
Р.Л: За Г.С.Раковски е казано почти всичко, но са премълчани доста неща, които продължават да бъдат табу за широката общественост.
У нас, допреди да избухне демокрацията през 1989 г., в родните училища и университети се изучаваха само части от бурния му живот на непокорен дух, авантюристичен характер, приключенски манталитет, склонността му да броди по ръба на закона, да е готов на всичко, което не бива да се преподава на средношколци и бъдещи висшисти. И понеже Раковски е незаобиколим фактор в национално-освободителното ни движение срещу османското владичество и гръцкото духовно потисничество, по време на комунизма образът му бе възкачен върху десетки бюст-паметници, десетки градски улици и булеварди и до днес носят името му.
Но нито дума не се казваше за яростните му критики към руската политика, за това, че още през 1861 г. той разобличава тази политика в брошурата си „Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите“. Този факт не пасваше на официалната, вечна и свята българо-съветска дружба и едва след падането на тоталитарния просъветски режим българските читатели получиха достъп до този памфлет. Който и днес не може лесно да се открие в книжарниците, но присъства в интернет изданията.
Последното и най-премълчавано за комунистическата историография „петно“ е фактът, че Раковски е виден масон, който наред с други големи наши революционери и възрожденци, е част от невидимия градеж на европейското масонство, който е в основата на национално-освободителните борби, завери, метежи и въстания. В това предаване ще бъде последователно проследен пътят на гениалния ни сънародник без заобикалки, без идейни съображения, характерни за досегашните публични разговори за личността му и достойното му дело.
Участват Румен Василев, писател, изследовател на масонския код на българското Възраждане, проф. Кирил Топалов, проф. Никола Алтънков, арх. Ивелин Любенов, Димитър Кабаков.
В основата на днешното предаване е книгата на Румен Василев „Невидимата искра на Възраждането”. Затова се обръщам към автора с елементарния въпрос-Защо Раковски си сменя името? От Съби Стойков става Георги Стойков, Георги Македон, Георги Стефанидис, по едно време се пише и Сава, и Мурат. Понеже баща му е от Раково, дали оттам идва името като слага полско окончание?
Р.В: Личността на Раковски не може да се дефинира, тя е трудно обяснима. Изпратен е да учи в Куручишме с ходатайството на Богориди. Явно му е внушено да смени името си, за да звучи по-европейски. На 18 годишна възраст приема името Георги Македон, защото започва да членува в едно македонско дружество, част от „ Филики етерия”. Животът го подлага на невероятни изпитания, но не съм срещал негово признание защо с такава лекота си сменя името.
Р.Л: Някои твърдят, че взема името на вуйчо си Георги Мамарчев. За името Македон се смята, че го взима, за да прикрие следите си, защото има доста прегрешения пред властите. Нека да започнем от младежкия му живот, защото всичко останало може да се прочете. Биографията му е преразказана чудесно, с изключение на тези връзки, които Вие сте открили. Питате защо след като е осъден на смърт за участието му в априлските бунтове, тогава той е с гръцки паспорт, консулът на Гърция идва да го вземе и да го придружи със специална охрана до Цариград. Явно масонската връзка е намесена и ни показва колко ценни са хората, заели се с Национално – освободителните войни.
Р.В: Като ученик Раковски често е влизал в пререкания. Въпреки това качествата му са забелязани и на 21 години е командирован в Браила, където да съдейства и да участва в подготовката за освобождение на Балканите. Гърция има независимосту но не изцяло. „Филики етерия” е скрита организация, но продължава да работи. Опитите в Браила са общобалканско дело, привлечени са и власи, и сърби и гърци. Гърците са водещи, мегали идеята още не е пуснала корени. Уникално е как един младеж е бил оценен и на държавно ниво, включително и кралят, баварецът Отон, създават перфектна организация това младо момче да бъде спасено и го изпращат в Марсилия, където стои две години. Там го поема Колетис, бъдещ министър-председател на Гърция.
Р.Л: Кога е приет в масонската организация? И баща му, може би, е бил с някакви заслуги, защото е бил буден, работлив, предприемчив. Раковски много оценява баща си, той има силно влияние над него, двамата лежат заедно в затвора. По време на бунта Раковски убива един влашки офицер и е осъден на смърт. Прочетох, че в деня преди изпълнението на присъдата, той иска една ока вино, и докато ходи нервно из килията, попийва по малко и мисли, чука се на вратата и пускат при него един българин, който иска да го освободи. Раковски го пита дали е женен. Посетителят отвръща, че е женен и има две деца. Тогава Раковски му казва, че не си заслужава, и по-добре да му донесе хартия и мастило да напише бележка да гръцкия консул. Но това са легенди. Вие изваждате факти, че много преди това е организирано неговото спасение. Гръцкият външен министър Ризос пише, че добре, че включвате към нашите поданици и един, който не е наш. Ако в тази случка има истина, най-вероятно Раковски да го е пратил при гръцкия консул, да знае, че сутринта трябва да донесе гръцкия паспорт. Г-н Любенов има друга теория, че Раковски изказва почти всичко, което знае.
И.Л: Във Ватикана са намерени протоколи от неговите самопризнания. Първо Раковски избягва от покровителя си Богориди. Ако беше останал щеше да има друга кариера, подобна на Гавраил Кръстевич, който завършва право в Сорбоната в Париж. Но Раковски избягва, защото вече е член на Македонското дружество, което е част от „Филики етерия”, което означава Обществото на приятелите, на другарите.
Р.Л: Преди „другар” да стане мръсна дума.
И.Л: Когато се проваля вторият Браилски бунт Раковски се крие известно време, но после се предава и прави тези самопризнания, които са намерени.
Р.Л: Мисля, че отива и при руския консул, но той „вдига ръце” от него.
И.Л: Руската, Турската и Австро – Унгарската империи имат общи интереси, искат да запазят монархията и преследват революционерите. По-странно е това самопредаване и самапризнанията, които, може би, са част от плана. Той още с пристигането си в Браила получава гръцки паспорт. Това е сложна совалка между фанариотите, управители във Влашко и Молдова, гръцкия външен министър, гърците в Инстанбул и руския външен министър, който е грък. Всички тези хора участват в заговора да бъде освободен и с кораби да стигне до Марсилия.
Р.В: И там приема светлината. Приемане на светлината означава, че влиза в масонството. Допускам, че се е запознал лично с Мацини, който по това време е там и полага основите на „ Млада Италия”.
Р.Л: Тогава можем спокойно да предположим, че баща му е бил един от известните масони, за да приемат сина му официално в Марсилия, да му дадат паспорт с името Георгиус Стефанидис.
И.Л: Трябва да внесем малко пояснения относно историята на масонството от края на 18 век и началото на 19 век. Това не е масонството в съвременния му вид. Тогава имаме „диво масонство”. Чистото масонство в Англия страни от политиката, да не говорим за национално-освободителни движения. Пренесено в Европа, където във Франция и Италия се създават карбонарските ложи, в Русия от това движение излизат декабристите. В Турската империя ложите, които се създават не са точно регуларни ложи, а съ свързани с национално-освободителните движения. Взимат структурите на масоните, използват инструментите на масонството, но дейсват по различен начин. Още първата Етерия на РизосВеристинидис, която е ликвидирана със смъртта му през 1798 година, така и втората Етерия, са парамасонски организации, които имат за цел освобождението на Балканите. Всички освободителни комитети, създадени по-късно, са парамасонски организации, но са свързани с цялостното просветителско и революционно движение в Европа. До 1884 година, когато се появява за първи път мегали идеята на гърците, всички балкански народи работят заедно.
Р.Л: Защо след Марсилия Раковски се връща в Котел?
И.Л: Той прави пълен цикъл от Котел през Цариград, Влашко и Марсилия, не може да издържи повече във Франция, и пред Гърция се прибира обратно. Намира си работа в Търново, но не се разбира с владиката.
Р.Л: Той се държи предизвикателно с него, буквално се гаври с него.
И.Л: Точно така, и се връща в „гнездото на осите” в Котел, където са старите чорбаджии, с които баща му, който е представител на новите чорбаджии е в конфликт.Баща му предоставя аби за турската армия и е близък с Рашид паша. Раковски вече е със смъртна присъда и където и да отиде разузнаването ще го изиска веднага за екстрадиране. Конфликтът между стари и нови чорбаджии е отражение на конфликта между стари и млади в революционните борби, който след Освобождението продължава между либарали и консерватори.
Р.Л: Той взима назаем бял кон от Сливен и отива в Котел, препуска през града, размахва сабя и псува всички властници.
И.Л: Затова е наклеветен и заедно с баща му са арестувани.
Р.Л: И какво става след това, г-н Василев?

Р.В: Преди да напусне Марсилия става международен скандал и той е докладван на министър председателя Гизо, и гърците го изтеглят и го скриват в Котел. Само че Раковски не може да бъде ограничен, той вече е добил самочувствие и си вее пелерината като един Зоро. Това не му се прощава и е осъден на три години. Правят се много постъпки да бъде освободен, но неуспешни. Той непрекъснато получава и финанси, и помощ, и в един момент започва да работи като адвокат. Сам разказва, че благодарение на отличните си познания по турски език и корупционните практики в Турската империя, които са много сериозни, той успява да заработи солидни суми още в затвора. Баща му, по днешните стандарти, е милионер, самият Раковски казва, че над един милион гроша са потрошени за излизането от затвора. Отново става велик везир Мустафа Решид паша, който е особено важна фигура не само в османската, но и в европейската история. Той е човекът, който приема масонство във Франция, работил е в Англия и като се връща в Турция започва реформи и успява да наложи „Гюлханския хатишериф”. Следна „Фетихабаюна”, и въпреки,че двата акта са критикувани като неуспешни, това е огромна крачка напред, Решид паша ги прави с риск за живота си. Решид паша прави разследване, притиска Патриаршиятп и Богориди, който стои зад озаптяването на Раковски, защото не може да понесе, че е пренебрегнал съветите му. Раковски излиза от затвора, но му остава още една година от присъдата и става учител в дома на Великия везир – да не забравяме, че има смъртна присъда.
Р.Л: Самият Раковски казва: „Познал бях многи чиновници турци, даже и някои от министров, които подпомагаха ми на мои работи, за да се ползувам нещо, като крадяха и тия от царски приходи. В малко време аз добих доволно количество и оставил адвокатското поприще почнах да купувам десетини и други беглици от Министерството на финанциите. В лето 1849 –то бях прикупил Узунджовския панаир, а в лето 1859 –то Пловдивския”. Още по-любопитно е, че той излиза на свобода през 1848 година, а през следващата купува Узунджовския търг. Това няма как да стане без главния везир.
Р.В: Раковски винаги има подкрепа.
Р.Л: Искам да попитам Д.Кабаков – след прочита на книгата на Р.Василев какво ново научихте за Раковски?
Д.К: Много нови неща. Пиесата, която написах за Раковски беше базирана само на този „Градеж”. Дали той е писан лично или само е преподписан от Раковски, защото беше доказано, че печатът на Революционния комитет отдолу е истински, което означава, че той го припознава. Който има търпението да го изчете, ще види цялата същност на хуманизма и общочовешките идеи, които се съдържат в най-чист вид в масонството, и които всички големи умове от 200 години насам защитават. За мен не е важно дали той го е написал, а че стои зад тези идеи. Опитах се да представя тези идеи по по-достъпен начин, защото много безумни неща са написани за масонството.
Р.Л: Какво друго научихте за противоречивата и гениална същност на Раковски?
Д.К: Най-важното е, че нашите колоси Ботев и Левски не са изникнали на неразорана поле. Те идват вследствие на 50 – 60 годишна работа на много, обществено непопулярни възрожденци, които са работили за това България да бъде освободена. Всичко, което се случва в рамките на 100 години, от Паисий до Освобождението, е безкраен труд на хиляди българи. Раковски и другите познати революционери са само еманацията, но всичко, което е зад тях, трябва да се учи и да се знае. В последните 100 години ние „работим” с това – Англия ни е враг, Русия ни е освободила и ни е приятел. Когато четеш книгата на Р.Василев и се запознаеш с европейската история, осъзнаваш, че държавата няма вечни приятели, а вечни интереси.
Р.Л: По време на Кримската война Раковски става преводач на турците и обикаля всички градчета на Дунав. Интересна е историята, когато му възлагат да отвлече един влах, който доносничи на турците за разположението на руската армия.
И.Л: Представете си този човек в навечерието на Кримската война, със смъртна присъда в Цариград, е направил тайно общество от българи, и то си поставя за цел да се интегрира на висши постове в Османската администрация. До тогава имаме само Стефанаки бей – Стефан Богориди и хаджи Иванчо хаджи Пенчович. После и Гавраил Кръстев. И Раковски става преводач в турската армия. Тази длъжност има по-широк аспект от днешния, защото тогава преводачът е пълноправен участник в преговорите и взима решения. Облечен в турска униформа той обикаля България и създава комитети. Драган Цанков го вижда в Свищов и остава изумен. За първи път Цанков го среща в Цариград с дервишки кюляф на главата и не може да повярва на очите си – Раковски е член на Ордена на бекташите. А сега в Свищов му се явява като турски офицер.
Р.Л: Той е заловен, защото така превежда донесенията на турските шпиони, че ги заблуждава за местоположението на руските войски и отново е окован.
И.Л: Той е нещо като двоен агент. Създава тази комитетска мрежа с идеята Видин да е центъра на Заверата, защото е на три граници. Минавайки в Калафат дават информация на руснаците и пишат прошение за независима църква. Раковски е арестуван и изпратен в Шумен.
Р.В: Би трябвало да бъде разстрелян, защото е военна обстановка, но в този момент минава Садък паша, който е полякът Михаил Чайковски – виден масон, който идва от Париж и обича много България и държи под око будните българчета. Той се намесва и успява да убеди Юмер паша да освободи Раковски, за да бъде съден в Цариград, защото бил назначен като преводач от султана. Връщам лентата – смъртна присъда, затвор, още един кратък престой в затвора за финансови машинации, офицер- главен преводач в Османската армия.






































