Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ОРАНЖЕВ КОД В ДУШИТЕ

15.09.2017 | автор:   Д-р Георги Чалдъков

Доброта или урагани, какво избираш?

 

 Д-р Георги Чалдъков

      Ние самите сме нашето наказание.
          Марк Теренций (116-27 пр. Хр.)

 

      Едуард Лоренц (1917–2008) е професор по метеорология в Масачузетския технологичен институт в Кеймбридж, щата Масачузетс, САЩ. Той установява, че крайният ефект във всяка динамична система зависи от „минимална необходима промяна” (minimum necessary change) в началото.

        „Предвидимост: Може ли размахването на крилата на пеперуда в Бразилия да предизвика торнадо в Тексас?” (Predictability; Does the flap of a butterfly’s wings in Brazil set off a tornado in Texas?) е заглавието на лекцията на Едуард Лоренц, изнесена на 29 декември 1972 г. във Вашингтон на 139-ата конференция на Американската асоциация за напредък на науката. Така ефектът на пеперудата става една от най-сполучливите метафори на теорията на хаоса.

      Като метафора пеперудата присъства и в „Глас като гръм” на Рей Бредбъри, публикуван през 1952 г. Там „паднала в калта, светеща зелено и златисто, и черно, беше една пеперуда, много красива и много мъртва – и тя промени резултатите на едни президентски избори”.

      И още: “Вдигнеш ли ръка, за да погалиш, разместваш въздуха на цялата вселена“, написано от Борис Христов. Подобно на Едгар Алън По, който в лекцията си “Вселената”, изнесена на 3 февруари 1848 г. в Ню Йорк, казва, че дори простото движение на ръцете (hand-waving impulse) може да повлияе на атмосферата в цялата планета. “Пеперуди” има и в нашето “денят се познава от сутринта.”

      И особено много в „Перуанският евреин, който стана индианец", където  Марио Варгас Льоса разказва за Саул, който казва за индианците: „Най-важното при тях е самообладанието, братче. Изблиците на страст трябва да се сдържат, защото съществува съдбоносно съответствие между духа на човека и този на Природата и всяко бурно сътресение у човека води до гибел и в Природата. Избухването на някой човек може да стане причина да се покачи нивото на реката, а заради убийство селото може да изгори от светкавица.”

        Философията на Саул и на Поетите ни учат, че крайният резултат на дадено природно събитие зависи от Човека. И, че Природата има антропоцептори – рецептори за поведението на Човека.

 

Послеслов за теодицеята

 

„.... Боже, ти ми обеща,

че ако аз те последвам, ти

ще вървиш с мен завинаги.

... Защо,

когато се нуждаех най-много,

ти не беше там с мен?”*

Бог отговори: „Годините,

когато ти виждаше само

едни стъпки по пясъка, мое дете,

са стъпките, когато аз те носех на ръце”.

 

     Заглавието на това стихотворение е „Стъпки по пясъка” (Footprints in the sand) – за авторство спорят още четирима поети, но е доказано, че първият автор е Мери Стивенсън, когато е била на 14 години.

     Големият въпрос за божията справедливост (гръцки theos - Бог, díke - справедливост) е: след като светът е сътворен от справедлив и всемогъщ Бог, как може да съществуват толкова много страдания и несправедливости в същия този свят?

       Ето отговорите на Епикур:

       „Или Бог иска да премахне Злото и не може: то тогава Бог е слаб, което не е вярно, или може и не иска: то тогава Бог е злонравен, което му е непознато, или не го иска и не е в състояние: то тогава той е слаб и злонравен едновременно, тоест не е Бог, или той го иска и е в състояние, което единствено приляга на Бога. Тогава откъде идват злините и защо не ги премахва?”

          Аз вярвам повече на  Марк Теренций.

 

 

КОМЕНТАРИ

Напиши коментар

Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.


captcha image (Антиспам код, въведете 3-те черни символа)

Код: