27.07.2015 | автор:  Румен Леонидов
Преди 13 години Малкият принц на българската поезия остана завинаги на своята планета

Хермелиновият Христо, фокусникът Фотев, роден в Истанбул, жител на Бургас, се стопи в София и легна завинаги в покойницата, в алеята на културните дейци. Той беше част от мистерията на поезията ни, но никога не е бил деец на културата. Беше роден за удавник, а угасна на сушата като Хемингуейовия “Старец”, но без морето. Христо Фотев Константинов, оголозган като риба-меч от пираните на болестта, бе отнесен от отлива на никаквите 68 години. Не сколаса да пипне с призрачните си пръсти последната си сборна книга. Цената й е колкото кило кашкавал, но поемите му са пламтящо петокнижие, събрани в тази домашна библия по нежност, в тази хрисима христоматия по яростно оцеляване…

Още приживе стиховете му приличаха на своя създател, а той на фина стъклена чаша. И за това, когато говорим за Христо, си представяме фонетичната му феерия, а когато говорим за християнската литургичност, си представяме и хулиганската му походка на спуснат сред тълпите бог.

Слаб, невисок, вечно леко приведен, красив, магнетичен за публиката, винаги в черна тениска и черни джинси, митичен, харизматичен, роден за любов и питие, за цигара и извисена носталгичност, прероден за скрита скръб, за безмилостно безсъние и за млечната меланхолия по другостта…

Фотев е Малкият принц на любовната ни лирика. Той превръщаше тостовете и покаянията в свещенодействия, целият се състоеше от жестовете и жестикулации, той бе самата влюбена възхитата от по-добрите частици на живота…

Не се срамуваше да се преструва на слуга на словото, защото беше суеверен и суетен, знаеше, че великолепно владее настръхването на значенията и на епидермиса им. Той сякаш не рецитираше, а оракулстваше в особен свой транс. Опияняваше се от собственото си нежно жонглиране с остри предмети – внезапни видения, шумни струи от шампанизирани емоции, дивни движения, съществени несъществителни, ожесточени жестове, рошави религии, които сам измисляше, показни самоизстръгвания чрез извисяване, самотни вътрешни и външни салтоморталета, внезапни въздушни гмуркания, неподвижни стъпки, самоспасявания и самоунищожения…

Фотев е от онези пилигрими, които не са просто поети, а инструменти за поезия. Като Федерико Гарсия Лорка. Като Димчо Дебелянов. Като себе си. Поезията му е древна, почти древногръцка, поезия за слушане, а не за изучаване в леглото. Или за дисекция върху кабинетното писалище.

Поезията му е зрелищна, култова, некултурна, неправдоподобна, площадна, но не улична, театрална, но не сценична. Драматична, но не и трагична, достъпна, но недосегаема. Не става за пеене, защото самата е неизвестен вид вокал. Не става за маршируване, защото е твърде свободна, освободена, за да се подчини на командите на есента. Не става и за цитиране, защото наметката му на принц, от борова смола и морска сол, не би могла небрежно да се наметне на парчета върху голата душа. Както и цитатът не би могъл сам да се самоцитира.

Наметката на Фотев можеше да бъде раздрана и захвърлена зад гърба на собственика й само от нейния собственик. И Христо го правеше, но не като Христос, а като роден в обятията на Босфора маг: великолепно, внушително, хипнотично, толкова истински, сякаш беше истина.

Иначе лъжеше. Лъжеше с безсрамието на дете, което не знае какво е срам. Три лета обещаваше, че ще вземем два домата и бучка сирене и ще идем на остров Болшевик да слушаме пението на делфините. И да отпиваме на малки глътки сунгуралски мискет, разреден с няколко капки обикновена вода.
Лъжеше морето, че ще му стане коралово цвете. Лъжеше Бога, че може да се промени. Лъжеше, поезията, че й остава верен. Лъжеше рибите, че няма да онемее, а обездумя като Моби Дик. Лъжеше водата, че му е достатъчна, а се водеше по акъла на океаните и океанките.

Излъга за много неща и много същества, но остана верен на жулещата жажда за оная жидкост, в която пчелата се запечатва до дъно в чашката на цветето.

Беше идол за младите насръхнали от поезия кучета, които го надушвахме от триста километра. И всяко лято му ходехме на поклонение в Бургас – тогавашната Мека на поезията ни, въздушният Йерусалим на мечтите ни, високата Стена на плача за собствената ни отвесност. И го виждахме – замръзнал сякаш от восък, изваян в цигарения дим, в клуба, в някогашния буржоазен бургаски публичен дом, с чаша бяло вино в ръка, която светеше като свещица в полумрака, огледан в тънкото стъкло на виолетовата смърт на залеза…

Бял и черен, графичен, измислен, играещ на безутешно влюбен младеж, Христо до сетния си дъх рецитираше собствените се молитви и мълчания, рецитираше паузите си, накрая сам се превърна в пауза – не говореше, а смучеше дълго думите си като невидими парченца чироз… Докосванията до отровата на солта и до гъдела от глътката на възкисело вино бяха част от вкуса на времето, което владееше и в което властваше негово високоблагородие Христо Константинов Фотев.

Не успя да се впише в пейзажа на подарената ни свобода, в гледката на столицата и остана завинаги изрязан в надморския въздух и влажното великолепие на Бургас.
Който не имал приключението да го слуша и вижда, няма да чуе и да види никога повече тайнството на зачатието – как от мъжката самота се стига до епилептичния крясък на гларуса и григорианските гонения на делфините. Имаше много свидетели на неговата есенна панихида, на неговата паника между дървесата, на непосилните му приливи към пейзажа.

Да помълчим за диригента на хора от удавници, за малкото момче, което не се вразуми и което не успя да погали всички жени, но поне се опита. Разбираше от жени, усещаше властта си върху тях и върху думите, те бяха част от неговото себеизразяване, от логоса на летящата му логика. Неподправено нежен към особено беззащитните, Фотев остава да гори  като фосфориращата факла в пещерната утроба на грубостта. Той ни показа как се добива опиума на поезията, остави ни своите неизпълними алхимични рецепти и се завърна в сенките на вечността, във водите на бъдещите ни спомени…

Сега седи и пуши на самия ръб на Рая и си клати безгрижно краката над бездната, и продължава празнично да се самовъпроизвежда чрез своето всеопрощаващо слово пред единствения си слушател, пред единствения господин на име Господ – най-гостоприемният гостилничар в страноприемницата на вселената…

Кажи му наздраве и от нас, Христо!

Анонимен  25.03.2018 12:10 | #13

Господин Леонидов‚ толкова любов струи от Словото Ви за Христо ! Такова послание от поет за поет заслужава Поклон !

Анонимен  01.08.2015 13:51 | #12

Блякаво откровение на познавач за гения!

Анонимен  30.07.2015 03:41 | #11

http://frognews.bg/news_95329/Sboguvane-s-printsa/ е Фрогнюз е препечатало това есе за Фотев.

Анонимен  29.07.2015 21:55 | #10

ХРИСТО‚ МОЛИМ ТЕ‚ ПРОСТИ НИ‚ ЧЕ НЕ МОЖАХМЕ ДА ТИ ПОМОГНЕМ ДА ВЪЗСТАНОВИШ ЗДРАВЕТО СИ И ДА ЖИВЕЕШ ПО-ДЪЛГО… Георги Чалдъков и Приятели

Анонимен  29.07.2015 08:15 | #9

Благодаря‚ че тази сутрин двама любими поети нахлуха в деня ми‚ преобърнаха го и ми припомниха къде е Истината…

Анонимен  28.07.2015 11:15 | #8

Браво на РЛ Чудесно написано и много силно … вяр

Анонимен  27.07.2015 15:01 | #7

Изкусен словесен шедьовър‚ с много чувство… В.Б.

Анонимен  27.07.2015 14:30 | #6

Присъствие в отсъствието: 68 години (1934-2002) с или 13 години (2002–2015) без Христо Фотев са цикли на явлението Фотев. Румен Леонидов е сътворил словесна скулптура на Поета – почит за неговия ”словесен пейзаж”. Георги Чалдъков

Анонимен  27.07.2015 12:30 | #5

КЪЛНА ВИ СЕ… Христо Фотев Кълна ви се – аз всичко бих повторил. Аз всичко бих отново изживял‚ излюбил‚ изпътувал‚ изговорил‚ измолил и изплакал‚ и изсмял. Аз бих повторил целия си дивен и кратък‚ кратък свой живот до днес със същия безмилостно наивен и въпреки това – измерен жест. Не съжалявам – както съм заставал‚ пак бих застанал‚ малък и велик и с яростен замах бих защитавал най-пустия си ден и час‚ и миг… Над всеки свой изгубен ден със вопъл бих паднал аз по гръцки ритуал и както върху мъртвия Патрокъл – Ахил‚ сина Пелеев – бих ридал. И съм ридал… Самотен и незнаен. И пак. И пак във същия Бургас до ужас съм се чувствал осезаем и изумен съм викал – жив съм аз. Но аз съм жив – на гарата съм в девет. Под златния луминесцентен диск… Локомотивът е пробуден лебед… Приемам възхитителния риск да бъда жив‚ не някакъв излишен и мъртъв Христо Фотев да съм аз: Но българин. И жител на Бургас…

Анонимен  27.07.2015 11:43 | #4

ЛР е порасъл… А може и само да се е изправил… Или да се е наспал след задъханото тичане между телевизии‚ сказки и сбирки. Във всеки случай е писал спокойно и интелигентно; и талантливо. Значи може и така‚ ЛП. Няма как да не те поздравя признателно. МИР

Анонимен  24.03.2013 22:12 | #3

Благодаря ти‚ Румене‚ за това човешко слово‚ в което си уловил Христо по най-изящния‚ най-точния‚ най-безоценъчния възможен начин. ЗЛАТКО А.

ТОРОСС  27.07.2012 15:23 | #2

След Мура очаквам Румен да се отдаде само на призванието си и да изостави Патрашкова- Кобзон‚ Дачков и Дучето… Петдесет годишен пловдивчанин от Левски

Анонимен  25.03.2012 14:11 | #1

”Христо Фотев е написал първото си стихотворение в утробата на майка си” – казваше един бургаски приятел. А сега Румен Леонидов пак написа една Златна литургия за Поета‚ роден на Благовещение!!! Георги Чалдъков

Предишна статияНие и емигрантската литература
Следваща статияРеч на Чарли Чаплин от филма „Великият диктатор”