Сега ще падне смях, както в прочутия анекдот „Советский слон – самый лучший в мире” и „СССР – страна слонов”. Но да припомня. Когато генерален секретар на ООН беше египтянинът Бутрос Бутрос Гали и Африка беше „на мода” – в онези тоталитарни години за нас, българите, клапа за свръхналягане (анестезиологичен термин) бяха анекдотите. Та по време на това председателство ООН обявило конкурс за написване на книга за слона, щото той, нали, е африкански предимно. И различните народи предложили издания съответно озаглавени: Франция – „Слонът като любовник”, Германия – „Слонът като войник”, Италия – „Слонът – оперен певец”, България – „Малкото, недъгаво слонче преди 9-ти септември и могъщият слон след 9-ти септември 1944”, а Русия щото „большая” предложила две книги, горецитираните „Советский слон – самый лучший в мире” и „СССР – страна слонов”.
През 1779 г. д-р Фридрих Антон Месмер от Виена публикува книга, вдигнала голям шум сред обществото, озаглавена „Претенции, свързани с анималния магнетизъм”. На пръв поглед нищо кой знае какво, но практически с голям резонанс, защото в Европа за пръв път се използвала хипнозата, за да се повлияят определени индивиди и представете си, да се извършват безболезнено, под хипноза иначе болезнени манипулации, та и операции дори. И когато нещо е модерно – то си е модерно, иначе казано – наплив от пациенти, слава и пари, разбира се, а и не само това.
На всичкото отгоре, Моцарт баща и син по това време са жертва на едно мошеничество. Импресариото Алифаджио, завършил между другото живота си в затвора, им е поръчал музика върху един текст на Голдони със заглавие „Мнимата наивница”. Либретото е написано от Колтелини и Волфганг работи усилено четири месеца за обещано възнаграждение от сто дуката, които никога не получава.
В Рим няколко седмици по-късно кардинал Палавичини награждава Волфганг с „Кръст на кавалер на шпората” от името на папа Климент XIV. Падре Мартини го обявява за член на престижната Кралска филхармонична академия на Болоня, нещо изключително, понеже в нея не се допускат ненавършили двайсет години. По същото време Волфганг получава поръчка да напише опера „Митридат, цар понтийски”, по трагедията на Жан Расин. Сюжетът е от времето на Римската империя. Понтийският цар Митридат се бори против хегемонията на Рим.
Моцарт остава сам в Париж, объркан и уплашен – за пръв път истински сам и много дни не се решава да съобщи на баща си тъжната вест. Когато го прави, пише: „Това бе най-тъжният ден в живота ми. Майка ми, скъпата ми майка, я няма вече” (108).
Вход
Добре дошли! Влезте в профила си
Забравена парола? Помощ
Защита на личните данни
Възстановяване на парола
Възстановете паролата си
Временна парола ще Ви бъде изпратена