Портрет на Кольо Карамфилов

Чарлс Буковски (1920-1994), един от най-интересните американски поети, е роден в Германия, с майка германка от еврейски произход (както той научава едва в зрелите си години) и баща американец от полски произход. Когато е двегодишен, семейството се премества в Лос Анджелес и това става неговият град. Автор е на повече от 60 книги – поезия, разкази и романи. Започва да пише стихове, когато е на трийсет и пет години.

Възприемали са Буковски като клоун, стараещ се да шокира, като маниакален еротоман, като вечно протестиращ бунтар и егоцентрик, дразнещ обществото. През призмата на изминалото време обаче се вижда, че поетът може да бъде определен като неконвенционален лиричен талант, мъдър наблюдател на своя свят, и визионер, създал разтърсващи образи.

За подбора  са използвани две издания: първото – с архива на поета от непубликувани творби, които той отделя да бъдат издадени след смъртта му, а второто, посмъртно – със стихотворения до 1993 г.
Самият Буковски непрекъснато е отбелязвал или отхвърлял свои стихотворения от вече публикувани сборници, за да определя за нови издания жалоните на творчеството и на живота си.
Досега на български са известни негови стихотворения, писани  до 1977 г., а бъдещата книга с 50 стихотворения включва и творби от последните 17 години от живота му. 

Подбор и превод Огняна Иванова


механичен Лазар


не помня откога използвам

машината си:

АйБиЕм с въртящата се топка

(години минаха, 12 може би);

написах с нея хиляди стихотворения,

десетки разкази, два-три романа

и един сценарий.

върху й съм изсипвал

бира, вино,

уиски, водка, ел,

плюс от цигарите и пурите си

ръсех пепел.

тя все така работеше.

кой знае колко много часове

сме слушали

класически произведения

през нощи, винаги

приятни, дълги,

които непременно обещаваха

зад най-сериозните моменти –

смях.

а после Коледа

донесе ми компютър.

имам предвид – в крак с времето,

нали?

така стандартната си пишеща машина

(щом купих електрическата АйБиЕм),

преместих на по-долния етаж –

достойно я пенсионирах,

а с нея също бяхме преживели

безкрай вълшебни,

луди нощи.

имам предвид, че хората,

макар и писали с перо от гъска,

вървят напред.

бюрото си разчистих

за новия компютър.

изключих електрическата си

машина,

покрих я, после я отнесох в ъгъла

и я

оставих там.

най-лошо от всичко беше

да я отнеса.

сякаш изхвърлих нещо живо.

почти очаквах да ми проговори,

защото правеше го често,

по собствен начин.

обзе ме чувството, че съм прогонил

любимо си куче на студа.

а после дъщеря ми –

спец по компютри,

дойде да нагласи нещата,

а също и да ми покаже

основни положения за работа.

отиде си, а аз с компютъра

взех да се занимавам.

в началото се справяше

чудесно,

но после забелязах

разни недомислия.

не вършеше машината докрай

каквото обещаваха.

жена ми се опита –

не успя.

изключихме компютъра

накрая

и заспахме.

на следващия ден,

когато се прибрах от тичане,

научих от жена си, че компютърът

е с някаква повреда

или пък

с вирус.

а после дъщеря ми цял следобед

опитва се да го оправи.

не успя.

така че

засега

в момента

изхвърлената АйБиЕм

от мъртвите възкръсна;

с бутилка бира вляво, а пък вдясно

от малкото, червено радио

се чува Бах.

отново

с мен е

електрическият войн

и ето че това печатам,

докато компютърът

на части

разпилян е по килима.

браво!

 

 

пий и чакай

 

така е – първа си отиде мей уест,

после джордж рафт;

еди г. робинсън

от доста време също е умрял,

както умряха Богарт, Гейбъл,

Лаурел

и Харди,

братята Маркс –

така че всички съботни следобеди,

когато гледах кино

в детството,

сега ги няма.

аз оглеждам стаята,

а времето ме гледа в отговор;

и през прозореца ме гледа,

виси безпомощно

от топката на моята врата.

и кукумявката –

преспапие

от злато –

вдига очи към мене.

стар съм вече,

а предстои да изтърпя

безкрайно празни

съботни

следобеди.

за надпреварата

 

колкото по-високо се издигаш,

толкова по-силно те притискат.

които смогнат

да го изтърпят,

разбират,

че разстоянието

между върха

и дъното

е отвратително голямо.

а другите, които

стигнат горе,

една голяма тайна

научават:

не печели

никой.

наблюдения за музиката

 

хиляди нощи съм седял

да слушам симфонична музика по радиото;

съмнявам се, че много от мъжете на годините ми

в такава степен  слушат тази музика,

както го правя аз –

дори ако това им е професия.

не съм музиколог,

обаче

имам наблюдения:

1) едни и същи – 50-60 произведения от класиката –

въртят отново и отново,

непрекъснато.

2) и друга музика голяма има, но я пренебрегваме,

което е опасно.

3) една симфония във втората си част

най-вече е насочена към страдащите от безсъние.

4) и камерната музика напълно има право

да бъде енергична и забавна.

5) как да ЗАВЪРШАТ

своята симфония

не знаят повечето композитори,

ала началото,

като любовна връзка,

отрано пълно е с очарование.

6) аз предпочитам диригент, предлагащ

собствена интерпретация, вместо пуриста, сляпо следващ

каквото искал е маестрото.

7) разбира се, не е изключено да има диригенти с такова его

и „интерпретация“, че композиторът

изчезва.

8) на чукане прилича музиката, но има композитори, които

не стигат до оргазъм, а за други оргазмите са прекалено чести,

така че и самите те, а и слушателят

накрая са измъчени и празни.

9) не се открива хумор в повечето

така наречени велики композиции.

10) най-трудно е да свириш лошо Бах, защото той

почти не е допускал грешки на духа.

11) почти без изключение и оперите, и симфониите

биха могли да бъдат съкратени.

12) от безопасното убежище на университетите

излиза твърде много от съвременната музика,

а композиторът би трябвало да не живее гладко,

ако ще съчинява хубави произведения.

13) най-страстна музиката е от всички форми на изкуството;

бих искал да съм музикант, или пък композитор.

14) ако стихотворението им е като моето, не знаят

повечето как да го ЗАВЪРШАТ –

15) за разлика от мен.

тъга с отворени очи

 

последните цигари са изпушени, нарязани са всички хлябове,

а за да не се приеме станалото с горчивина и скръб,

нека удавим паяка във вино.

за теб това е много повече от смърт:

аз съм чинията, в която тръскаш пепел,

юмрукът съм за въздуха ти, който е изчезнал.

това е най-ужасното в живота:

откритието, че животът ти е свършил.

ако заложа на човечеството,

не бих спечелил от залога никога.

приятелки

 

жени от миналото

не престават да ми се обаждат.

и вчера имаше една,

пристигнала

от друг щат.

поиска

да се видим.

казах:

„не!“

не искам да ги

виждам

и няма да ги

видя,

защото би било

неловко,

отвратително

и безполезно.

знам хора,

дето могат

да гледат някой филм

повторно.

за разлика от мене.

познавам ли

сюжета

и знам ли как

ще свърши –

дали ще бъде хепиенд,

нещастен край,

или пък просто тъп,

тогава

свършил е завинаги

за мене

този филм

и точно затова

отказвам

да гледам

любимите си

стари филми

отново и отново

през

годините.

 

Предишна статияВаклуш Толев: Започват епохални промени. Дори смъртта ще стане добродетел
Следваща статияЛюдмила Калоянова с нова книга