КАТО ДЕРВИШ

Върти се паячето,

може би – от себе си опиянено.

Като дервиш навърта обороти,

ликува, че е над земята.

Едва ли има време да надникне

в престарялото й теме.

Държи го сребърната нишка,

издърпана с невидима устица,

Бог знае откъде.

Не си издава тайните – да ни подскаже,

че и това е начин на живот.

Ослушва се, не е готово.

Изобщо – паяче такова…

Но щом се прави, че не чува

ще го оставя неримувано.

ЗАГАДКА

Аз започнах чрез тебе, жена,

да събуждам греха си.

Не разбрах как го слях

с добротата. Не зная.

Но усетих, че ти бе оная –

безподобната фея –

за да тръгна нататък.

Към нея.

И узнах – Любовта е сънят,

посред който се губя.

И мигът на внезапния страх,

че съм все недолюбен.

Боже, колко святост е нужна,

за да влезе душата ми в нея?

Аз – досущ да я припозная,

тя – досущ да ме завладее.

Но, признах си, жена, пак чрез тебе

Любовта се завръща.

И – захлебил от нейната същност,

заприличвам на себе си.

МИГЪТ

Тогава – още бях душа.

Привличаше ме будният език,

завързан за църковната камбана…

Трептеше моята мембрана

под сянката на Вечността –

ту – превъзбудена, ту – многолика.

Така започна чаканото детство.

От първороден плач,

от пъпна връв

и от гръдта на мама.

Нататък всичко тръгна по вода.

В мен избуяваше плътта

и всеки ден се будех с нови страсти.

Растях и не веднъж потъвах

в съдбовна колебливост.

А тя – кънтеше и диктуваше

кога да съм и да не съм.

Но аз не всичко чувах…

/Тогава идваха и таласъмите/.

Единствено сърцето бе свидетел

на съкровените ми тайни

и на мойта песен.

В тях – мними радости, мечтания и суета

се състезаваха. Та – чак до днес.

Сега – успокоен, смирен и благодарен – чакам

Душата да си свърши своето.

Да затрепери огнената й мембрана

в езика на църковната камбана.

ЕУФОРИЯ

Танцуват истините покрай мен –

като ята от еднодневни пеперуди.

Не ме разнежват.

Нито ме развеселяват.

Не знам защо си вярват,

че им вярвам.

А аз от малък съм си особняк.

Най се затрогвам от наболия цъфтеж

и дързостта на репресираните истини.

В тях всичко – болка, свян, тъга, дори росата –

е спомен от сълза.

РАЗПЪТЕН СЕЗОН

Ноември. Месец за кротуване,

за по-прибрани срещи и забави.

Но – през ноември – залезът хитрува,

и слънчевото време намалява.

А мозъците – все така – улисани –

отдушник търсят да се посъвземат,

че от години всичко им е писнало.

и не помръдва, Дявол да го вземе!…

СЪНЯТ

Не се оставяй

някой днешен Лао Дзъ

да ти показва Пътя.

И твойте пътища си имат

своята цена.

Най-вече, ако им предложиш

извървяване.

Това е смисълът на Пътя –

извървяване.

И няма за какво да го сънуваш.

Извърви го!

***

Неделя е. Денят за близост.

И празник за осмисляне на говора…

От думите избирам само тези,

които ми напомнят за Любов.

И нищо повече. Сега е ден за гости.

В неделя идва моят звезден брат – делфинът.

Ездачът на водите.

И неуморен познавач на дълбините.

Да си сверим епохите. Да се опомним.

Да се порадваме един на друг

преди да седнем на трапезата.

И да изпълним стаята с мълчание.

От нас самите.

Неделя. Ден за братска споделеност…

Понякога достигаме далечни светове.

А само там – необезпокоени –

душите си играят с боговете.

Редят животите си и… се припознават.

Неделя е.

Денят на благодатното вглъбяване.

МЕЧТА, ПРЕСКОЧИЛА ОТВЪДНОТО

На първо четене е възхитителна…

Какво ли ще си кажат философите,

когато разберат,

че ни очакват нови физики и химии?

И нова писменост ще закръжи

над променените ни анатомии.

А притеснената природа

ще ни предложи друго съществуване –

с преобладаващо летене…

На второ четене – прилича

на недотам изпипано сънуване.

И все пак – да го уважим,

но да си имаме едно наум.

Защото някой – не от днес – се рови

да преобърне мозъците и съдбите ни

в разградени, буренясали дворове.

ВЪЗНЕСЕНИЕ

Когато всички станем сенки –

олекотени и изтънчени –

не се плашете.

Ще си намерим подходящи пиршества.

Ще си избираме царици –

да възпяват

Свещената безплътност.

И подобаващи царе –

да заклеймяват

изоставената похот.

В безкрайни дискотеки ще празнуваме.

А тишината ще кръжи около нас

и ще обира децибелите –

последните дразнители на земната ни плът…

За да се потопим

в жадуваното ни безсмъртие.

Олекотени и изтънчени.

АКТ 16

Изнизва се Животът.

Какво да му актуваме?

Нали видяхме колко струва

да се провираш между капките

на прецедената ни Свобода

и непотребен – на прибежки да умираш.

Тъй уморително ни беше

да си мерим подозрителните истини.

Да ги кроим под масата,

да ги премятаме с изкуствените зъби

и ги издухваме през устните хармоники.

Кой както може…

Нима не знаехме, че Истината

нито мяра има, нито мира,

когато си решил да я въртиш

на средния си пръст.

И да се давиш

в сътвореното от теб безлюбие.

 

 

 

Анго Боянов е роден в гр. Мелник. Завършил е СУ “Св. Климент Охридски” – специалност Българска филология. Автор е на 7 поетични книги: “Омагьосани кръгове” (1981), “Спомен за нежност” (1988), “Бялата дама, черният кон” (1996), “Мъж в огледалото” (1997), “Дали” (1999), “Кавалерът на Луната” (1999), “Безмълвие” (2001), “Годеникът на душата” (2014).

Превежда от полски език – издал е в самостоятелни томчета поезията на Ян Твардовски (”Вяро мъничка”) и на Юлиан Корнхаузер (”Оса зад стъклото”). Автор е на две публицистични книги и на няколко реализирани сценария за документални филми.

През 1990 г. основава собствено издателство – “Издателско ателие Аб”. Като издател е популяризирал десетки имена от българската литература, както у нас, така и в чужбина (с двуезични издания).

Получил е следните индивидуални награди: Национална награда “Христо Г. Данов” – раздел “Представяне на българската книга” (1999), носител на Специалната награда на Петия салон на изкуствата “За активна издателска и популяризаторска дейност и реална подкрепа на творчеството на български писатели” (2000) и Награда за самарянство на Община Бургас.

Основател е на квартет “Angoboy Capella”, в който свири на мандолина и популяризира средиземноморска музика. Участва със свои изпълнения в три издадени албума.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предишна статияНА ПЪРВИЯ РЕД, разказ от Георги-Момчил ПОПОВ
Следваща статияAntirussica, автор Деян Кюранов