За какво ставаме, въобще…

Често си спомням за Уинстън Чърчил – и съм го цитирал и друг път. В разгара на Втората световна война, когато страната му е изправена самичка срещу победоносна Германия (САЩ още не са влезли във войната, а Сталин е съюзник на Хитлер), на свикан военен съвет в Лондон се разискват финансови въпроси и се повдига въпроса за орязване на парите за култура и образование за сметка на нови оръжия, кораби, самолети и подводници. Чърчил се възпротивява:

„Точно това не можем да направим! За какво воюваме, господа?”

Проверка  в нета може да установи, че Чърчил никога не е казал подобно нещо. Тази проверка не намалява стойността му. Se non e vero e ben trovato!  Както и цитатът свързван с равина Хилел:

„Ако не се грижа за себе си, кой ще се погрижи за мен? И ако се грижа само за себе си, какво съм аз? Ако не сега, кога?”

Ей такива работи ми минаваха през ума, минават ми и сега и даже не съм сигурен дали през 1965 г. в Швеция, или преди това в България, са ми били оформени мислите точно по тоя начин, но е било нещо такова. И досега мисля така, нищо, че ме е малко срам да го изразявам гласно. Пуста суета човешка.

В България от притеснение ли или от неправилно воден живот, пиене и какво ли не бях завъдил язва. И беше станала сериозна, даже два пъти лежах в болница, обаче успях – като работех в банката – да си издействам от лекарката карта за почивната станция в Говедарци. Където пък срещнах и се запознах с Асен Христофоров, но това е отделна история.

Беше зима, станцията не беше далеко от селцето, ходех там на черква в неделя, хареса ми и лекарката ми пусна още 14 дена. Тя беше млада, хубавка, без да е красавица, но много приятна и се харесвахме. Не, не става въпрос за това. По-скоро приятелство, а и след това пак тя ми помогна с документите, които ми трябваха за екскурзията, от която не се върнах. Беше приятелка на секретарката на еди кой си за еди какво си, та свърши работа еди каква си и тогава.

Мисълта ми е, че Швеция прекрати язвата, болките и проблемите ми почти веднага. По-скоро ги забравих и се сетих за тях чак пет години по-късно, по плажовете на Калифорничка. Значи ми е минало.

В Швеция ми беше толкова леко на душата и бях толкова щастлив, че не мога да го опиша. Не мога! Радвах се на най-простите неща, които хората не забелязват, а аз им се наслаждавах. И то как! И не престанах с насладата и в Америка, пък и досега като се сетя колко хубав и безгрижен живот съм прекарал извън България цели 30 години, отново ми става много приятно и щастието ми се завръща.

Да не завиждаш никому за нищо и да желаеш подобно щастие на всеки около теб само по себе си е чудесно чувство. Дай Боже всекиму! Пожелавам, разбира се, щастие като моето само по размер и мащаб, не по същност. Знам, че хората сме различни, има и такива, които са щастливи когато мачкат и насилват някой, и на тях пожелавам щастие. Бог да ги съди!

Аз за себе си вече съм се погрижил, на свобода съм, нищо друго не е важно, ама нищо друго. Но има и хора останали, към които съм задължен и на които трябва да помогна. Пък и допълнителният дълг, айде, ако не поне грижа, да се бутне едно мъъъничко камъче в спиците на комунизма.

Не сме нито Филип Тотю, нито Христо Ботев да сторим нещо грандиозно, но ако всеки бутне по едно-две-три камъчета ще му се затрудни животеца на това пусто престъпно деяние, та белким изчезне от тоя прекрасен свят. И така за какво воюваме, господа, а и ако се грижа само за себе си, какво съм аз? Сега като се прочитам излиза много високопарно, а и немалко суетно, зер да бутаме комунизма, пък и да се сравняваме с тия хора, дето са си дали живота не върви, но добрият стар равин (110 пр.Хр.-10 сл.Хр.) го е знаел и затова не призовава към големи и мащабни действия, а към вътрешно усъвършенстване, а то значи морал и естетика. И съчетание от дълг с време и място.

И да се учим да пренебрегваме толкова естествено приличащия – и привличащия ни – егоизъм. Всеки за себе си – но и за другите – малко по малко и ще стане голямата работа. Не като франсетата – Chacun pour soi et Dieu pour tous. Солженицин го беше измислил много добре, той кротичко съветваше не към бунт и революция, не към кърви и насилие, а просто да решим и да се откажем да изговаряме лъжи. Като престанем – всички! – да лъжем! – и комунизма ще свърши. И действително свърши. Аз не съм първият, нито единственият, който говори за имплозия, не ЕКСплозия на комунизма и за годините 1985-1989, когато хората, или поне вече формирана критическа маса отказват да бъдат заблуждавани, а и те самите постепенно спират да лъжат.

През пролетта на 1966 имах вече сериозна връзка с Карин. Момичето страшно, много гот и като всичките си сънародници/чки има нещо, на което може да се разчита. НЯМА да те предаде. Тоя северен, англо-шотландски манталитет. Обясних ѝ положението: имам хора в България, на които трябва да помогна да се измъкнат. И имам желанието, а вече и готовността и възможността да почовъркам комунягите, каквото ми е по силичките да сторя, така че да паднат и да не могат вече да станат. И двете работи разисквани и приети без резервации.

Второто – първо. От Кольо Атанасов, председателя на БНФ за Скандинавия разбрах докъде се простират възможностите ни. Времето на диверсанти и прехвърляне на хора в България от Гърция и Турция е минало, не работи и радио „Горянин”, западните станции макар и не загубили интерес към соцстраните, са си взели поука от Унгария -1956 и внимават.

С други думи, активни действия не са на хоризонта, а и САЩ по това време вече се бяха омотали във Виетнам. Виждахме го много добре и в Стокхолм: тълпи манифестираха с лозунги „Йонсон асасин” (Johnson, името на американския президент, на шведски се произнася Йонсон; асасин-убиец). Шведската комунистическа партия още получаваше 6-7 % в изборите, почнаха да заглъхват чак след Чехословакия -1968. На власт бяха старите социал-демократи на Таге Ерландер, комай от 1946.

Политическата емиграция – разпокъсана както винаги – разделена главно между БНК (Български Национален Комитет „Свободна и независима България”) с началник Гемето (д-р Г.М.Димитров) и БНФ (Български Национален Фронт), той също разделен на дочевисти и статевисти. Има и шепи социал-демократи – на Табаков във Виена и в Западна Германия и монархисти около Царя в Мадрид. Бивши дипломати събрани около Foyer Bulgare (Българско огнище) в Бразилия и Париж и това е горе-долу. Аз къде ще ходя освен при Иван Дочев в БНФ, той водеше легионерите в България преди Девети. На дясно от него е стената!

БНФ в Швеция, а и в другите скандинавски държави водеше номинално съществуване. Отвреме-навреме някоя проява по случай 3 март или 9ти септември, връзки с шведски – и норвежки – политици и депутати и сътрудничество с други емигрантски антикомунистически организации. Най-активни бяха поляците.

Толкова бяха много – и сега са много – по цял свят, че имат две Полши: Полония в чужбина и Полска, официалното им име в Средна Европа. Поляците имаха голям офис в Стокхолм. Шефът им генерал Пьолтовски удостовери с подписа си автентичността на българската ми диплома и превода ѝ на английски.

Карин се съгласи да замине за България. „Слънчев бряг” работеше и беше посещаван от доста шведи и германци. Тя трябваше да се срещне с Любенце, моят приятел Любо Ленков и беше инструктирана да му предаде, че е готова да му помогне да се измъкне по всякакъв начин, включително да се омъжи за него. Трябваше да му предаде и пари, както и да донесе моята диплома и други документи, които Любо ще ѝ набави от майка ми.

Любенце по това време беше още официално изселен от София, баща му, Гаврил Ленков беше народен представител и екзекутиран от Народния съд. Той е бил юрист и съдия във Фердинанд, сега Монтана, после в София. Родозащитник – като Дочо Христов, м-ра на вътрешните работи в правителството на Добри Божилов (1943-1944) и дясна опозиция на правителството. Нещастието за семейството – пълно и много трагично. Майката на Любо беше прекрасна жена, но съвършено непрактична и беше потънала в скръб и сълзи. Сестра му – пречупена и превърната в доносник. Бяха изселени и Любенце, който беше извънредно способен инженер – доказа го в САЩ – живееше полу-легално в София в един чудесен апартамент на „Ангел Кънчев” с хазяи – възрастна глухоняма двойка – колкото и шум да вдигаме и да кряскаме те не чуват! Идеал Петров!

Карин се върна благополучно, връзката беше установена, но Любо не е посмял да прави нищо. Уговорени бяха телефони в Париж, Кьолн и Виена, ще продължаваме да работим по въпросите. Не е само Любо за измъкване, има и други, но един по един. Леко!

При разходката ми из Европа – последните месеци на 1966та – заварих Владо Дундов току-що избягал в Париж и Маца, сестрата на Стефчо Гешев в Мюнхен, която се опитва да измъкне майка си и брат си. Тя успя след време, а на мен ми се обади Любенце в Париж от Белград. Той е в Югославия заедно с Милена и зоват за помощ. Аз не мога да направя нищо, телеграфирах им 500 долара, те трябва да се измъкнат. Нищо не стана, върнали са се в България. Защо бе, Любчо???

Работата му се уреди, но след две години и беше приключение, което заслужава да се опише отделно и така ще стане. Важното е, че почнахме отново да се намираме на работа. Ако не сега, кога?

Никола Г. Алтънков

19 февруари 2021 г.

Предишна статияСръбски историк се изпусна, че македонците са „открити“ през XX век
Следваща статияГОЛЕМИЯТ СТУД, Николай Милчев