95 години от рождението и 10 години от кончината
Освен художественото и научно-популярно творчество Христина Милчева е даровит и плодовит журналист с многобройни публикации в печата, предавания по радиото и телевизията, участва в литературни сборници, автор е на сценарии за научно-популярни филми, редактира краеведческа литература. Основна тема в нейното авторско дело е съдбата на българския народ през вековете, а така също и животът и моралният облик на възрожденските майстори, тяхната възвишена етика, която ги издига до най-светлите образи на нашите просветители и будители от епохата.
ПРИКАЗКА ВЪРХУ ДЪРВО
Има една приказка върху дърво, изречена в незнайни времена между хората. И тя, както всички приказки, е слязла от звездите, разказва се край огъня, носи лъх на планинско усое… От нея долита трополене на стада, звън на хлопатари и сладкият глас на дървената свирка. Това е първата, най-ранната резба на пастирите. Тя върви с белорунното стадо, с козичката с бяло реснато наметало, с гегата, прилична на жезъла на горски цар, с хурката на севдата му, останала под каменния покрив на едно малко планинско село. И тъй както хубостта зрее в усамотение, по вътрешен повик пастирът захваща да шари гегата, дървената чашка, която момъкът носи на пояса си. Нахвърля леки зарези, кръстовки, зигзаги, а после – звездици, месечинки или кръгчета. Целият свят около него припява и расне в хубост и хармония… Затова зарезите се повтарят симетрично по тоягата, по гегата, множат се кръстовките, звездичките от по няколко „порнати” ряза. Младият пастир прави това, щом спре да пладнува със стадото, или вечер край огъня в къшлите, под върховете на припек, в закътаната долчинка край извора. Той ще донесе на тлака или седянка в село и първи по хубост дар на севдата – една хурка с тънки, врязани линии, които приличат на цвете или на стръкчета трева. Дървото е здраво, излъскано и твърдо. То трябва да остане вечно в ръцете на избраницата, която ще му даде поколение. Издирил е хубава издънка от стар дрян и ще я краси. И то с оная проста костура – ножчето, с която реже коравите си залъци хляб и ги топи в чистите ручеи на вдъхновението си, родено от любов към хубостта. Затова и резбата е станала като приказка върху дърво… След първите прости и плитки зарези, образите се врязват по-дълбоко в дървото – леки длабове, умножени и наловени като на хорце. Други са като простряло се на небето ято птици, които отиват подзиме – на есен – на юг… И тогава само костурата не достига. Пастирът потърсва и си прави сам един или два инструмента, които имат улейчета. Та като натиснеш с тях, да отскочи малка хапчица дърво, да се яви светлосянка в длаба, както остава диря от детска петичка върху мократа земя. Дали затова пастирите са нарекли този низ от длабчета „петички”, а пo-издължените удари в дървото – „нокътчета” или „жеравчета”?
3.
Преди Освобождението в тревненската чаршия е имало много такива резбарски ателиета. Те са се редели по главната улица в Горната махала, където за щастие са запазени най-хубавите къщи от Възраждането – Даскаловата и Райковата. В такава среда, в такъв прекрасен декор са творили тревненските резбари. Но още повече са били те горе, в Тревненските колиби, както са се наричали околните пръснати селца из Балкана. Там цялото село били дюлгери и резбари – марангози. И всяка къща, всеки дом бил резбарска работилница. Сутрин, още преди да се зазори, се чувало „фу-у-у, фууу“ . Това били ръчните стругове, които марангозите въртели, за да направят стругованите колонки, които после ще украсят с резба. Както при дюлгерите – строителите, така и при резбарите – този тънък занаят или това изкуство, както бихме го нарекли с право, се предавал от баща на син, от дядо на внук.
Те сами си дали това име, защото резбата им се е превърнала в цветорязане. Устремили се да изобразяват растителната природа – цветя, вейки, клонки, лозини, ябълков цвят или крушево удължено и стилизирано листо, а най-вече дъбов лист, наречен мешово перо. И така останало тяхното име отпреди повече от два, дори три века. ,,Той беше цветерезец добър и добре китеше мешовото перо.” За тях формите са език и символ. Мешовото перо – на дълговечност, на дълголетие, а цветята – на най-съкровените добродетели. Ружичката – символ на труда. Розата – на красотата. Пиленцето с изящната източена чашка символизира любовта, а нарцисът и кокичето – нежните чувства.
Така тревненските майстори сътворили своите съвършени и еднички по хубост тавани, но и другите две школи също създали достойни образци. Само че тяхната резба не е функционално свързана с конструкцията, така че всяко нейно парче да бъде едновременно и част от тавана, а действа само като украса. Но и в тях е заложена силата на големи майстори с високи идеи. Изкуството на украсата на дома с дървоваяни тавани, най-значимото постижение на светската резба, носи голямата омая на хармонията. В нея се е събрала баграта на дъба, бука, елшата, дивата червена върба, мурата, дивата круша и ореха. Всяко едно дърво със свой цвят, със свой глас, със своя песен, вечна както е вечна красотата по българската земя… В същото време, когато резбарите се надпреварвали чие слънце ще заблести по-ярко, те вече кичели богато и темплата – иконостасите.
Първо, върху каменния под на църквата е положена основата му – основният фриз. Това са основните пана, украсени с резба и обикновено разделени с четвъртити полуколони – пиластри. Тези пана тревненските майстори наричали таблета, а дебърските – китабета. Над основния висок фриз върви малък пояс от правоъгълни пана – малки таблета, малки китабета. Той е разстлана, богата картина с резба. Най-китен и представителен, защото е срещу погледа. На основния фриз са стъпили колоните. Те са издялани от цяло пънче дърво и са такава омая от резбовани клонки, цветя, пилета и увити вейки, че всяка колона сама е произведение на изкуството! Между колоните са поставени големите икони – дело на изкусни майстори зографи.
Вход
Добре дошли! Влезте в профила си
Забравена парола? Помощ
Защита на личните данни
Възстановяване на парола
Възстановете паролата си
Временна парола ще Ви бъде изпратена