Вивиана Асса дълбоко цени и се опитва да осмисли еврейското в себе си и в близките си, но то неизменно съжителства с другата й същност – българското. С България е свързва не само десетилетията брак със свръхталантливия съпруг Румен Леонидов, тя се чувства част и от неговия род, но най-вече от амалгамата, наречена Бургас.
„Моят Шабат“ е сред най-хубавите книги за морския град, който оживява в десетки колоритни образи, в усещането за неразривна свързаност с поезията на Христо Фотев и на Петя Дубарова, в умението на Вивиана да разговаря със старите сгради, с улиците, с морето, да измъква смисъл от пластовете на историята. Говорейки за родния Бургас, тя – като Шехерезада – навързва десетки истории, коя от коя по-драматични и необикновени.
Евреите, арменците, белогвардейците, българите – те са душата на този жив Бургас, „влюбен в меланхолията“, „предпочитан от поетите и от самоубийците“. Най-важните неща – „деца, семейство, доброта“, в колко малко български книги ще ги открием пълноценно?! А в „Моят Шабат“ неподправената доброта щедро ни залива и ние дори започваме да се чувстваме неудобно, че като че ли не сме я заслужили.
Като репортерка Вивиана – спомнете си чудесната й книга „Любовни убийства“ – се е научила да прониква „в дяволските лабиринти на личните драми, на душевния ад, на разкъсващото разкаяние или отричането на всякакво чувство за вина“, осъзнала е „че земният живот за всеки от нас е един вид изпитание“. С „Моят Шабат“ тя доказва, че достойно е преминала изпитанието. „В еврейската традиция животът започва и завършва със семейството“ – категорична е тя. Но тъй като е и еврейка, и българка, и гражданка на света, нейното семейство се оказва много по-голямо. В него има място не само за роднините, представени с трагедиите и радостите им, но и за „Славейковото училище“, за „талисманите на Бургас“, за „Халите“, за „музиката“, за приятелите, за града, внушил й „чувство за Отечество“…
Целият прекрасен свят на поетесата – защото тя е точно такава, също като Румен – е събран в „Моят Шабат“, макар от душата й никога да не си е тръгвал „червеят на самотата“. Но тя го затваря там, за да излезе на широкия друм и да потегли към Мачуково, родното село на Леонид войвода, да съпреживее трагедиите на „най-светлата личност“ – единици са снахите, които могат да нарекат така свекървите си, и нещо повече – Вивиана издига неръкотворен паметник на Йорданка Леонидова и ще съжалява, че децата й са били лишени от „нейното ангелско докосване“.
След изсъхването му, ролята на пазител на тайните поеме самата Вивиана. Тя ще търси себе си в дългите си пътувания по света, ще се опита да проникне в душата и на втората си родина и в мистерията на религиите. Завинаги ще запомня думите й: „Вярата е убеждение, а не доказателство. Може би затова Господ изпитва всеки от нас по различен начин. Защото само този, който не е въставал срещу Него, той не Го е познал. Защото, извинете ме, но светците са нещо повече от църковни статуи и икони. Те са светлината в ъглите на човека, която превръща борбата на доброто срещу злото в истинско разпятие, издигнато в самотата на сърцето.“
Ако трябва да пише нещо на последната страница на невероятната поетична книга на Румен Леонидов „Покаяние Господне“, този текст е напълно достатъчен. Той не просто доказва, че сърцата на съпрузите бият в еднакъв ритъм, а е и квинтесенция на веруюто на Вивиана. Да, тя наистина „сякаш е изскочила от вълшебната кутия на някакъв среднощен факир, който е способен, както е потънала в тайните на Обетованата земя, само за един миг да я върне на Балканите.“
„Моят Шабат“ е среща със „свещеното време“ на „поезията и вълшебството на Седмия ден“, а „простосърдечната мъдрост“ и човечност на Вивиана е заразителна и целебна.