В рамките на тия самоограничения тази антология търси своята свобода не толкова в свободата на личностния си избор, колкото в несвободата на междутекстовите поетически отношения. С други думи,
Различността на една антология не е просто различност на вкус,
Всички досегаши наши антологии (и авторските до 9. IX., и редколегийните до 10. XI.) прохождат от коренно други позиции. Общото
Там, където „физиономичната изчерпателност“ на отделния поет вече не е единствената цел на поетичната антология, достойна цел става физиономичната изчерпателност на поетическото говорене. В този смисъл една антология може да бъде „история на репликите“, които през десетилетията и епохите осъществяват това говорене, а това значи история
Нашата антология все още не е такава; тя е до голяма степен само антология на високоестетичното поетическо говорене, там, където високоестетичното е успяло да се обгради с достолепие и да наложи снизходителност към „недостойното“ друго. Точно това траещо снизхождение към недостойното друго, вкаменено в една традиция, представяща се и изглеждаща благородна, ни принуждава да съобразим историята
Ако това отношение бе все така еднозначно и до днес, могло би и да не си признаваме този грях. Но да се прави антология на българската поезия
Защото разпадането на отношението на „високоестетичното“ към Другото, загубата на достолепието и произтичащата от нея „снизходителност“
В глъбината на тази ненаситност българската поезия – и „революционната“, и „тихата“ – се оказа необичайно (макари невинаги явно) „бъбрива“, репликирайки миналото си, и така всъщност изтръгвайки го от монументалния му сън. Затова и неизбежно вторият том на нашата антология – условно означен като поезията след Вапцаров и Вутимскии до 1989 г., ще бъде толкова странен и непочтителен до първия, колкото странно изглежда самото свързване на поезията на Вапцаров и Вутимски, и колкото странна
Нашата антология е първата, която нарушава това „несъществувание“, като се опитва именно в разноречието да търси смисъл. И тъй като това разноречие, така активно изразено в последните няколко десетилетия, не е диалог само с традиционното от своето време, но (и дори преди всичко) с високата традиция на миналото, то се оказва сплетено с основния смисъл на цялата българска поезия. Подбирайки текстовете, ние все по-ясно съзнавахме, че подхвърленото от Ат. Далчев някога (и дълго никого не заинтересувало) определение на антологията като „форма на критика“, колкото и вярно,
Ако критиката – а това често й се случва – е пропуснала да отбележи, да „запомни“ за историята на литературата родствеността на един поет с друг поет, антологията може (и е длъжна) да коригира този пропуск, като „хване“ тънките подмолни нишки, по които поетическите резервоари се допълват или „възбуждат“. Яворов няма да загуби качеството си на голям поет, ако поетиката му от тъй наречения първи период се свърже и изведе от един по-малко голям поет като Цанко Церковски. Пеньо Пенев няма да бъде само щампованият „поет с ватенка“, ако се разкрие онази пълзяща нишка, която го свързва
Но вероятно в това има и нещо показателно. Показателно, в смисъл, че антологичното мислене теоретизира собствените си устои и така задава
Проф. Симеон Янев е личност-институция в съвременната ни литература – прозаик, есеист, теоретик, литературовед. Роден е на 27.11.1942 г. в Нови хан, Софийско. Преподавал е нова българска литература в СУ „Св. Климент Охридски“.
Вход
Добре дошли! Влезте в профила си
Забравена парола? Помощ
Защита на личните данни
Възстановяване на парола
Възстановете паролата си
Временна парола ще Ви бъде изпратена