Йордан Велчев, Това, което е, Пловдив 2024; Йордан Велчев, Милиони малки убийства, Пловдив 2024

Георги Каприев

Честваме годишнината на Йордан Велчев и двете му книги от тази година Това, което е и Милиони малки убийства[1]. Йордан, нека се каже, е шампион по несамоизтъкване, непретенциозност, тотална лишеност от мании, особено от манията за величие. Скромността му отива дотам, че дори заглавието на едната от тези книги е почитащ цитат – от Константин Константинов.

Йордановият „Надпис“ гласи: „Каквото имах – / на забравата го казах“. Ако не беше така, Пловдив трябваше вече да му е издигнал паметник, дори само за Балканският човек. Йордан обаче минава с велико пренебрежение оттатък суетата и болката. С презрение отминава „пълзящите властници“, чийто враг е „само той, талантливият човек – този вечен присмехулник на усърдието да се вземаш насериозно“.

„За продан болка не вади“, съветва той и предупреждава: „Не съществува радост, която да бъде постигана с измолване“.

Трябва ли да започна синхронен разказ за двете книги, нямам колебание за началото. И в двете е налице един фрагмент, едната даже започва с него: „Гущерът, змията“. Там се казва: „В откровеност без приумици / във величие да се превърнеш / чрез естеството си“. Негово естество е отказът „да се ориентира в тъмнината с компаса на омразата“. Естество му е „граничещата с безумие смелост да останеш наивен“. Естество му е смелостта да си човек – по-голяма, отколкото да бъдеш герой. Естествено за него е да „не се сбогува с двамата лекари: съзерцанието и разбирането“, докато върви „непрестанно / през смъртта, оцелял, непокътнат, / неуморен копач на живот, на надеждата пътник“. И когато мълчи побелял под небесната стряха, той е „с душа възхитена“.

Неговата сила е в усмивката – „жест на съпротива“, във владеенето на „чудото да се справяш с лекота на птица с най-страшната тежест – свободата на избора“. И другото чудо: „не просто да гледаш, а да виждаш нещата от света“. Оттам се охрабрява да живее без илюзии – защото „истината винаги е по-дълбока от измислицата“. Оттам иде и упорството му да назовава „нещата с истинските  им имена“. Тогава именно думите сядат край него с ритуала на своите библейски значения: думи като свобода и достойнство.

„На ъгълчето земя, на границата между упованието и разрухата“, Йордан „обикаля своята градинка, поливайки едновременно и цветя, и бурени“. Градините му са епохите на града, „тунелът на града“, а градът е Пловдив. Ни най-малко не е от „летописците, които знаят да населяват площадите на отечеството само с мъртви хоругви“, а е „от онези щастливи хора, успяващи да обединят миналото и бъдещето в пълното отсъствие на враждебност“.

Впрочем, сериозно говорено, „не съществува минало, а в нас избира брод… и бреговете блъска“. Призванието на Йордан е ясно: да е „четец / на посветени партитури“, да сбира „гледки, безплатно съзерцаващ / сред площада“ на града, при един фенер и една къща – „опорните точки на географията, където минава животът ни, оставяйки подире си своите въпросителни“, даващи усет за това как „трепти като мембрана този град“.

Отдаден на своя Пловдив, вградил се в него той отказва да клечи „върху своето малко парче земя“, откъдето на мълви или крещи „максими, излъчващи застояла свобода“. Защото е изцяло отдаден на града си, влюбен в него, той е в състояние да диша в възхита въздуха на Страсбург (Елзас) или на Тюбинген (Швабия, Баден-Вюртенберг), на Европа с нейната красота, дълбочина и крехкост.

Йордан не се включва в хоровото жужене на еднодневки, на които същност са единните им граждански номера: „мнозинството означава посредственост“. Но ще се вгледа грижовно в човека, който „няма име за аналите на голямата история“ и „не иска повече от това: да бъде забелязан от тези, които обича и които го обичат“. Ще го прегърне. Деликатно, каквито деликатни и меки са всичките му жестове.

Защото „какво можеш да спасиш?“ освен живота, „древната му изтезавана душа, едва крепяща равновесие върху дървените налъми на мечтите“. Йордан го прави с жест, уверен, че „сред ръждивата трева / проблясва релса – като тетива“, която изстрелва стрелата на призванието и дълга му: „Трябва да викам, да викам, / та въздуха / с вика си да стопля, / всяка тревица назад да върна, /да опазя всяка топола, / да направя птицата умна, / до мене да пее цяла, / да изтръгна една човешка дума / от природата подивяла“.

Затова Йордан Велчев е целият в своята „Градина“, едно стихотворение, което – макар със задна дата – щедро ми посвети. Ето го цялото:

Празен град – с липсите си ме изпълва.

Бих казал, че съм умрял.

Ако не беше жуженето на една пчела

над цветчетата на килима.

И ако зад открехнатото перде на прозореца –

в просъница – не я виждах спасително

Нея

и нейните копачи на лехи

подобно на отвоювани от нищото фрази,

в които като казваме лопата,

разбираме глагол.

–––––

[1] Слово при премиерата на книгите в София на 22 октомври 2024 г.

Вечер на поета Йордан Велчев се състоя в София с участието на Силвия Чолева, Георги Каприев и Иво Рафаилов, на  22. октомври /вторник/, в книжарницата  GREENWICH BOOK CENTER

~ ~ ~ ~ ~

Наистина вярно е: пътешествията не съществуват, а големият смисъл, подир който тичаме, издъхва току пред нозете ни.

Един град, един фенер, една къща – опорните точки на географията, където минава животът ни, оставяйки подире си своите въпросителни. Сред тази миниатюра, изрязана в правоъгълника на един олющен прозорец, всички пророци на света и всички летописци на света се оказват в един ъгъл.

Йордан Велчев

~ ~ ~ ~ ~

Йордан Николов Велчев е роден на 3 април 1949 г. в Пловдив. Пише поезия, проза и есеистика. Автор е на изследвания върху взаимоотношенията на цивилизациите в контекста „Изток – Запад“, на сценарии за документални филми.
Издава поетичните книги „Римски стадион“ (1979), „Нощна азбука“ (1984), „Аркада“ (1993), „Сияе“ (1999, награда на Сдружение на българските писатели за книга на годината, и „Събиране на значенията“ (2017)); есето „Старият Пловдив“ (1983, на български, руски, английски и немски език); историко-есеистичната книга „Анонимни жития“ (1987, 2009) за предтечите на българското Възраждане от първата половина на ХІХ век, отличена с литературната награда „Светлоструй“; книгата с поезия в проза и есета „Милиони малки убийства“ (1997). През 2005 г. излиза от печат фундаменталният му труд „Градът, или между Изтока и Запада ХІV–ХVІІ век“, в който чрез историята на балканския имперски град (Пловдив) изследва човека на Изтока и Запада в съвкупността от историите на различни, но съществуващи заедно в единен свят народи, религии, езици и култури през столетията от ХІV в. до началото на разрива между източния и западния тип цивилизации. За тази своя книга Йордан Велчев получава националната награда „Христо Г. Данов“ за принос в българската книжовна култура – раздел Хуманитаристика. За втори път е отличен с годишната награда на Сдружението на български писатели. Получава и наградата за литература „Пловдив“. Носител е на Почетния знак на Пловдив.

В следващото десетилетие Йордан Велчев работи върху капиталното си изследване в три тома „Балканският човек ХIV–ХVII век“, том първи (2014), том втори и том трети (2015) – за историята на народите на Балканите в глобалния контекст на световните цивилизации през последните две хилядолетия до съвременната епоха от началото на ХХІ век, за което получава повторно национална награда „Христо Г. Данов“ за принос в българската книжовна култура и награда за литература „Пловдив“.

Носител е на специалната награда „Пловдив“ за цялостен принос към културата, историята и литературата (2024) и на Орфеев венец (2024). Негови творби са превеждани на английски, немски, португалски, унгарски, арабски и руски език. 
Живее в родния си град.

Предишна статияЦЕЛУВКА В ГЛУТНИЦА, три майсторски разказа от Боян Биолчев
Следваща статияГалерия Арте представя изложба на ЯСЕН ГЮЗЕЛЕВ