Битката с „Лазарица“, разказва Крикор Азарян
Стоеше измислено, лимонада в тая рошава дива свиня, което все пак е силно казано – при Радичков всичко е на мястото си. Бях озадачен – възможен ли е такъв театър? Седи срещу теб Гришата и ти разказва някакви истории; излиза Парцалев, разказва ти, няма никакво общуване; другите си чакат реда. Някаква смесица от естрадно-сатирични скечове, които Парцалев, Мутафова и Енчо Багаров разнасяха из България. Общуване на много демократично равнище, а в същото време – какви са тези хора! Какъв е този идиот, който за 20-и път разказва за лисицата? Какво искат от мен? Откъде излязоха тези архетипове? Битрябвало да ми е досадно и скучно, а ми е безкрайно интересно!
Чета и си записвам. Започвам с това, че е студено, а единствено в кръчмата е топло и приятно. Стана ми студено, като четях, имах чувството, че наоколо е много бяло. В бялото има червени и зелени цветове. Къде ми е смешно, къде не разбирам.
„Януари“ е пиесата, в която за първи път почувствах полъха на смъртта. И преди това поставях пиеси, в които умираха герои, но смъртта беше игра. За първи път при четенето на „Януари“ усетих студения полъх на смъртта. Обадих се по телефона на Йордан. Разказах му как виждам този негов свят, отделните картини. Той каза: „Интересно! Ами почнете… В Народния театър май още умуват, господ знае кога
Освен това аз се забавлявах, докато при него по-силна беше гаврата и той непрекъснато ме дърпаше натам. С годините обаче стана все по-трудно да се работи с него. Беше много мнителен. Но е много талантлив! Исках да изляза от кръчмата, да намеря решение, което да е за едните герои сватба, а за другите брадва. Понеже се споменава, че някой се жени, да направим така, че докато историята тече в кръчмата, в селото да има сватба. Това беше времето, когато се домогвах до познанието си за човека като самотник. Можеш да имаш приятели, колеги, дружки, но в един момент, ко-
За да подсилим това, решихме да покажем, че в селото халхабер си нямат от това, което става в кръчмата. Прасето се пече, сватбата се точи, вино се лее, защото е януари. Цялата сватба излезе горе на един скат – хората се пързаляха, между тях се движеше поп, имаше шафери. Имаше и деца – тогава вкарвах много деца в спектаклите си. Намерих от книги за фолклор магиите, които се правят през януари – свързани с
И тогава ни спряха репетициите. Димитър Канушев беше шеф на управление „Театър“ към Комитета за култура, откъдето получихме телеграма да спрем постановката. Казаха: нека най-напред да излезе в Народния театър и тогава в Пазарджик. На всички беше ясно, че в Народния театър няма да излезе, проектът се проваляше. Тогава директорът на театъра Васил Спасов, който беше мъжко момче, каза да продължим да репетираме, пък ще се борим да излезе премиерата. Йордан започна да помага по своя линия.
Йордан се радваше като дете. Защото „Суматоха“ беше друг тип театър, „Януари“ беше най-силната му пиеса. Както си говорехме за това-онова, Йордан изведнъж каза,
Тогава Канушев предупреди:
Враговете идваха от съсловието на театралните критици, те правеха най-много кал. Не искам да казвам имена, не ми е работата. Излезе премиерата, тръгнаха представленията и лепнаха на спектакъла определението „снобски“. Идваха от София и Пловдив с цели рейсове. Тръгна лафът, че „Януари“ събирал снобите.
От „Януари“ започна приятелството ни с Йордан. Но съм имал и конфликти с него. Това стана по повод постановката ми „Опит за летене“ в Перник. Поканих го на една от генералните репетиции да види докъде съм стигнал. Бях много доволен от работата си в Перник, усещах, че е станало.
На следващия ден Тодор ми се обади и ми каза, че Йордан не одобрявал, че не съм показал как селяните реално летят с балона. Изненадах се – ако има нещо хубаво в спектакъла, е точно това.
– Ти лишаваш героите ми от полета!
Когато през 1988 г. бях художествен ръководител на Театър „София“, един ден ми се обади Йордан. Попита ме как съм и поиска да мине, за да се видим. Помислих, че ще ми говори за нова пиеса. Пристигна, понечих да го почерпя едно кафе в клуба на театъра, но той отказа, по-добре да сме се разходили в парка.
Той бързо разбра, че политиката е неприсъща за него. Когато поиска да си подаде оставката, Великото народно събрание демонстрира абсурдно поведение. От трибуната в залата започна много унизителна дискусия. Слава богу, той не присъстваше, защото не знам как щеше да издържи. Опозицията искаше от него да излезе и да си направи харакири, задето се е съгласил да стане депутат от БСП. Това продължи два дни и аз се обадих на Тодор Колев да го питам какво става. „Махни – каза той, – това е голяма ужасия!“
Тодор свърши и се върна на мястото си. Един от земеделците му извика: „Кой ти даде право да говориш от името на опозицията?“
Изпитвал съм боязън да питам Йордан Радичков за въпроси,
оказва в подходящото настроение. И все пак никога не говоре-
Гришата ходеше насам-натам в хола и си държеше главата: „Мамо! Мамо! Данчо, какво си направил!“ Желчо беше директор на Сатирата и решихме там най-напред да се постави „Лазарица“. Аз казах на Йордан да ми даде пиесата, да я прочета още
Стефан Янков имаше идеята да се постави в Смолян бъл-
комшиите. В ума ни са все Единбург, Авиньон, Кьолн и прочие, Може ли Малин Кръстев, който играе кучето, да се превъплъти в кучето? Не може, разбира се. Ще стане бутафория. Ето, по същия начин трябва да стане и с Лазар. Затова в началото на постановката ми „Лазарица“ в Народния театър двама комедианти излизат на сцената, където е поставена наивистична конструкция на дърво и се представят като двама клоуни. Ще ни покажат цирково представле-
Авторът е сигурен, че на всяко нещо съществува и обратното.
Имах един проект, исках да го направя с последния си клас в НАТФИЗ. Дори го обявих, за да се приеме в катедрата. Работното заглавие беше „Радичковиада“. Зароди се след смъртта на Йордан. Прочетох отново написаното от него и открих нови асоциации и представи.
Селяните разказват, че мъжът на шведката ще се намери.
Отиваме във второто действие, където е кладенецът. Селяните започват да пускат човек в него. Шведката нищо не разбира. Селяните я плашат с истории на хора, паднали в кладенец, които остават да живеят там и прочее. Има такива разкази.
Вторият ми проект беше за Сатирата – лодката на Ной. Идеята ми хрумна от „Кошници“ и от книгата на Йордан „Ковчегът на Ной“. Исках да стане нещо като „Корабът плува“ на Фелини. На сцената да е корабът, примитивно направен, който се носи в мъглата. И в него да е целят свят на Йордан. Там са Исай и
През годините преди смъртта на Йордан чувствах голяма необходимост да общувам с него. Мине се седмица-две и му се обаждам. Той много се радваше. А когато се разболя и стоеше вкъщи, той изпитваше необходимост да се виждаме. Вероятно му се обаждаха по-малко, позабравиха го. Кръгът от близки все повече оредяваше. Останаха Светлин Русев, Георги Чапкънов,
Много често отивах при него. След поредния му инсулт все повече притихваше. Доста болести му се събраха. Красиво боледуваше – приличаше на скулптура. Избягвах да говоря за смъртта. Беше запазил чувството си за хумор.
– Господин Азарян, с какво Йордан Радичков стана явле-
– Повече ми прилича да кажа с какво пиесите на Радичков
– Кои пиеси на Йордан Радичков сте поставили на теа-
– Поставил съм по три пъти у нас и в чужбина „Януари“ и
– Каква „суматоха“ в драматургията създаде Йордан Ра-
– Радичков предизвика „суматоха“ не толкова в българската
– Носи ли внушение този „карнавал на битието“, който
– С две думи, този „карнавал на битието“, както казахте, ни
– Онези ценности, които са присъщи на всички големи хума-
– Откъде идва близостта на драмите на Йордан Радичков
– Трудно ми е да интерпретирам тази близост, но тя е оче-
– Какво бихте му казали днес? Въобще какво представля-
– Бих му казал, че много ни липсва. Той беше изключително
– Нека да напуснем темата „Радичков“. Какво донесе пре-
– „Сбогом“ на старите проблеми и „добър ден“ на новите.
– Отличават ли се младите актьори от предходните поко-
– Трудно е да се правят обобщения. Всяко време ражда
– Преподавател сте в НАТФИЗ. Как мотивирате вашите
– Предупреждавам ги, че са избрали трудна и при това не-
– Има ли бъдеще провинциалният театър? Преди години
– Наскоро бях поканен в Чикаго от един прекрасен театър
Вход
Добре дошли! Влезте в профила си
Забравена парола? Помощ
Защита на личните данни
Възстановяване на парола
Възстановете паролата си
Временна парола ще Ви бъде изпратена