката не е почетена, но пък има стихотворение „Орехът“ и друго – „Дъхът на дърветата“, появява се и едно смокиново листо… но в стихотворенията присъстват
светлината и мракът, присъства Бог, дори, когато го няма, и който преминава през цялата книга – „да, има го,/ но е навсякъде и тази вездесъщност/ го прави тъй неуловим“. Неуловим, както отговорите на въпросите за битието и за отвъд него, за мига, в който осъзнаваш, „че всичко продължава,/ че смъртта няма царство, а животът –
предел“, дори нас да ни няма – „както ние също ще преминем,/ преродили се в самата светлина“.
Цитирах от стихотворението „Слънце над морето“, в което с изгрева
светлината отново пробива мрака. Но не винаги е така. Внимателният прочит на стихосбирката отвежда в граничното състояние на подготовка за смъртта. Времето, в което си усетил, че старостта скъсява дните, които ти предстоят, че си сам, че животът е по вятъра, че си един наблюдател „приседнал на самия перваз на преживяното“, само свидетел. Казано е честно и откровено.
Темите за смъртта, за тъмното и светлото в живота и постоянното им противоборство, за процепа, през който вероятно ще преминем, за старостта, като подготовка за преминаване през вратата отвъд – това са все теми, които Едвин Сугарев е засягал и в други свои стихосбирки, в книгите си с фрагменти също. Неговата същност е да човърка постоянно най-дълбоките въпроси на битието, най-необяснимите:
Така е, Господи.
Всички въпроси към теб,
натрупани в течение на много векове,
ще си останат без отговор.
И така е, защото,
ти самият си необясним, Господи.
Ти самият си отвъд естеството.
Поетът прави това съвсем целенасочено, но и с присъщото на дзен преоткриване на смисъла в хаоса, „свирукайки нехайно“. Своята духовна и творческа свобода той притежава и отстоява, съчетавайки Изтока и Запада в смисъла на философска и поетическа гледна точка, съумявайки да ги обедини в единна цялост.
Тук, в „Тезей в лабиринта“ има нещо гранично, уж познатите теми са получили нов тласък, думите са сякаш изречени за последен път, казано е онова, за която няма думи, равносметката е безмилостна, няма кой да изпише празните листове в старите тефтери,
миналото, спомените избледняват и пътят е само напред към пресичането на границата на живота и смъртта.
Самата поема „Тезей в лабиринта“, дала названието на цялата